شناسهٔ خبر: 22518669 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر کشور در مجلس:

۹۵ درصد مشکل قطعی آب و برق مناطق زلزله زده حل شد/مشکل امنیتی نداریم

وزیر کشور با بیان اینکه « ۹۵ درصد مشکل قطعی آب و برق در مناطق زلزله زده حل شده است» گفت: تاکنون ۳۶ هزار چادر برای اسکان ارسال شده است که به دلیل نیاز همه خانواده‌ها و ترس از پس‌لرزه‌ها قرار شد ۱۰ هزار چادر دیگر نیز به مناطق زلزله‌زده فرستاده شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس به ارائه گزارشی در مورد اقدامات انجام شده بعد از وقوع زلزله در استان‌های غربی کشور پرداخت.

وزیر کشور با تسلیت برای جان باختگان حادثه کرمانشاه و طلب رحمت و مغفرت و آرزوی شفا برای مصدومان و مجروحان حادثه، گفت: زلزله کرمانشاه با ۷.۳ ریشتر قدرت و در ۱۱ کیلومتری زمین رخ داد. از همان لحظات اول وقوع زلزله جلسه ستاد بحران تشکیل شد و تا صبح همه هماهنگی‌های لازم برای اعزام امکانات و بسیج تمام استان‌ها جهت کمک به مناطق زلزله‌زده انجام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه زلزله در شب به وقوع پیوست، امکان پرواز میسر نبود، جایگاه‌ها بسته شده و در شهرها آب، برق و گاز قطع و امکانات مخابراتی مختل شده بود. علیرغم تمامی این شرایط با تلاش صورت گرفته و برآوردهای اولیه کمیته‌های چهارده‌گانه در سطح ملی، شهرستان و استان تشکیل شد و با طلوع آفتاب ۱۹ هلی‌کوپتر اعزام شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه اولین اولویت، کاهش تعداد مصدومان و مجروحان بود، گفت: ما تلاش زیادی کردیم تا جایی که می‌توانیم از تلفات جانی کم شود، اقدامات لازم صورت گرفت و امکانات مستقر شد. در این بین در یکی دو شهر بیمارستان خراب شده بود که با امکانات هلال‌احمر، وزارت بهداشت و امکانات درمانی سپاه و ارتش تمامی تلاش‌ها برای کمک به مصدومان و مجروحان صورت گرفت. حدود هفت هزار و ۸۰۰ نفر در آن زمان در زلزله مصدوم و حدود ۴۳۲ نفر جان خود را از دست داده بودند به همین دلیل بلافاصله تا ظهر اقدامات لازم برای انتقال مجروحان و مصدومان انجام شد.

وزیر کشور با اشاره به حضورش در مناطق زلزله‌زده، گفت: فردا صبح وقوع زلزله به شهرهای مختلف رفتم، سرپل ذهاب که بیشترین آسیب را دیده بود مستقر شده و تمامی تلاش‌ها برای سازماندهی و توزیع امکانات انجام شد. در آن موقع وضعیت مناسب نبود، مردم در هیجانات بعد از زلزله بودند، برق، آب و گاز قطع بود و نانوایی‌ها امکان پخت نان نداشتند.

به گفته وی، در پی زلزله ۱۹۰۰ روستا و هفت شهرستان آسیب دیدند و این حوزه جغرافیایی گسترده، ارائه خدمات و ارسال امکانات آن هم با توجه به بسته بودن جاده‌ها را سخت می‌کرد، پس لرزه‌ها ادامه داشت و مردم به خیابان‌ها آمده بودند، اولین اولویت من در آن زمان تعیین تکلیف مصدومان و مجروحان و انتقال مواد اولیه ضروری یعنی آب و غذا بود.

وزیر کشور با بیان اینکه اولین جلسه را در محل سرپل ذهاب برگزار کردم، گفت: در آن جلسه دستورات لازم و هماهنگی‌هایی صورت گرفت، همه دستگاه‌ها در همان مراحل اولیه با سرعت کارهایشان را انجام دادند. بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته کار نجات شهرها به ارتش و روستاها به سپاه واگذار شد و بقیه دستگاه‌ها نیز در حوزه خود ماموریت پیدا کردند، ۱۴ دستگاه درگیر قضیه شده و همه کار خود را انجام دادند.

وی اولویت بعدی را آواربرداری و تسریع در آن عنوان و اظهار کرد: همه امکانات نظامی ارتش، سپاه و شهرسازی و همه دستگاه‌های سنگین تجهیز شد تا کار آواربرداری صورت گیرد، مشکل دیگر در روزهای اول قطعی آب، برق و گاز بود که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در همان روز اول ۸۰ درصد قطعی آب و برق رفع شد و با اطلاعی که امروز پیدا کردم ۹۵ درصد این مشکل حل شده است. مشکل قطعی گاز وجود دارد که با توجه به نشتی صورت گرفته تلاش‌ها برای رفع آن در حال انجام شدن است.

رحمانی فضلی در مورد تامین چادر برای زلزله‌زدگان گفت: بر اساس برآورد ما ۳۰ هزار خانواده احتیاج به چادر داشتند، ۱۱ هزار چادر برای روستا و ۴۳۰۰ چادر برای شهرها بود که این به خاطر حجم تخریب‌های صورت گرفته در این مناطق نیاز می‌شد. ما بیش از ۳۶ هزار چادر برای اسکان تامین کردیم، ۲۴ هزار چادر از هلال‌احمر و مابقی از سپاه و ارتش ارسال شد اما به دلیل پس‌لرزه‌ها و بیم خانواده‌ها و امتناع آنها برای حضور در منازل‌شان همگی درخواست چادر داشتند به همین دلیل ما نیز تلاش کردیم تا چادرهای بیشتری ارسال کنیم. امروز صبح جلسه داشتیم که ۱۰ هزار چادر جدید فرستاده شود.

وزیر کشور اولویت دیگر را تامین امنیت و انتظامات در مناطق زلزله زده مطرح و خاطرنشان کرد: ما موضوع خاص امنیتی نداشتیم. از سرقت و حوادث دیگر نیز گزارش مهمی نرسیده است فقط در مسیر جاده‌ها که امکانات ارسال می‌شد و مبادی ورودی به دلیل منظم نبودن توزیع امکانات، امکانات نگه داشته می‌شد که در رسانه‌ها از آن به عنوان غارت راهزنان تعبیر می‌کردند که این اصطلاحات شایسته مردم غیور کرمانشاه نیست. در شورای تامین تصویب شد که امکانات از طریق هلی‌کوپتر اعزام شود و در سطح جاده‌ها نیز با ماشین‌های مخصوص ارسال گردد ولی به طور کلی ما در حوزه امنیت مشکل نداریم.

وی با بیان اینکه مشکل فعلی، اسکان موقت زلزله‌زدگان به دلیل سردسیر بودن مناطق است، گفت: دیروز در جلسه با رییس‌جمهور به عنوان رییس شورای عالی ستاد مقرر شد که اولویت بر اسکان مردم باشد به همین دلیل مسئولیت اسکان به بنیاد مسکن و شهرسازی واگذار شد. قرارگاه خاتم اعلام آمادگی کرد که مساکن روستایی را با کمک دولت بازسازی کند و کمیته امداد نیز قول همکاری داده، بنیاد مستضعفان نیز قول داده که سیمان مساکن تخریب شده که برآورد ما ۱۰۰ هزار تن است را به صورت رایگان بدهد.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه جلسه‌ای برای اختصاص تسهیلات و کمک بلاعوض جهت تامین ساخت مسکن برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه برخی از روستاها به صورت صد در صد تخریب شده است، قرار است که برای اسکان در وهله اول کانکس و چادر در نظر گرفته شود. بنیاد مسکن و دولت به صورت جدی این موضوع را پیگیری می کنند.

وی با بیان اینکه صبر و متانت مردم در این زلزله اهمیت زیادی داشت، گفت: با توجه به حضور به موقع همه دستگاه ها بعد از وقوع زلزله حتی یک نفر برای اعلام مفقودی خود مراجعه نکرد چون کار آواربرداری به خوبی انجام شده بود. همچنین وضعیت رسیدگی به بیماران و مصدومان و زخمی ها به حالت ثبات رسیده است. از ۷۸۰۰ مجروح ۷۰۰۰ هزار نفر با هلی‌کوپتر به تهران، کرج و استان‌های همجوار کرمانشاه اعزام شده‌اند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه تلاش‌ها برای خدمات رسانی صورت گرفت، گفت: شاید نتوانستیم درباره چادر به خوبی نیاز مردم را تامین کنیم. دلیل آن است که همه تقاضای اسکان در چادر را داشتند. در کنار آن موادغذایی و آب را مستمرا ارسال کردیم که این روند ادامه دارد.

وزیر کشور نگرانی و اولویت اول دولت را اسکان زلزله‌زدگان عنوان و اظهار کرد: قرار شد وزارت راه و شهرسازی زمان بندی برای اسکان موقت و دائم زلزله‌زدگان را اعلام کند تا به تناسب آن کار انجام شود. امروز نیز قرار شد دولت اعتبارات بلاعوض و تسهیلاتی را تصویب کند.

وی اطلاع رسانی و همکاری صداوسیما را خوب ارزیابی کرد و افزود: جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت، وزارت راه، سپاه و ارتش، وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح همه با تمامی امکانات پای کار آمدند. مسئولان و همه نمایندگان کرمانشاه در محل حضور داشتند بنده نیز به تمام مناطق زلزله‌زده رفته و از نزدیک بازدید کردم.

رحمانی فضلی گفت که علیرغم تمامی تلاش‌ها بازهم به کمک مردم نیاز داریم. این زلزله تجربه ای شد تا در سازماندهی کار در شرایط بحرانی بازنگری صورت گیرد و در این‌باره پروتکلی تهیه کردیم.

وی با اشاره به انتشار تصاویر و فیلم‌هایی در شبکه های اجتماعی در مورد زلزله گفت: شرایط آنگونه که منتشر شده نبوده التبه صداوسیما تلاش کرد تا به شایعات پاسخ دهد. مردم نیز در این حوزه همکاری شایانی کردند.

وی با بیان اینکه ستاد بحران در سطح ملی هر دو روز یکبار جلسه تشکیل می دهد، گفت: ستادهای استانی نیز هر روز جلسه برگزار می کنند.

به گزارش ایسنا، علی مطهری بعد از توضیحات وزیر کشور خطاب به او گفت که مطالبی درباره کندی روند توزیع اقلام امدادی به خصوص در روستاها مطرح شده است که لازم است در اینباره توضیح دهید.

وزیر کشور در پاسخ، با بیان اینکه در ابتدا نحوه توزیع با بی نظمی‌هایی همراه بود، گفت: در ساعات اولیه به دلیل حجم عظیم درخواست‌ها و مطالبات و کم بودن امکانات این اتفاق رخ داد. در روز اول با بی نظمی در اجرا و توزیع روبرو بودیم که قرار شد افرادی از معتمدین محلی و شوراها با در دست گرفتن کار نظم را برقرار کنند.

وی افزود: رسیدگی به روستاها به سپاه واگذار شد که فرمانده سپاه نیز حضور پیدا کرد و دستورات لازم را داد. در همان روز زلزله تا پایان شب امکانات حداقلی به روستاها رسید اکنون نیز به دلیل بهتر شدن اوضاع و مشخص شدن وضعیت مصدومان و مجروحان تمرکز بر انتقال هرچه سریعتر امکانات صورت می گیرد.

به گزارش ایسنا، علی مطهری بعد از گزارش وزیر کشور گفت: ۴ کمیسیون عمران، شوراها، اجتماعی و بهداشت گزارشی براساس بازدیدهایشان از محل حادثه تهیه کرده اند که به دلیل نبود این فرصت این گزارشات در جلسه دیگری ارائه خواهند شد.

انتهای پیام

نظر شما