شناسهٔ خبر: 22518132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نیاز مبرم خراسان جنوبی به دو ایستگاه لرزه نگاری

خبرگزاری صداوسیما

حوالی قاین و درح خراسان جنوبی نیاز مبرم به راه اندازی ایستگاه لرزه نگاری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مسئول مرکز لرزه نگاری بیرجند گفت: برای راه اندازی این دو ایستگاه به نیاز مبرم خراسان جنوبی به دو ایستگاه لرزه نگاری700 میلیون تومان نیاز است.
هاشمی افزود: ایستگاه عشق آباد طبس نیز جانمایی شده است و بزودی راه اندازی می شود.
وی با اشاره به وجود 13 ایستگاه لرزه نگاری فعال در خراسان جنوبی گفت: با راه اندازی ایستگاه لرزه نگاری در فواصل معین، مکان دقیق و شدت زلزله در کمترین زمان ممکن، ثبت می شود بطوری که با راه اندازی ایستگاه لرزه نگاری درجنوب شهر بیرجند، زمین لرزه دیشب (با قدرت 3.9 ریشتر)، با اندازه گیری سریع پس لرزه های بعدی( 2.3 و 1.1 ) و مشخص شدن روند نزولی آن، خارج شدن از وضعیت قرمز را اعلام کردیم.
مسئول مرکز لرزه نگاری بیرجند گفت: براساس استاندارد جهانی در هر 50 کیلومتر باید یک ایستگاه لرزه نگاری وجود داشته باشد.
هاشمی افزود:  خراسان جنوبی به دلیل وسعت زیاد، با این استاندارد فاصله زیادی داریم که با راه اندازی ایستگاههای عشق آباد، درح و قاین وضعیت استان در این خصوص بهبود می یابد.
وی عمق کم، نزدیک بودن کانون زلزله به شهر بیرجند و نوع جنس سنگ منطقه را از دلایلی دانست که سبب شد مردم بیرجند زمین لرزه دیشب را با قدرت 3.9 ریشتر، بیشتر از این مقیاس احساس کنند.
مسئول مرکز لرزه نگاری بیرجند با رد شایعات در خصوص در پیش بودن زمین لرزه بزرگ گفت: زمین لرزه قابل پیش بینی نیست ولی باید آمادگی جامعه برای مواجه با این حوادث را افزایش داد و با مقاوم سازی ساخت و سازها، خسارات جانی و مالی را کاهش داد.

نظر شما