شناسهٔ خبر: 22517992 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توافق پلید برای تصرف رقه

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین الملل  خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از روزنامه ملیت چاپ ترکیه، نیروهای «پ‌ی د-‌ی پ. گ.» که  وابسته به گروه  موسوم به پ. ک. ک. هستند،  توانستند در پی یک توافق پلید رقه را تصرف کنند.
ملیت در مقاله‌ای نوشت: (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش برای مقابله با عملیاتی که ارتش آزاد سوریه با حمایت ارتش ترکیه برای تصرف الباب آغاز کرده بود، محله به محله و خانه به خانه جنگید.
آنان همه جا را مین گذاری کرده بودند و این موضوع موجب طولانی شدن عملیات در الباب شد. ضرورت جلوگیری از آسیب دیدن غیر نظامیان نیز موضوع دیگری بود که موجب طولانی شدن این عملیات شد. اما اکنون این موضوع آشکار شده است که داعش عملا پس از درگیری‌های محدود در چند نقطه به یگان‌های مدافع خلق (ی پ. گ) تحویل داد. سپس عناصر داعش سوار بر کامیون‌ها در حالی که علامت پیروزی نشان می‌دادند این شهر را ترک کردند و رهسپار مناطق دیگر شدند. تصاویر مربوط به این توافق پلید علاوه بر بی بی سی در بسیاری از تلویزیون‌های جهان پخش شد.
سوال اینست که آیا هدف اصلی تصرف یک شهر است یا از میان بردن گروه داعش؟
آمریکا هدف خود از حمایت از یک گروه وابسته به پ. ک. ک. و استفاده از آن به عنوان نیروی زمینی همچنین آموزش و مسلح ساختن عناصر این گروه را مبارزه با داعش اعلام کرده است. آمریکایی‌ها از ابتدا به ترکیه این موضوع را گوشزد کردند که از این گروه برای از میان بردن داعش استفاده می‌کنیم و اتحاد ما با آنان موقتی است. اما اکنون عناصر داعش پس از تصرف رقه آزاد می‌شوند. چه کسی می‌تواند تصور کند که عناصر داعش که همگی ماشین مرگ هستند، پس از آزادی به اقدامات پلیدشان ادامه نخواهند داد؟
ملیت می‌نویسد: رقه شهری دارای اهمیت راهبردی است. داعش در دوره‌ای که قدرتش به اوج رسیده بود این شهر را پایتخت خود اعلام کرد، اما بی تردید موضوع از میان بردن عناصر با تجربه و آموزش دیده داعش در رقه از تصرف این شهر مهم‌تر بود.
این سوال نیز مطرح است که چه مسائلی پشت پرده توافق پلید دو گروه تروریستی و آزادی عناصر داعش در مقابل تسلیم رقه وجود دارد؟ به نظر می‌رسد، تحولات اخیر مناطق وسیع تری را برای حاکمیت دنباله‌های گروه پ. ک. ک. ایجاد می‌کند. علاوه بر منابع آبی، منابع انرژی و مناطق مسکونی دارای اهمیت راهبردی به کانتون‌ها (که گروه‌های کرد در جوار مرز‌های ترکیه در سوریه ایجاد کرده اند) واگذار می‌شود.
به نظر می‌رسد کوریدور تحت حاکمیت کرد‌ها در سوریه به بهانه مبارزه با داعش به تدریج وسیع‌تر می‌شود و با واگذاری منابع آب و انرژی، مناطق کشاورزی و راه‌های تجاری امکان ادامه حیات این مناطق نیز فراهم می‌شود. استقرار پایگاه‌های آمریکا در این مناطق نیز امنیت آنان را تضمین می‌کند.
اکنون که آمریکا و روسیه به حل مسئله سوریه از راه توافق تمایل نشان می‌دهند، یکی از اهداف نیز نشاندن «پ.‌ی د. - پ. ک. ک.» بر سر میز مذاکره و برخورداری این گروه از منابع کافی برای ادامه حاکمیت در مناطقی است که تصرف می‌کند.

نظر شما