شناسهٔ خبر: 22517709 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ناقوس پایان سلطه ۳۷ ساله دیکتاتور دیگری به صدا درآمد

خیابان‌های پایتخت در تصرف تانک‌های ارتش؛ کودتای نظامی علیه رابرت موگابه؟ + عکس

ارتش زیمبابوه اعلام کرد با سیطره بر دفتر ریاست جمهوری و مراکز اصلی دولتی این کشور، «اطرافیان مجرم» رابرت موگابه، رئیس جمهور این کشور را بازداشت کرده است.

صاحب‌خبر -

سرویس بین الملل فردا: ارتش زیمبابوه اعلام کرد با سیطره بر دفتر ریاست جمهوری و مراکز اصلی دولتی این کشور، «اطرافیان مجرم» رابرت موگابه، رئیس جمهور این کشور را بازداشت کرده است. با این حال اطمینان داد که رئیس فرتوت ۹۳ ساله این کشور و خانواده‌اش در سلامت کامل هستند!



زیمباوه کودتا رابرت موگابه دیکتاتور

سخنگوی نظامی ارتش زیمبابوه با حضور در تلویزیون دولتی این کشور ضمن قرائت بیانیه‌ای با تصریح بر این‌که ارتش بر تمام مراکز اصلی قدرت مستولی شده است، گفت: «این مرحله به زودی پایان می‌یابد و پس از آن حیات طبیعی به زیمبابوه بازمی‌گردد.»

ژنرال سیبوسیوی مویو در استودیوی تلویزیونی گفت: «آن‌چه رخ می‌دهد را نباید کودتا خواند! ما صرفا برای اطمینان از سلامت رئیس جمهور و خانواده‌اش، تعدادی از مجرمین دولتی را بازداشت کرده‌ایم و بعد از اجرای برخی موارد، همه چیز به حالت عادی بازمی‌گردد.»

در بیانیه‌ای که ارتش به این مناسبت منتشر کرده نیز بر عدم انجام کودتا تأکید شده است: «تنها هدف این اقدامات، بازداشت عده‌ای از مجرمین دولتی و حزب حاکم است.» گفتنی است زیمبابوه طی ۳۷ سال اخیر به صورت بی‌وقفه تحت سلطه رابرت موگابه بوده است!



پایتخت در تصرف تانک‌ها؛ کودتای نظامی علیه موگابه؟ + عکس

هم‌اکنون تانک‌های ارتش در خیابان‌های هاراری پایتخت زیمبابوه مستقر شده‌اند. در این حال حزب «اتحاد ملی آفریقایی زیمبابوه» به ریاست رابرت موگابه با صدور بیانیه‌ای ضمن متهم کردن فرمانده ارتش به خیانت،اقدام اخیر ارتش را «کودتا علیه دولت قانونی» خواند.

در همین حال خبرگزاری‌ها از بازداشت اگناشیوس چومبو وزیر امور اقتصاد و مالی خبر می‌دهند. او از سران حزب حاکم و عضو جناح موسوم به جی۴۰ بود که رهبری آن در دست همسر رابرت موگابه است.

خبرگزاری رویترز با پخش تصاویری از خیابان‌های هاراری، در مورد این کودتا نوشته است: «۲۴ ساعت قبل، کنستانتینو چیونگا فرمانده کل نیروهای مسلح زیمبابو هشدار داد که در مبارزه با فساد حزب حاکم جدی است. او تنها ۲۴ ساعت بعد، تانک‌ها را روانه خیابان و واحدهای رزمی را روانه مراکز اصلی دولتی کرد و به این ترتیب سررشته امور را در دست گرفت.» خبرگزاری فرانس۲۴ نیز از بسته شدن راه‌های ارتباطی به دفتر ریاست جمهوری و پارلمان خبر داد و مدعی شد صدای شلیک گلوله در نزدیکی خانه موگابه شنیده می‌شود!

در همین حال برخی منابع از اجرای قانون منع عبور و مرور و حکومت نظامی طی دو ساعت اخیر خبر می‌دهند. به گزارش خبرگزاری رویترز و شبکه اسکای نیوز، پایتخت طی دو ساعت اخیر سه بار به علت وقوع انفجار لرزیده است.

نظر شما