شناسهٔ خبر: 22517403 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

مردم روی دولت حساب باز نکنند / دولت تدبیر تصمیم گرفت: پرداخت وام 10 میلیون تومانی برای جبران خسارت خانه ها و اسباب و لوازم تخریب شده زلزله زدگان

با این صحبت ها مشخص شد که دولت برنامه ای برای ساخت خانه های تخریب شده و تحویل آن به مردم و دریافت هزینه ساخت بصورت تسهیلات، مانند مشابه آنچه در طرح مسکن مهر شاهد بودیم ندارد و قرار نیست به مبلغ 10 میلیون تومان تعیین شده، عددی به عنوان تسهیلات بازسازی مسکن های تخریب شده در زلزله اضافه گردد.

صاحب‌خبر -

گروه اقتصاد – رجانیوز: در حالیکه صبح روز گذشته حسن روحانی در سفر به منطقه زلزله زده سر پل ذهاب خبر از اعطای کمک بلاعوض برای اسکان موقت و وام برای اسکان دائم به زلزله زذگان داده بود، کمیسیون اعتباری بانک مرکزی در جلسه ای صرفا پرداخت تسهیلات قرض الحسنه 10 میلیون تومانی به هر خانوار برای ساخت 15500 خانه تخریب شده داد، تا مشخص شود، وعده های دولت تدبیر با واقعیت های موجود فاصله بسیار دارد و دولت درک و اراده ای برای فهم و جبران خسارت مردم ندارد.

به گزارش رجانیوز؛ رییس جمهور صبح روز گذشته در جمع مردم سرپل ذهاب گفت:

۱۱ هزار خانه روستایی و ۴۵۰۰ مسکن شهری تخریب شده و نیاز به ساخت ۳۰ هزار مسکن داریم. دولت مردم را تنها نمی‌گذارد و ما به عنوان خادم مردم در کنارتان خواهیم بود. برای اسکان موقت کمک بلاعوض و برای اسکان دائم وام اختصاص خواهد یافت. دولت برای بازسازی منازل و کمک به زندگی آسیب دیدگان و کسانی که منازل آنها در این حادثه در شهر و یا روستا دچار خسارت شده، کمک بلاعوض و وام بلند مدت اعطا خواهد کرد.


پیرو صحبت های حسن روحانی، کمیسیون اعتباری بانک مرکزی در جلسه ای که دیروز برگزار کرد، تصمیم به امهال تمام تسهیلات اعطایی قبل از وقوع حادثه به افراد آسیب دیده ( اعم از تولیدی و غیر تولیدی، در شهرها و روستاها) به مدت دو سال از تاریخ وقوع حادثه کرد. همچنین در جلسه این کمیسیون مقرر شد نظام بانکی نسبت به اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰۰ میلیون ریالی به هر خانوار آسیب‌دیده از زلزله در استان های غربی کشور اقدام کند. این تسهیلات با معرفی ستاد حوادث غیرمترقبه استان به بانک عامل و با شش‌ماه تنفس و تقسیط چهار ساله پرداخت می شود.

این تصمیم بانک مرکزی در حالیکه گرفته شده که بررسی های میدانی و صحبت های شخص رئیس جمهور نشان از عمق فاجعه در منطقه غرب کشور می دهد و میزان تسهیلات در نظر گرفته شده، حتی خسارت وارده به اسباب و لوازم خانه ها را نیز جبران نمی کند.

حسن روحانی در بدو ورود به کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفته بود:

دولت کمک بلاعوض و وام در اختیارشان قرا دهند و مردم خودشان خانه‌هایشان را بسازند.


رئیس جمهور همچنین در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه در خصوص نحوه ساخت مجدد خانه های تخریب شده گفت:

مردم اگر خودشان خانه‌هایشان را بسازند بهتر از آن است تا ما مسئولان برایشان خانه بسازیم. اگر مردم کارها را به دست بگیرند  بهتر، زودتر، دقیق‌تر و  ارزان‌تر تمام می‌شود.


با این صحبت ها مشخص شد که دولت برنامه ای برای ساخت خانه های تخریب شده و تحویل آن به مردم و دریافت هزینه ساخت بصورت تسهیلات، مانند مشابه آنچه در طرح مسکن مهر شاهد بودیم ندارد و قرار نیست به مبلغ 10 میلیون تومان تعیین شده، عددی به عنوان تسهیلات بازسازی مسکن های تخریب شده در زلزله اضافه گردد.

حال سوال این است که آیا مردم با دریافت تسهیلات 10 میلیون تومانی قادر به ساخت خانه تخریب شده خود هستند؟

پیش از این در آتش سوزی و تخریب مجتمع تجاری پلاسکو در تهران در جلسه هیات دولت به ریاست حسن روحانی تصمیم به پرداخت وام 300 میلیون تومانی برای هر یک از کسبه گرفته شد ولی با گذشت بیش از 9 ماه از حادثه رخ داده، هنوز یک ریال هم به مالباختگان اعطا نشد و علی ربیعی وزیر کار چهار روز قبل صرفا از دستور کار بودن پرداخت این تسهیلات در سازمان برنامه و بودجه خبر داد تا مشخص شود، فاصله وعده ها تا عملکرد در دولت روحانی بسیار است و اصطلاحا مردم بر روی دولت نمی توانند حساب باز کنند.

نظر شما