شناسهٔ خبر: 22516999 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وزیر تجارت و صنایع افغانستان در گفت‌وگو با فارس:

روابط با ترکمنستان توسعه می‌یابد؛ «عشق‌‌آباد» از بهترین شرکای تجاری کابل است

وزیر تجارت و صنایع افغانستان گفت: روابط اقتصادی و تجاری بین ترکمنستان و افغانستان روز به روز در حال توسعه و گسترش است و عشق‌آباد یکی از بهترین شرکای تجاری «کابل» محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

«همایون رســــا» وزیر تجارت و صنایع افغانستان که به منظور حضور در هفتمین کنفرانس همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برای افغانستان (ریکا) که قرار است امروز در عشق‌آباد برگزار شود به ترکمنستان سفر کرده در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌آباد گفت: طرح خط لوله گاز تاپی طرحی ضروری برای کشورهای منطقه است.

وی تصریح کرد: آسیای مرکزی با توجه به ذخایر انرژی خود نیاز دارد که آنها را بفروشد و از سوی دیگر آسیای جنوبی نیز نیاز به واردات حامل‌های انرژی دارد و افغانستان نیز به عنوان پل ارتباطی برای تحقق این طرح منطقه‌ای می‌باشد.

رســــا ادامه داد: کار خط لوله گاز تاپی از قسمت ترکمنستان نهایی شده و این طرح در خاک افغانستان نیز به زودی آغاز خواهد شد.

 وی گفت: جای خوشحالی است که ما در مجلس هفتم «ریکا» برای افغانستان که در عشق‌آباد دائر شده شرکت می‌کنیم.

وی در ارتباط  با نشست ریکا برای افغانستان نیز گفت: ریکا طرحی است که در قالب و حاشیه آن چگونگی توسعه و گسترش روابط اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری بین افغانستان و کشورهای منطقه و سازمان‌های معتبر بین‌المللی و منطقه‌ای بحث می‌شود.

رســــا با اشاره به تغییرات و ویژگی اساسی هفتمین نشست ریکا در ترکمنستان، گفت: در این همایش تجاری بیش از 100 نفر از تجار افغانی از جمله تجار زن حضور دارند.

وی تأکید کرد: روابط اقتصادی و تجاری بین ترکمنستان و افغانستان روز به روز در حال توسعه و گسترش است و عشق‌آباد یکی از بهترین شرکای تجاری «کابل» می‌باشد که حجم مبادلات تجاری بین 2 کشور در حال افزایش است.

وی افزود: علاوه بر این ما با ترکمنستان چندین طرح کلان منطقه‌ای به خصوص در زمینه انرژی از جمله خط لوله گاز تاپی، خطوط انتقال برق، دالان‌های منطقه‌ای حمل و نقل و ترانزیت کالا از افغانستان به کشورهای اروپا داریم.

جلسه اصلی هفتمین نشست سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‎ای در مورد افغانستان تا ساعتی دیگر در محل سالن کنفرانس «یلدیز» عشق‌آباد با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای افغانستان و ترکمنستان و نیز کشورهای همسایه و منطقه آغاز به کار می‌کند.

«رولا غنی» همسر رئیس جمهور، «صلاح‌الدین ربانی» وزیر امور خارجه، همایون رســــا وزیر تجارت و صنایع، «عتیق‌الله نصرت» رئیس هیات عامل اتاق تجارت و سایر مقامات رسمی و فعالان بخش خصوصی افغانستان و شماری زیادی از وزرای خارجه و اقتصاد از کشورهای مختلف و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در هفتمین نشست ریکا در عشق‌آباد شرکت خواهند نمود.

ریکا، سازمان همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای در سال 2005 میلادی ایجاد شد و تاکنون نشست‌های این سازمان در کابل، «استانبول»، «دهلی نو» و «اسلام‌آباد» برگزار شده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما