شناسهٔ خبر: 22516507 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رأی الیوم: آمریکا به قصد خرابکاری از ماندن در سوریه می‌گوید

روزنامه رای الیوم نوشت، قصد آمریکا از ادامه حضور غیرقانونی در سوریه حتی به دنبال سرکوب نهایی داعش، مقابله با بازسازی این کشور و جبران شکست پروژه خود و متحدانش در سوریه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «رای الیوم» در سرمقاله امروز خود با عنوان «آیا طرح خرابکاری آمریکا در دست اجراست» نوشت: قریب به پانصد نظامی آمریکایی در خاک سوریه حضور دارند که به طور غیرقانونی و بدون اجازه دولت سوریه به بهانه مبارزه با داعش وارد خاک این کشور شدند اما این، جریان میخ جحاست یعنی هدف واقعی واشنگتن از باقی گذاشتن نیروهایش در سوریه به خدمت گرفتن آنها در توطئه‌ها برای ناآرام کردن این کشور است.

نویسنده افزود: آمریکا می‌خواهد نیروهای خود را پشتیبان نیروهای کُرد و بخصوص نیروهای سوریه دموکراتیک قرار بدهد که اقدام به آموزش و تسلیح آنها کرد تا بر شهر رقه مسلط شوند اما دولت سوریه اقدام آمریکا را تعرض به حاکمیت خود خوانده و خواهان عقب‌نشینی فوری آن شده است چون بهانه آمریکا برای حضور در سوریه مبارزه با داعش بوده که دیگر حضور ندارد و بیش از 95 درصد از مساحت تحت سیطره خود در عراق و سوریه را از دست داده است.

به نوشته این روزنامه، متیس حضور نیروهای آمریکایی در سوریه را با تلاش‌ها برای رسیدن به صلح و پیش برد روند دیپلماتیک راه حل بحران سوریه مرتبط کرد و گفت: تا زمانی که مذاکرات صلح ژنو به نتیجه نرسد به ماموریت خود در سوریه ادامه می‌دهیم.

رای الیوم تاکید کرد: پروژه آمریکا در سوریه شکست خورد و محاسبات آمریکا درباره برخی گروه‌های مسلح نیز کاملا شکست خود را ثابت کرده و هرتلاشی برای القای چیزی غیر این خلاف واقعیت موجود است.

در این یادداشت آمده است: اوضاع سوریه با مقاومت قریب به هفت ساله ارتش و نهادهای خود رو به بهبود است در این مدت دولت سوریه پابرجا بود و توانست با کمک متحدانش نقشه تجزیه طلبانه آمریکا را ناکام گذارد و با اقتدار مرحله بازسازی سوریه را پیش رو دارد اما به نظر می رسد آمریکا نمی‌خواهد این مرحله آغاز شود.

نویسنده ادامه داد: اقدام وزارت خارجه سوریه در درخواست از نیروهای آمریکایی برای خروج فوری از سوریه کاملا درست و شایسته بود و صد البته کار درستی کرد که تسلط نیروهای سوریه دموکراتیک بر شهر رقه را نپذیرفت و تاکید کرد که با این نیروها مقابله می‌کند و همچون دیگر شهرها آنجا را نیز به کنترل خود درخواهد آورد.

رای الیوم در پایان آورده است: آمریکا نمی‌خواهد به ناکامی پروژه خود در سوریه که میلیاردها دلار به همراه متحدانش برای آن هزینه کرد اعتراف کند از همین رو جای تعجب نیست که نیروهای آمریکایی که به طور غیرقانونی در سوریه حضور دارند به ابزاری برای خرابکاری و اقدامات تلافی جویانه مبدل شوند که البته این توطئه آنها هم موفق نخواهد بود.

انتهای پیام/ص

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

برچسب‌ها:

نظر شما