شناسهٔ خبر: 22513227 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

ناجوانمردی سیاسی به بهانه زلزله

کسانی که در عرصه سیاست از هر فرصتی برای پشت‌پا زدن به رقبای خود بهره می‌برند لااقل مصیبت‌های عمومی را بهانه تسویه حساب‌های سیاسی خود نکنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، «صادق کوشکی» در یادداشت روزنامه «جام‌جم» نوشت:

متاسفانه با گسترش فضای مجازی با مشکل جدید سیل اظهارنظرهای غیرکارشناسی و نگرش‌های برآمده از نگاه سیاست‌زده مواجه‌ایم. با وقوع هر حادثه مثبت یا ناخوشایند در همان لحظات اول شاهد صدها پیام عموما غیرکارشناسی و برآمده از جهل برخی مخاطبان در فضای مجازی هستیم که اذهان مردم را آلوده و نگاه آنها را توام با ناامیدی می‌کند. زلزله‌ای در چند روز اخیر در نقطه‌ای از کشور اتفاق افتاد که علاوه بر مردم مصیبت‌زده آن سامان، همه مردم ایران را عزادار کرده است.

در این فضا اظهارنظرهای غیر کارشناسی درباره مسکن مهر مطرح شده که معلوم نیست کسانی که در این باره اظهارنظر می‌کنند چه اندازه تخصص دارند و آیا اساسا توقع این است که مسکن مهر یا هر ساخت‌وساز دیگری در برابر زلزله‌ای با قوت هفت ریشتری آسیب نبیند.

اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در این زمینه علاوه بر تلخی زلزله، تلخی دیگری را با دروغ در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند تا این مساله را القا کند که ایرانی‌ها حتی توان ساخت سازه‌های مقاوم را ندارند.

در همین راستا، مقایسه‌ای هم میان تدارکات در بحث اربعین با نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان مطرح‌ می‌شود و کسانی که با اصل دیانت مشکل‌ دارند از احساسات جامعه سوءاستفاده کرده و سعی در ایجاد تقابل دارند. آنها سعی در القای این موضوع دارند، کسانی که به زمینه‌سازی راهپیمایی اربعین کمک کردند اقدامی در جهت خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان انجام ندادند. این در حالی است که همواره مومنان ما در خدمت رسانی چه در حوزه دین و چه در حوزه اجتماع پیشگام هستند.

از سوی دیگر در چنین مقطعی باید حس آرامش به جامعه القا شود و از هر گونه شایعه پردازی و ایجاد ترس و یاس خودداری و تلاش شود از امکان فضای مجازی برای برانگیختن مردم جهت کمک و یاری به زلزله‌زدگان استفاده بهینه شود تا درد آنها التیام پیدا کند. فضای مجازی می‌تواند آیینه و انعکاسی از مسائل و مشکلات زلزله‌زدگان نیز باشد تا با اطلاع‌رسانی درست در جهت رفع نواقص کوشید. اینجا اهمیت تاکیدات رهبر انقلاب مشخص می‌شود که فرمودند فضای مجازی باید فضای پالایش شده‌ای باشد.

نکته دیگر، سوءاستفاده برخی از جریان‌های سیاسی از حوادث و مصیبت‌ها برای تسویه حساب با جناح‌های دیگر است که ناجوانمردانه‌ترین اقدام در این زمینه است. کسانی که در عرصه سیاست از هر فرصتی برای پشت‌پا زدن به رقبای خود بهره می‌برند لااقل مصیبت‌های عمومی را بهانه تسویه حساب‌های سیاسی خود نکنند و در این روزها خویشتندار باشند و اجازه دهند جامعه آرامش پیدا کند.

نظر شما