شناسهٔ خبر: 22513099 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت در گفت‌وگو جام‌جم مطرح کرد

کوچ باند‌های توزیع مواد مخدر به فضای مجازی

‌آموزش و پرورش، دانشگاه بهزیستی، دستگاه قضا، پلیس، ستاد مبارزه با مواد مخدر ‌و وزارت بهداشت همه دست به دست هم داده‌اند‌ تا در کمترین زمان ممکن آسیب‌های اجتماعی را کنترل کنند. در این میان، برخی کارشناسان‌ اعتیاد را ریشه همه آسیب‌های اجتماعی می‌دانند. معتادان متجاهر، کارتن‌خواب‌ها، خریداران و فروشندگان مواد دیگر جزء لاینفک اجزای شهرها شدند. اوضاع برخورد با معتادان متجاهر در کلانشهر‌ها فرق دارد. آنها هنوز یک مجرم محسوب می‌شوند تا بیمار، به همین دلیل پلیس هر دو هفته یکبار طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر را در دستور کار قرار می‌دهد، اما این چرخه آن‌قدر ادامه پیدا کرده که دیگر معتادها از دیدن پلیس‌ها ابایی ندارند‌. سرهنگ محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از مخالفان سرسخت ورود پلیس به طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر است. او معتقد است پلیس باید همه تلاشش را برای مبارزه با خرده‌فروشان و عاملان فروش مواد که اتفاقا به هیچ ماده مخدری اعتیاد ندارند و این روزها از فضای مجازی نیز برای توزیع مواد مخدر بهره می‌برند، معطوف کند‌. گفت‌وگوی ما با رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر را بخوانید تا در جریان اتفاقات ریز و درشتی که زیر پوست شهر رخ می‌دهد قرار بگیرید.

صاحب‌خبر -
اوضاع برخورد با معتادان متجاهر در کلانشهر‌ها فرق دارد. آنها هنوز یک مجرم محسوب می‌شوند تا بیمار، به همین دلیل پلیس هر دو هفته یکبار طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر را در دستور کار قرار می‌دهد، اما این چرخه آن‌قدر ادامه پیدا کرده که دیگر معتادها از دیدن پلیس‌ها ابایی ندارند‌. سرهنگ محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از مخالفان سرسخت ورود پلیس به طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر است. او معتقد است پلیس باید همه تلاشش را برای مبارزه با خرده‌فروشان و عاملان فروش مواد که اتفاقا به هیچ ماده مخدری اعتیاد ندارند و این روزها از فضای مجازی نیز برای توزیع مواد مخدر بهره می‌برند، معطوف کند‌. گفت‌وگوی ما با رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر را بخوانید تا در جریان اتفاقات ریز و درشتی که زیر پوست شهر رخ می‌دهد قرار بگیرید.

پلیس مبارزه با مواد مخدر هر دوهفته یکبار طرح برخورد و جمع‌آوری معتادان را اجرا می‌کند. به نظر شما چنین طرح‌هایی واقعا جوابگوست؟

پلیس در واقع یک ضابط قضایی است‌؛ ‌اما در این میان اعتیاد ریشه آسیب‌های اجتماعی است. افزایش طلاق و شیوع پدیده روسپیگری، بالا بودن آمار کارتن‌خواب‌ها و بالا رفتن آمار سرقت‌های خرد همه ریشه در اعتیاد دارد. اعتیاد بدون تعارف، امنیت یک جامعه را زیر سوال می‌برد. فرد معتاد برای به دست آوردن پول مواد مصرفی‌اش ممکن است دست به هر کاری بزند. این دست به هر کاری‌زدن باعث خلل در ایجاد امنیت می‌شود. قانون وظیفه برقراری امنیت را به عهده پلیس گذاشته و به همین علت پلیس وارد عمل می‌شود. پر بیراه نیست ادعا کنیم جمع‌کردن و دستگیری معتادان کلانشهری مثل تهران 48 ساعت بیشتر زمان نمی‌برد. یک بسیج پلیسی کافی است تا با اشرافی که ماموران ما در بحث خرده‌فروشان و پاتوق‌های معتادان دارند در یک بازه زمانی 48 ساعته همه این افراد را جمع کنند .

اما پس از جمع‌آوری معتادان متجاهر چه اتفاقی می‌افتد؟

درست است، باید بررسی کرد پس از جمع‌آوری آنها را باید کجا ببریم. آیا کمپ‌هایی که در اختیار شهرداری و بهزیستی است کفاف این تعداد معتاد جمع‌آوری شده را می‌دهد یا نه. پاسخ‌ندادن به این سوال و همچنین فراهم نشدن ساز وکار مناسب برای ارتقای ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد باعث می‌شود طرح‌های ضربتی پلیس هم فایده‌ای نداشته باشد. ما نمی‌توانیم طرح‌های پلیس را تعطیل کنیم، برخورد با معتادان متجاهر جزو مطالبات شهروندان است، ولی جمع‌آوری آنها تا وقتی ساز و کار درست تبیین و محیط فراهم نشده باشد، فایده‌ای ندارد.

قبول دارید شرایط به گونه‌ای است که نمی‌شود محدوده‌ای خاص را به عنوان پاتوق معتادان معرفی ‌کرد. آنها مثل قارچ همه جا رشد کرده‌اند. تفرجگاه هاو بوستان‌های محلی و اطراف مــدارس و ســـاختمان‌های نیمه‌کاره و حتی فضای سبز حاشیه اتوبان هم مامن معتادان شده است.

بله، معتادان همه جا هستند. درست پس از پاکسازی کامل محله هرندی، کلونی‌های معتادان به چند جای متفاوت در سطح شهر تقسیم شده است. می‌توانیم ادعا کنیم به جای یک هرندی حالا چند هرندی در تهران وجود دارد. محدوده فرحزاد، اتوبان یادگار امام، تندگویان، نواب در جنوب تهران و گردنه تنباکویی در شرق و اتوبان امام رضا و جاده خاوران همه جا پاتوق وجود دارد‌‌‌. بزرگ‌ترین مشکل پلیس مبارزه با مواد مخدر، ثبت اطلاعات جعلی ارائه شده از سوی متهمان مواد مخدر است. با تدابیر ویژه فرماندهی انتظامی و رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا همه پایگاه‌های نه‌گانه پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت به دستگاه تشخیص هویت از راه عنبیه چشم مجهز شده‌اند که با استفاده از ثبت اطلاعات به این روش آمار ارائه شده از معتادان و خرده‌فروشان مواد واقعی ثبت می‌شود. معتادان دستگیر شده به خاطر استفاده مکرر از مواد، اثر سر انگشتان خود را از دست داده‌اند، در نتیجه ثبت اطلاعات آنها با استفاده از بانک اثر انگشت غیر ممکن است. معتادان هر بار در زمان دستگیری خود را با یک هویت معرفی می‌کردند که همین باعث ثبت اطلاعات غیرواقعی و غیرقابل استناد می‌شد. با تجهیز همه پایگاه‌ها به ثبت اطلاعات از طریق عنبیه چشم در حال حاضر اطلاعات ثبت شده واقعی است.

با توجه به این مساله تاکنون چند معتاد را شناسایی کرده‌اید؟

از ابتدای سال تاکنون همکارانم موفق به شناسایی و انهدام 40 باند بزرگ تهیه و توزیع مواد مخدر در سطح شهر تهران شده و بیش از 800 نفر توزیع‌کننده سابقه دار تاکنون تحویل مراجع قضایی شده‌اند. نقشه کامل نقاط آلوده تردد و پاتوق‌های معتادان و خرده‌فروشان با استفاده از اطلاعاتی که شهروندان از طریق سامانه 110 در اختیار ماموران پلیس قرار می‌دهند، تهیه شده است.

با توجه به حرف‌های شما و پای کار نبودن برخی دستگاه‌های ذی‌ربط و برگشت معتادان جمع‌آوری شده به چرخه اعتیاد چه کار باید کرد؟

تا وقتی تقاضا وجود داشته باشد توزیع کننده‌های خرده فروش و بزرگ نیز وجود خواهند داشت. پلیس در بحث مبارزه و مقابله با باندهای تهیه و توزیع مواد مخدر در پایتخت، کارنامه قابل دفاعی دارد. آنچه مسلم است این که بحث مواد مخدر و مقابله با آن یک کار گروهی است که جدا از دستگاه‌های متعدد فرهنگی، اجتماعی و پلیسی حتی شهروندان هم در آن دخیل هستند. در حال حاضر بسیاری از متولیان مبارزه با مواد مخدر، غایبان اصلی اجرای طرح‌های مقابله‌ای محسوب می‌شوند. شهرداری روزهایی که طرح اجرا می‌شود، خودرو لازم برای انتقال معتادها را فراهم می‌کند. نماینده دستگاه قضا هم حضور دارد. نمی‌گوییم نیست، اما آموزش‌و‌پرورش، بهزیستی، وزارت بهداشت و... غایب هستند‌. کار به جایی رسیده که برخی معتادان متجاهر خودشان ادعا می‌کنند بیش از 20 بار توسط ماموران پلیس دستگیر شده‌اند. معتاد متجاهری بوده که 400 بار از سوی ماموران ما بازداشت شده، ولی باز به خاطر حلقه‌های مفقودی به چرخه اعتیاد و کارتن‌خوابی برگشته است‌. به همین دلیل بجد مخالف حضور و دخالت پلیس در امر جمع‌آوری معتادان متجاهر هستم‌. ما باکمک نیروهای زبده‌ای که داریم باید فقط سرشاخه‌ها و باندها را رصد کنیم. هرچقدر محیط برای عرضه مواد مخدر و توزیع آن ناامن‌تر باشد معتادان کمتری می‌بینیم.

به نظرتان اولویت‌های پلیس دراین خصوص چه باید باشد؟

پلیس باید ششدانگ حواسش به دروازه‌های ورود مواد مخدر به پایتخت باشد. باید بداند فلان محموله از کجا و چرا و با چه شیوه‌ای به سمت تهران بارگیری شده است‌. اتفاقا آمارها نشان‌ می‌دهد پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ خیلی هم خوب کارش را انجام داده است؛ هم آمار کشفیاتمان بالاست و هم آمار دستگیری مواد فروش‌ها.

درخصوص آشپزخانه‌های شیشه چطور؟

ماموران مبارزه با مواد مخدر آن قدر خوب عمل کرده‌اند که بدون شعارزدگی اعلام می‌کنم هیچ آشپزخانه و کارگاه تولید مواد مخدری در تهران وجود ندارد‌. محیط آن‌قدر برای تولیدکنندگان شیشه ناامن شده است که همه به شهرهای اطراف کوچ کرده‌اند. این اتفاق مبارک آنجا بیشتر به چشم می‌آید که اعلام کنیم کشورمان دروازه ترانزیت مواد مخدر به اروپاست. آن‌قدر مواد مخدر در خارج از مرزهای ایران گران است که پولی که از محل فروش مواد به دست می‌آید باعث وسوسه خرده‌فروشان می‌شود. از لب مرز تا قلب شهرها، پلیس در حال هزینه کردن است تا از ورود و توزیع و ترانزیت مواد مخدر جلوگیری کند. آمار شهدای مبارزه با مواد مخدر قابل استناد است. اتفاقا مواد فروشان، هم مسلح هستند و هم پولدار. آمار پول‌های کثیفی که از راه قاچاق مواد مخدر وارد چرخه اقتصادی کشور می‌شود غیرقابل چشم‌پوشی است. رشوه‌هایی که به ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر در سطح کلانتری‌ها پیشنهاد می‌شود خیلی زیاد است. واقعا بچه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر خیلی خودساخته‌اند که از این پیشنهادها چشم‌پوشی می‌کنند.

به نظرتان مساله معتادان متجاهر که بسیاری از شهروندان از آن گلایه دارند چه زمانی ساماندهی می‌شود؟

بحث مبارزه با مواد مخدر و جمع‌آوری معتادان متجاهر در سطح پایتخت برای پلیس کار آسانی است. پاتوق‌ها شناسایی شده‌ است. پلیس نیروی مناسب و کارآزموده هم دارد. در کمتر از 48 ساعت پلیس توانایی دارد همه معتادان متجاهر را جمع‌آوری کند؛ در حالی که ظرفیت مناسب برای نگهداری و درمان این معتادان وجود ندارد. نمی‌شود معتادان را داخل کلانتری‌ها و پایگاه‌های مبارزه با مواد مخدر نگهداری کرد. شهرداری قول افزایش ظرفیت اردوگاه‌ها و کمپ‌های نگهداری را داده بود که تاکنون محقق نشده است. بهزیستی و کمیته امداد و وزارت بهداشت هم هر کدام به اندازه پلیس در امر مقابله دخیل هستند، اما متاسفانه به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.اعتیاد یک چرخه است. بگیر و ببند پلیس بخشی از ماجراست این افراد باید به کمپ‌ها منتقل شوند و تحت درمان قرار گیرند. از نظر بیماری‌ها پالایش شوند، تحت آموزش‌های حرفه‌آموزی قرار گیرند تا دیگر به چرخه اعتیاد باز نگردند اما این اتفاقات نمی‌افتد. برای همین من به عنوان پلیس اعلام می‌کنم که کار پلیس گرفتن معتادان متجاهر و خیابانی نیست. من باید تلاشم را صرف این کنم که از گسترش و فعالیت باند‌های تهیه و توزیع و مواد مخدر جلو گیری کنم.

آماری از تعداد معتادان متجاهر دارید‌؟چون چند دستگاه به صورت موازی در بحث اعتیاد و معتادان متجاهر کار می‌کنند و هریک آمار متفاوتی می‌دهند‌.

تهران 20 هزار معتاد متجاهر دارد. از این تعداد 15 هزار نفر مرد و 5000 نفر زن هستند که برای زنان معتاد امکانات و ظرفیت‌های لازم وجود ندارد و آنها واقعا وضع اسفناکی دارند، چون بعضا مادر هستند. آنها مصرف کننده‌های آسیب‌پذیری هستند که سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به شخصه با این که مدت هاست با بحث اعتیاد در ارتباط هستم، اما از دیدن زنان و مادران معتاد واقعا ناراحت و نگران می‌شوم .برای مادران و کودکان معتاد باید زودتر فکری شود، چون آمار آنها به صورت تصاعدی در حال بالا رفتن است.

این روزها مواد مخدر جدیدی در جامعه توزیع می‌شود؟

نه خوشبختانه. حدود دو سالی است هیچ ماده مخدر جدیدی به کشور وارد نشده است. مواردی که به صورت موردی و توسط مسافران وارد شده نیز برای مصرف شخصی بوده است‌. اکنون مشکلمان هجوم باند‌های توزیع مواد مخدر در فضای مجازی است. گل،‌تریاک، هروئین و حشیش همچنان در صدر هستند و باید با این موج جدید مبارزه کنیم. هوشیاری جوانان و خانواده‌ها را باید دربرابر استفاده از این مواد بالا ببریم .

آزاده خانی

اوضاع برخورد با معتادان متجاهر در کلانشهر‌ها فرق دارد. آنها هنوز یک مجرم محسوب می‌شوند تا بیمار، به همین دلیل پلیس هر دو هفته یکبار طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر را در دستور کار قرار می‌دهد، اما این چرخه آن‌قدر ادامه پیدا کرده که دیگر معتادها از دیدن پلیس‌ها ابایی ندارند‌. سرهنگ محمد بخشنده، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از مخالفان سرسخت ورود پلیس به طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر است. او معتقد است پلیس باید همه تلاشش را برای مبارزه با خرده‌فروشان و عاملان فروش مواد که اتفاقا به هیچ ماده مخدری اعتیاد ندارند و این روزها از فضای مجازی نیز برای توزیع مواد مخدر بهره می‌برند، معطوف کند‌. گفت‌وگوی ما با رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر را بخوانید تا در جریان اتفاقات ریز و درشتی که زیر پوست شهر رخ می‌دهد قرار بگیرید.

نظر شما