شناسهٔ خبر: 22513094 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح تحقیق و تفحص از سازمان نظام دامپزشکی در مسیر اجرا

تهران- ایرنا- سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران از پیشنهاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از این سازمان استقبال کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران به موجب تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هجدهم آبان ماه سال 1376 و تایید شورای نگهبان در بیست و یکم آذرماه همان سال پا به عرصه وجود گذاشت.
دیروز عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تصمیم برخی نمایندگان برای تحقیق و تفحص درباره سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و 10 محور آن را برشمرد.
شهرام کوسه غراوی گفت: گزارش های متعدد حاکی از نارضایتی جدی دامپزشکان از وضعیت سازمان نظام دامپزشکی است، بتازگی نیز تعدادی از این افراد در اعتراض به وضع این سازمان در مقابل مجلس تجمع و اعتراض خود را اعلام کردند.
نماینده مردم مینودشت در مجلس شورای اسلامی یکی از محورهای تحقیق و تفحص را تاخیر در برگزاری انتخابات شوراهای استانی به مدت چهار سال اعلام کرد.
وی اضافه کرد: توقف غیرقانونی روند انتخابات سال 95، نارضایتی از عملکرد و مدیریت سازمان، برگزار نشدن مجامع عمومی و فوق العاده در هشت سال گذشته و فقدان شفافیت مالی از دیگر محورهای مورد نظر نمایندگان در تحقیق و تفحص است.
بکارگیری مشاوران و افراد فاقد صلاحیت در سازمان مرکزی و اتلاف منابع مالی، اجرای نامناسب وظایف قانونی تکلیفی از جمله ماده 5 قانون نظام جامع دامپروری و ماده 2 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی، ناکارایی مدیریتی و صرف هزینه های گزاف در سفرهای استانی تبلیغاتی، تعطیلی غالب شوراهای استانی به سبب ضعف مدیریتی و ایجاد تقابل با اداره های کل دامپزشکی در سراسر کشور و بی توجهی به مطالبات اعضا از دیگر مسائل مورد نظر در تحقیق و تفحص از سازمان نظام دامپزشکی ایران به شمار می رود.

** واکنش سازمان نظام دامپزشکی کشور
در پی انتشار خبر خواست برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تحقیق و تفحص از سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد: بدون تردید طبق اصل 76 قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در همه امور کشور را دارد» و این شامل «همه اموری است که به نحوی می‌تواند در زندگی وحیات عمومی جامعه نقش موثری داشته باشد».
در این بیانیه آمده است: تحقیق و تفحص از اختیارات قانونی مجلس محترم شورای اسلامی محسوب می‌شود و جای بسی خرسندی است که پس از گذشت فقط 20 سال از بدو تاسیس، این سازمان به درجه‌ای از نقش و اهمیت رسیده که به عنوان دستگاهی مردم نهاد و تاثیرگذار در حیات مردم و جامعه حساسیت نمایندگان مردم را برانگیخته است.
«باید این رویداد مهم را به عنوان فرصتی مغتنم برای احقاق حقوق مورد غفلت قرار گرفته‌ حرفه خطیر دامپزشکی در کشور و بازخوانی نقش پر اهمیت سربازان گمنام عرصه سلامت و بهداشت عمومی جامعه که همانا اعضای فرهیخته و بی ادعای این سازمان در سراسر کشورند، تلقی کرد و با استقبال از توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی بستر لازم را برای مشارکت هرچه بیشتر مجلس در تصویب منابع و قوانین حمایتی و رفع موانع پشتیبانی و کاستی‌ها فراهم کرد».
در ادامه بیانیه سازمان نظام دامپزشکی آمده است: برای سازمانی که در یک سال کاری و در 32 نمایندگی کشوری با گردش مالی در حد 30میلیارد ریال و بدون هرگونه کمک‌های مالی دولتی بسختی روزگار می‌گذراند و با حداقل امکانات و نیروی انسانی توانسته است بار مالی و اداری سنگینی را در قالب اجرای قوانین نظام جامع دامپروری کشور و افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی از روی دوش دولت بردارد می‌توان موضوعات و مسائل متنوعی را مورد تحقیق و تفحص قرار داد.
سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه آمادگی کامل خود را برای پاسخگویی به هرگونه سوالات و شفاف‌سازی کامل نسبت به فرآیند فعالیت‌ها و توضیحات لازم در مورد مسائل و مشکلات درونی و پیرامونی این سازمان اعلام کرد.
به گزارش ایرنا و به موجب قانون، سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران سازمانی است با شخصیت حقوقی مستقل، غیردولتی و دارای استقلال مالی که به‌منظور رسیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در قانون تاسیس خود انجام وظیفه می‌ کنند.

کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام IRNAeco@
اقتصام*9186*1961*
گزارش: هما همت خواه* انتشار: مریم مسعود

نظر شما