شناسهٔ خبر: 22513061 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ساختمان شبکه دولتی زیمبابوه به اشغال نیروهای ارتش درآمد/ شنیده شدن صدای 3 انفجار در هراره

رسانه‌های خبری از اشغال ساختمان تلویزیون دولتی زیمبابوه توسط نیروهای ارتش و شنیده شدن صدای انفجار در هراره خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شبکه اسپوتنیک گزارش داد که نیروهای ارتش، شبکه دولتی ZBS زیمبابوه را به اشغال خود درآورد‌ه‌اند.

همزمان خبرگزاری آسوشیتدپرس از شنیده شدن صدای 3 انفجار در هراره پایتخت این کشور خبر داد.

براساس گزارشها، اشغال ساختمان تلویزیون دولتی زیمبابوه به عنوان بخشی از تلاش ارتش برای اقدام علیه رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور تلقی میشود. با این حال نیروهای ارتش به کارکنان این شبکه گفته اند که اشغال این ساختمان برای محافظت از آنها صورت گرفته و جای نگرانی نیست.

ساعاتی پیش و در روز سه شنبه منابع محلی از حرکت خودروهای زرهی ارتش زیمبابوه به سمت «هراره» پایتخت این کشور خبر دادند.

تصاویر منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد که برخی از این خودروها جاده‌های منتهی به پایتخت را مسدود کرده و مانع تردد شده‌اند. هنوز دلیل این اقدام ارتش مشخص نیست، اما برخی منابع این اقدام را مقدمه «کودتا» یا نمایش قدرت ارتش با هدف فشار بر دولت توصیف کرده‌اند.

این اقدام ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که فرمانده ارتش زیمبابوه هشدار داد که اگر روند برکناری‌ها در حزب حاکم این کشور ادامه یابد، ممکن است نظامیان مداخله کنند. 

ژنرال «کنستانتینو چیونگا» فرمانده ارتش دیشب گفت: «تصفیه‌های اخیر که آشکارا افرادی را هدف قرار گرفته که سابقه آزادی‌طلبی دارند، باید فورا متوقف شود.»

«امرسون منانگاگوا» معاون رئیس‌جمهور هفته گذشته پس از اختلاف نظر با «گریس» همسر موگابه مورد توبیخ قرار گرفته و برکنار شد. گریس اصلی‌ترین گزینه جانشینی موگابه 93 ساله است، اما نظامیان که روابط نزدیکی با معاون برکنارشده دارند، از منانگاگوا حمایت می‌کنند.

به نوشته روزنامه «گاردین»، برکناری منانگاگوا و مداخله ارتش می‌تواند کنترل اوضاع را از دست موگابه خارج کند.

انتهای پیام/م

نظر شما