شناسهٔ خبر: 22513056 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

باور غلط لاغر شدن در سونای خشک

توحید سیف‌برقی متخصص پزشکی ورزشی افزود: مطالعات نشان می‌دهد ورزش‌های هوازی که برای کاهش استرس توصیه شده منجر به افزایش هورمون‌هایی داخل خون می‌شود که تسکین بخش بوده و می‌تواند مدت‌ها فرد را از استرس‌های روانی دور کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: یک متخصص پزشکی ورزشی گفت: ممکن است فرد در زمان حضور در سونای خشک تا یک کیلو وزن خود را از دست بدهد، اما وزن از دست رفته، نشان از کاهش چربی نیست بلکه آب از دست رفته، آب بدن است.

توحید سیف‌برقی متخصص پزشکی ورزشی افزود: مطالعات نشان می‌دهد ورزش‌های هوازی که برای کاهش استرس توصیه شده منجر به افزایش هورمون‌هایی داخل خون می‌شود که تسکین بخش بوده و می‌تواند مدت‌ها فرد را از استرس‌های روانی دور کند.

وی با بیان اینکه افرادی که می‌خواهند ورزش را با هدف کاهش استرس انجام دهند، باید به طور منظم و در زمان‌های خاص ورزش کنند، ادامه داد: هر چقدر نظم در ورزش رعایت شود، تاثیر بیشتری در کاهش استرس و اضطراب خواهد داشت.

این متخصص پزشکی ورزشی با بیان این‌که ممکن است فرد در زمان حضور در سونای خشک تا یک کیلو وزن خود را از دست بدهد؛ اما وزن از دست رفته، نشان از کاهش چربی نیست، گفت: آب از دست رفته، آب بدن است که با مصرف مایعات مجددا جایگزین خواهد شد. این باور نادرستی است که در سونای خشک و بخار امکان کاهش چربی وجود دارد.

افرادی دارای آرتروز از ورزش سخت بپرهیزند

این متخصص پزشکی ورزشی در ادامه تاکید کرد: افرادی که آرتروز یا پای پرانتزی دارند نباید فعالیت و تحرک بدنی را ترک کنند، اما شدت و مدت فعالیت و حجم این فعالیت باید در حدی باشد که فرد به آستانه درد نرسد. زمانی که به آستانه درد برسند این‌جا خط قرمز ورزش است.

وی ادامه داد: بنابراین بیمار می‌تواند پیاده روی را ادامه دهد؛ ضمن این‌که تقویت عضلات چهار سر زانو با وزنه خیلی مهم است و به کاهش درد و کنترل آرتروز کمک می‌کند.

سیف برقی تصریح کرد: برای تقویت عضلات جلوی، خلفی و طرفی گردن، تمرین‌های شایعی از نوع ایزومتریک یا تمرین‌های ایستا به بیماران داده می‌شود، اما در کلینیک‌های درمانی برای آرتروز گردن، برنامه ۵ جلسه‌ای از نوع ورزش‌های خفیف تجویز می‌شود تا بیمار به وضعیت مناسب برسد.

این متخصص پزشکی ورزشی به افراد بالای چهل سال نیز توصیه کرد: بعد از چهل سالگی و برای جلوگیری از تحلیل عضلات علاوه بر ورزش‌های هوازی، جهت تقویت عضلات فوقانی و تحتانی، کوچک و بزرگ مانند سینه و بازو و افزایش حجم و توان عضلات باید در هفته دو تا سه بار، در سه ست با تکرار ۱۰ تا ۱۲ از وزنه استفاده کرد.

نظر شما