شناسهٔ خبر: 22512807 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دادستان تهران:

توقیف کیهان از سوی دادستان قانونی بوده است

صاحب‌خبر -

ایسنا: نشست شورای معاونان دادستانی تهران در موضوع قانون الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان، با حضور معاون حقوقی قوه قضائیه، قضات دادگاه‌های انقلاب، برخی معاونان دادستان، سرپرستان دوایر نظارت دادسرای تهران و دادستان‌های شهرستان‌های استان تهران که در حوزه قضائی آنها دادگاه انقلاب مستقر است، برگزار شد.
«عباس جعفری‌دولت‌آبادی»، دادستان تهران با اعلام اینکه درحال‌حاضر استان تهران از حیث تعداد محکومان جرائم مرتبط با مواد مخدر و روان‌گردان در صدر استان‌های کشور قرار دارد، اجرائی‌کردن قانون جدید را اقدام مهمی دانست که نیازمند برنامه‌ریزی است.
دادستان تهران از تهیه و تنظیم درخواست متحدالشکل زندانیان به این منظور در دادسرای تهران خبر داد و افزود: «در این فرم مشخصات محکوم‌علیه، سوابق و سایر نکات لازم برای بررسی درخواست زندانی و انطباق آن با ماده الحاقی قانون جدید درج شده و ارائه درخواست توسط زندانی، موجب تسریع در به‌جریان‌افتادن پرونده‌ها می‌شود؛ چراکه درخواست‌های زندانیان به لحاظ فقدان سواد حقوقی، غالبا ناقص است و متضمن تمامی نکات ضروری نیست».
جعفری‌دولت‌آبادی همچنین از قضات اجرای احکام دادسرای ناحیه 20 تهران خواست پس از وصول درخواست‌ها، بر اساس این قانون اقدام کنند و پس از بررسی درخواست‌ها و تهیه گزارش لازم، به همراه پرونده به دادگاه صادرکننده حکم ارسال کنند.
او از دیدار روز دوشنبه (22/ 8/ 1396) معاونان دادستان تهران با تمام محکومان اعدام و حبس ابد در زندان‌های استان تهران و دریافت درخواست‌های تخفیف مجازات آنان خبر داد.
خزعلی از چند روز مرخصی استفاده کرد
دادستان تهران درباره مهدی خزعلی گفت: «نامبرده پیرو درخواست مرخصی، با اخذ تعهد برگشت به زندان در موعد مقرر، از چند روز مرخصی استفاده کرد، اما برخلاف تعهد قبلی خود، همسر و فرزندش، از بازگشت به زندان خودداری کرد که توسط مأموران پلیس مجددا برای تحمل حبس به زندان معرفی شد».
جعفری‌دولت‌آبادی درباره اظهارات احمد توکلی مبنی بر غیرقانونی‌بودن توقیف روزنامه کیهان توسط دادستانی تهران اعلام کرد به موجب ماده 10 آیین‌نامه قانون اصلاح قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب 1381 موسوم به قانون احیای دادسراها، کلیه اختیارات رئیس حوزه قضائی به دادستان بازگشته و دادستان با توجه به این قانون، می‌تواند در این زمینه اقدام كند.
او با اشاره به رویه عملی دادستانی پس از قانون احیاي دادسراها که بر همین روال بوده است، افزود: «بر این اساس اختیارات مصرح در قانون مطبوعات در مرحله تحقیقات مقدماتی و امور مرتبط با وظایف دادسرا بر عهده دادستان است و بنابراين اقدام اخیر دادستانی مطابق قانون انجام شده است».
دادستان تهران در مورد ادعای برخی افراد مبنی بر ارتباط محکومیت احدی از وکلا با پرونده متهمان طیف احمدی‌نژاد اعلام کرد: «وکیل مذکور دارای شاکی بوده و محکومیت صادره ارتباطی به ادعای مذکور و پرونده جریانی در دادگاه کارکنان دولت ندارد».
رئیس قوه قضائیه هم موافق کاهش مجازات اعدام است
در ادامه خداییان، معاون حقوقی قوه ‌قضائیه، در‌باره دستورالعمل اجرای ماده الحاقی به قانون مبارزه با مواد مخدر گفت: «ماده‌واحده پیشنهاد قوه ‌قضائیه نبود و دیدگاه قوه قضائیه، اصلاح جامع در قانون مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان بود تا علاوه بر اصلاح مجازات‌های اعدام و حبس ابد، تدابیر پیشگیرانه نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد». او نظر رئیس قوه‌ قضائیه را هم موافق کاهش مجازات اعدام اعلام کرد و افزود: «نمایندگان ارائه‌دهنده این طرح که آن را در قالب یک ماده‌واحده ارائه کردند، عزم جدی بر تصویب آن داشتند؛ چراکه هر بار که مصوبه مجلس از شورای نگهبان با ارائه ایرادهایی اعاده می‌شد، ظرف مدت کمی ایراد رفع می‌شد».
او قانون را دارای ابهامات فراوان در مفاد و نحوه اجرا دانست و از تهیه پیش‌نویس دستورالعملی پیرامون شیوه اجرای این قانون توسط معاونت حقوقی خبر داد که به‌زودی به تصویب رئیس قوه ‌قضائیه می‌رسد و به مراجع قضائی ابلاغ می‌شود.

نظر شما