شناسهٔ خبر: 22511529 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

روحانی در سفر به مناطق زلزله زده کرمانشاه:

امروز روز وحدت و همراهی مردم و مسئولان است

صاحب‌خبر - رئیس جمهوری روز سه شنبه در جریان سفر به استان کرمانشاه با حضور در شهرستان سرپل ذهاب از مناطق
زلزله زده در این شهرستان بازدید و با مردم این منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.
حجت الاسلام حسن روحانی در این بازدید با توضیح مسئولان ذی ربط در جریان چگونگی خسارت ها و روند امدادرسانی به مردم آسیب دیده از زلزله قرار گرفت. رئیس جمهوری همچنین در فضایی صمیمی با آسیب دیدگان و مردم زلزله زده در این شهرستان دیدار و ضمن شنیدن صحبت ها و درد دلهایشان، نظرات آنها را درباره نحوه امدادرسانی‌ها، کمبودها و مشکلات موجود جویا و دستورات لازم برای جبران کاستی ها و رفع مشکلات مردم را به مسئولان مربوطه صادر کرد. مردم نیز که از حضور رئیس جمهورشی در مناطق زلزله زده کرمانشاه خرسند بوده و این حضور را مایه تسکین آلامشان می دانستند، مشکلات و خواسته های خود را با وی در میان گذاشتند.
دولت با همه توان خود برای یاری آسیب دیدگان وارد عمل شده است
همچنین رئیس جمهوری در بدو ورود به خبرنگاران گفت: دیدار با مردم قهرمان کرمانشاه همیشه جزو آرزوهای من بود اما دلم نمی‌خواست در چنین شرایطی باشد که مردم امروز غم‌دار و دچار مصیبت باشند و امیدواریم در روزهای خوش و افتتاح طرح‌ها خدمت مردم عزیز و قهرمان این دیار بیاییم که همواره مرزبان خوبی برای کشور عزیز ایران بودند. رئیس جمهوری با ابراز تسلیت به خانواده‌هایی که عزیزان خود را در این زلزله از دست دادند و آرزوی سلامتی برای مجروحان گفت: این درد و رنجی برای همه ایرانیان بود و به نمایندگی از ملت ایران به مردم کرمانشاه تسلیت گفته و به آنان می گویم که همه مردم ما در کنار کرمانشاه هستند. روحانی با تاکید بر اینکه هیچ ایرانی نیست که امروز به فکر مردم کرمانشاه نباشد، اظهار کرد: کسانی که اقوام و بستگان خود را از دست داده‌اند و آنهایی که در بیمارستان‌ها بستری هستند و خانه و زندگی خودشان را از دست داده‌اند، همه باید در کنار یکدیگر برای رفع این معضلات تمام توانمان را به‌کار بگیریم. وی با قدردانی از ملت ایران به خاطر همدلی و کمکهایشان گفت: باید از همه ملت ایران اعم از دولتی، نظامی اعم ارتش، سپاه و بسیج، هلال احمر، نهادهای امدادی، بنیاد مسکن و وزارتخانه‌های بهداشت، کشور، راه و نیرو و همه آنهایی که تلاش کردند در این روزها مشکل آب، برق و جاده‌ها را حل کنند و مردم را از زیر آوارها نجات دهند و به بیمارستان‌ها برسانند و همچنین از امداد هوایی تشکر کنم. هواپیماها و هلی‌کوپترها در این روزها تلاش فوق‌العاده‌ای انجام دادند و اگر پرواز این بالگردها در دیروز و امروز نبود مسلماً روند کمک‌رسانی خیلی سخت‌تر و مشکل‌تر می‌شد. روحانی همچنین از همه کشورهای همسایه‌مان و از همه کشورهایی که در این حادثه با ملت ایران ابراز همدردی، تشکر و سپاسگزاری کرد. رئیس جمهوری با بیان اینکه مسوول اصلی بازسازی بنیاد مسکن است، گفت: خواهش می‌کنم همه مقامات دولتی و نظامی و همه خیرین و سمن‌های مردمی به بنیاد مسکن کمک کنند و کار جداگانه‌ای انجام ندهند البته برای خدمات مدرسه و غیره می‌توانند برنامه‌ریزی و تلاش کنند. روحانی با اشاره به اینکه مردم باید خانه‌هایشان را بازسازی کنند و دولت باید کمک بلاعوض و وام را در اختیار آنها قرار دهد، اظهارکرد: دولت در این روند تسریع خواهد کرد تا در حداقل زمان ممکن کار انجام شده و مردم آسیب دیده از زلزله بتوانند سامان پیدا کنند. رئیس جمهوری افزود: برای مجروحان این حادثه از خداوند بزرگ شفای عاجل و برای همه مصیبت‌دیدگان از خداوند تقاضای صبر و اجر می‌کنم و می‌دانیم که دلگرمی همه مردم به رحمت خداوند است و بی‌تردید خداوند مردم را تنها نخواهد گذاشت، مردم، دولت و نیروهای مسلح با همه توان در کنار مردم خواهند بود.
دولت برای بازسازی منازل خسارت دیده از زلزله، کمک بلاعوض و وام بلند مدت اعطا خواهد کرد
همچنین وی در اجتماع مردم شهرستان سرپل ذهاب حضور پیدا کرد و ضمن تسلیت به خانواده هایی که عزیزان خود را در حادثه زلزله از دست داده اند و آرزوی شفای عاجل برای
آسیب دیدگان اظهار کرد: باید همچنین از تلاش های نیروهای امدادرسان و نیروهای مسلح برای کمک و امداد رسانی به زلزله زدگان قدردانی کرد. دولت همه امکانات خود را برای کاهش سریع مشکلات مردم بسیج کرده است. روحانی با اشاره به نیاز مردم به چادر و امکانات زندگی موقت در مناطق زلزله زده، گفت: ستاد بحران در کرمانشاه تشکیل و بودجه لازم برای بازسازی و جبران خسارت های وارد شده به مردم اختصاص داده شده. رئیس جمهوری تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تمام توان خود را برای بازسازی منازل مردم به کار خواهد گرفت و همه دستگاه‌های مسئول نیز این بنیاد را کمک خواهند کرد. روحانی با اشاره به اینکه حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل و طوفان آزمایش الهی برای بندگان در مسیر یاری و کمک به همنوعان است، افزود: دولت تلاش می کند در این آزمایش موفق باشد، کما اینکه از ساعت های اولیه وقوع این حادثه تلاش ما بر حل مشکل مردم بوده و همه دستگاه‌ها و مسئولان در این راستا بسیج شده‌اند. رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه بطور مستمر روند امداد رسانی و جبران خسارات مردم این منطقه را پیگیری خواهد کرد، ادامه داد: بیمارستان های تهران، کرمانشاه و استان های معین برای ارائه خدمات درمانی فوری به مصدومان این حادثه بسیج هستند. روحانی با اشاره به اینکه در این حادثه برخی ساختمان هایی که بصورت تعاونی و دولتی ساخته شده و از عمر احداث آنها زمان کمی می گذرد، تخریب و دچار حادثه شده اند، گفت: باید اشکالات و کاستی های موجود در ساخت این بناها بررسی شود و دولت مطمئنا این مسائل را دنبال کرده و مقصران را شناسایی و به مردم معرفی خواهد کرد. رئیس جمهوری تاکید کرد: دولت مردم را تنها نمی‌گذارد و ما به عنوان خادم مردم در کنارتان خواهیم بود. روحانی گفت: ۱۱ هزار خانه روستایی و حدود ۴۵۰۰ خانه شهری در این زلزله تخریب شده و نیاز به ساخت ۳۰ هزار مسکن جدید داریم.
توقع زلزله‌زدگان کاملا منطقی است
سپس حسن روحانی در جلسه ستاد مدیریت بحران که با حضور وزرا و مسئولان دستگاه‌های ذی ربط در کرمانشاه برگزار شد، شرکت کرد و با بیان اینکه ما باید امنیت کافی را در استان کرمانشاه برقرار کنیم، گفت: ستاد بحران در این زمینه تجربه دارد و همین‌که مسئولان بنیاد مسکن ما می‌گویند که به مردم آسیب‌ دیده وام می‌دهند و شروع به برآورد هزینه‌ها کرده‌اند نشان دهنده تجربه آنان است به‌خصوص که کشور ما متاسفانه حادثه‌خیز است و هر چند وقت یک بار حادثه‌ای دردناکی را شاهد هستیم. وی افزود: به هر حال مسئولان ما تجربه کافی دارند و باید به مشکلات سامان دهند و در حل و فصل آن تلاش کنند؛ چرا که مساله امنیت و مدیریت این بحران مورد تاکید ماست و نیز به مساله تامین آب و برق مردم نیز در این شرایط توجه ویژه‌ای داریم. رئیس‌جمهوری با اشاره به گفت‌وگوهای خود با آسیب‌دیدگان حادثه زلزله در کرمانشاه، اظهار کرد: امروز که من با برخی از آسیب‌دیدگان این حادثه صحبت می‌کردم اصل خواسته‌های آنان یا تامین آب آشامیدنی بود یا خواهان افزایش چادرهای اسکان بودند یا در نهایت به مسائلی از قبیل رسیدگی مناسب به مجروحان‌شان که در بیمارستان بستری بودند تاکید می‌کردند. روحانی ادامه داد: در واقع مردم توقع خاصی نداشتند و می‌گفتند حالا که این اتفاقات افتاده است و ما خانه‌هایمان را از دست داده‌ایم برای بازسازی خانه‌هایمان فکری کنید، این یک خواسته طبیعی است. من از هیچ کدام از کسانی که با آنان صحبت کردم نشنیده‌ام که توقع زیادی داشته باشند بلکه توقع‌شان یک توقع منطقی است. وی تاکید کرد: ما باید نیازهای ضروری مردم را برآورده کنیم و این حق طبیعی آنهاست و نیروهای مسلح و غیرمسلح و مسئولان و مردم و نیز ستاد بحران در زمینه حل مشکلات کوشا باشند و نیز شوراها و فرمانداری‌ها و استانداری‌ها هم در این زمینه وارد عمل شوند. رئیس‌جمهوری با قدردانی از تلاش‌های سازمان هلال‌احمر و هوانیروز نیروهای مسلح، اظهار کرد:خدماتی که هوانیروز در زمینه امداد هوایی ارائه کرد جای تقدیر و تشکر دارد و باید این کمک‌ها ادامه پیدا کند چرا که گاهی موضوع امداد هوایی رساندن به آسیب‌دیدگان اهمیت بسیاری پیدا می‌کند به‌خصوص در حوادثی چون زلزله که ممکن است راه‌های ارتباطی نیز قطع شود. روحانی با بیان اینکه باید برای مساله اسکان موقت آسیب‌دیدگان و نیز بازسازی خانه‌های آنان برنامه‌ریزی‌های دقیق و منسجمی را اجرایی کرد، گفت: امروز در این جلسه مسئولان آماری را از تخریب خانه‌ها ارائه دادند که حدود 11 تا 12 هزار برآورد شده است که البته در این زمینه باید به رقم دقیقی برسیم که بتوانیم آن را مورد استفاده قرار دهیم و خانه‌هایی که
به طور کامل تخریب شده‌اند یا دیگر نمی‌توان از آنها استفاده کرد را مورد بازسازی قرار دهیم و نیز از آقای نوبخت می‌خواهم که در جلسه هیات دولت این موضوع را مطرح کنند تا تصمیم‌گیری‌های لازم برای آن انجام شود.
وی با بیان اینکه نباید در کمک‌رسانی به مردم و رفع نیازهای ضروری‌شان سخت‌گیری کنیم، اظهار کرد: اگر کسی نیاز به چادر دارد باید این چادر نزدیک خانه خودش قرار گیرد چرا که با این کار از اموالش مراقبت بیشتری خواهد شد و البته طی بازدیدی که از مناطق آسیب دیده داشتم خوشبختانه همین اتفاق افتاده است و اکثر آسیب‌دیدگان در کنار خانه‌هایشان در چادر اسکان یافتند. رئیس‌جمهوری ادامه داد: اگر کسی چادر می‌خواهد نباید سخت‌گیری کنیم، باید آنچه را که مورد نیاز مردم است از قبیل چادر و اینگونه موارد مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم و دست و دلباز برخورد کنیم و نیز در تامین آب و وسایلی چون پتو هم که جزو ضروریات است این مهم باید مورد توجه قرار گیرد. روحانی بیان کرد: ما باید کمک‌های بلاعوض در اختیار افرادی که خانه‌هایشان را از دست داده‌اند، قرار دهیم تا بتوانند قبل از بازسازی خانه‌هایشان روزگار خود را بگذارنند و نیز باید به این نکته توجه داشته باشیم که تا جایی که می‌توانیم کار را به خود مردم واگذار کنیم. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه در مواقع بحران جای گله‌گذاری و مچ‌گیری نیست، اظهار کرد: نباید در شرایط بحرانی فعلی به دنبال مچ‌گیری باشیم اما مثالی می‌زنم که امروز شاهدش بودم. وقتی به سرپل ذهاب رفتیم دیدیم که چگونه خانه‌های مردم که در کنار خانه‌های مسکن مهر بود حتی شیشه‌هایش هم نشکسته بود اما خانه‌های مسکن مهر تخریب شده بودند که البته برخی می‌گویند علت این بوده که آن خانه‌ها روی گسل قرار داشتند در حالی که گسل نقطه‌ای نیست بلکه یک مسیر است و اگر آن خانه‌هایی که مربوط به مسکن مهر بوده روی گسل قرار داشته است خانه‌های مجاورش هم روی همان گسل قرار داشتند. روحانی ادامه داد: پس مردم اگر خودشان خانه‌هایشان را بسازند بهتر از آن است تا ما مسئولان برایشان خانه بسازیم. اگر مردم کارها را به دست بگیرند بهتر، زودتر، دقیق‌تر و ارزان‌تر تمام می‌شود. وی در پایان با تاکید بر اینکه دولت باید آب، برق و نیازهای ضروری مردم را تامین کند تا دچار مشکل نشوند، گفت: ما باید بکوشیم تا تمام توان‌مان را به کار بگیریم و از این مساله به خوبی عبور کنیم و من باز هم به مردم غیور کرمانشاه تسلیت می‌گویم و به داغداران آنان همدردی می‌کنم و بار دیگر بر این موضوع تاکید می‌کنم که دستگاه‌های دولتی موظفند برای خدمت‌رسانی به مردم و مدیریت بحران تمام توان خود را به کار گیرند تا آلام آسیب‌دیدگان تسکین پیدا کند هر چند که بخشی از این آلام از جمله از دست دادن عزیزان قابل جبران نیست و خداوند باید چنین مصیبت‌هایی را جبران کند.
گفتنی است که روحانی بعد از این جلسه با حضور در بیمارستان شهید طالقانی کرمانشاه، از مصدومان و مجروحان که در این بیمارستان بستری هستند، عیادت و ضمن اهدای شاخه گل با آنها گفت‌وگو کرد. رئیس جمهوری با توضیحات وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسئولان امداد و درمان این بیمارستان در جریان روند ارائه خدمات درمانی و پزشکی به آسیب دیدگان و مصدومان زلزله اخیر قرار گرفت. روحانی همچنین در گفت‌وگو و احوالپرسی با مردم و مصدومان مشکلات و کاستی‌های آنان را جویا شد و دستورات لازم را برای تسریع در روند درمان مصدومان صادر کرد.

نظر شما