شناسهٔ خبر: 22510842 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

انتشار «مفاخر ماندگار» ماهنامه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

صاحب‌خبر -
 

اولین شماره «مفاخر ماندگار» ماهنامه داخلی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به مدیر مسئولی دکتر حسن بلخاری و سردبیری کاوه خورابه منتشر شد.
در بخشی از سخن ماه این شماره از مفاخر ماندگار به قلم سردبیر آمده است: «… نزدیک به یک قرن از نخستین گردهمایی مؤسسان انجمن آثار ملی می‌گذرد. آن چه در این سالیان بر این نهادِ نهادینه گذشته است، حکایت از تلاش و کوشش فرهنگ دوستان، ایران دوستان و دین‌‌ پرستانی داشته که به فراخور، دِین خود را ادا کرده‌اند، سپاس و دست‌مریزاد‌شان باد. دراز باد عمر آنانیشان که زنده‌اند؛ قبای سلامت و عافیت برازنده سر و قدی‌شان و قرین رحمت باد روح رفتگانشان…
راه اما همچنان باقیست و کارهای به زمین مانده بسیار. برآنیم تا به سنت ادیبانه‌ی پیشینیان، قدر و منزلت بزرگانمان را پاس بداریم و بزرگیشان را بزرگداشت. تولد «مفاخر ماندگار» را که حکایت‌گر همت امروزیان «انجمن» است، به فال نیک می‌گیریم و امید است بتواند در صورِ اسرافیلیِ فرهنگ گونش دائما به مد. آهنگ و قصهِ رهسپاری به سوی فّر و شکوه و دانشی‌شدن، مقصودمان است و بازشناسی و قدردانی از مفاخر فرهیخته‌مان به مثابه الگوها و سرمشق‌های هویت‌بخش و ماهیت‌ساز انسان ایرانی ـ‌ اسلامی، کمینه کوششی است که از دست بر می‌آید. امید بیدار سازد و بیآگاهانه؛ بخوانندش و به دستگیریمان دستِ یاری ‌دهند…
آغازین مطلب این شماره گفت‌و‌گو با دکتر حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران با عنوان «باشگاهی برای مفاخر ایران زمین» است.
نگاهی به نود و پنج سال فعالیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اولین مقاله این شماره است که با عنوان «سرایی برای فخرآوران» تاریخچه نزدیک به یک قرن فعالیت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی را مرور می‌کند و در ادامه به نگاهی به نشست‌های علمی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در سال ۹۶ می‌رسد.
در این بخش چکیده‌ای از حرف‌های مطرح‌ شده در جلسات متعدد بزرگداشت‌‌هایی که سال ۹۶ در انجمن برگزار شده است به چاپ رسیده که به عناوین آن‌ها اشاره می‌کنیم:
بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، مراسم بزرگداشت استاد سیدعبدالله انوار، بزرگداشت روز‌جهانی صنایع‌دستی، هم‌اندیشی تأثیر مفاخر پیشکسوت بر ادبیات کودک و نوجوان، بزرگداشت حسن لاهوتی، بزرگداشت پروفسور مریم میرزاخانی، بزرگداشت شیخ شهاب‌الدین سهروردی، نشست بررسی نقش آراء مفاخر در نهضت مشروطیت، نشست شرح افکار سینوی، نشست نقش و جایگاه زکریای رازی در عرصه فرهنگ و تمدن ایرانی ـ‌ اسلامی، بزرگداشت دکتر کریم مجتهدی، نشست حافظ: لسان‌الغیبِ اسرار الهی، بزرگداشت مرحوم استاد بدرالدین کتابی.
اولین شماره مفاخر ماندگار در ۲۴ صفحه منتشر شده است. در آخرین صفحه «مفاخر ماندگار» هم اخبار انجمن به اختصار درج شده است این ماهنامه در ۲۴ صفحه به چاپ رسیده است.

نظر شما