شناسهٔ خبر: 22510694 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آنچه در اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه گذشت

شانزدهمین دوره جشواره کتاب و رسانه با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مختلف نوشتاری، دیداری و شنیداری با تاکید بر اهمیت کار رسانه در حوزه کتاب و نقش آن در جامعه به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه شانزدهیمن دوره جشنواره کتاب و رسانه عصر روز سه‌شنبه 23 آبان‌ماه در موسسه خانه کتاب برگزار شد. در ابتدای این برنامه که اجرای آن را سعید اسلام‌زاده برعهده داشت، مجید غلامی جلیسه پس از تسلیت به‌خاطر درگذشت جمعی از هموطنانمان در زلزله غرب ایران از تلاش‌های علیرضا بهرامی، دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب رسانه تجلیل کرد و گفت: خصوصیت خوب آقای بهرامی آرام بودن و صبوری اوست. همین صبر و شکیبایی و آرامش درونی او باعث شد امسال یکی از بهترین دوره‌های این جشنواره رقم بخورد.

مدیرعامل خانه کتاب سپس از هماهنگی برای ایجاد دبیرخانه دائمی این جشنواره و همچنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای خبرنگاران کتاب خبر داد.

او در ادامه خطاب به خبرنگاران حوزه کتاب، گفت: کتاب در مقایسه با دیگر رسانه‌ها، رسانه است که برخلاف سایر رسانه‌ها، عمقی به درازای تاریخ دارد. این عمق و ریشه ما را به توجه وامی‌دارد تا با این رسانه با تامل بیشتری برخورد کنیم. خبرنگاری حوزه کتاب با دیگر حوزه‌ها متفاوت است و به تامل، صبر و حوصله نیاز دارد. از خبرنگاران این حوزه می‌خواهم علاوه بر سرعت و شتاب‌زدگی در ارسال خبر، به جهت ماهیت کتاب، با دقت بیشتری اخبار و اطلاعات مربوط به کتاب را ارسال کنند تا دچار سطحی‌نگری نشویم.

در ادامه این مراسم علیرضا بهرامی در سخنانی گفت: از مدیرعامل خانه کتاب تشکر می‌کنم به خاطر اینکه در جریان برگزاری این جشنواره حتی از کوچکترین کاری که شائبه اعمال نظر در نتایج را ایجاد کند، خبری نبود.

او همچنین گفت: از دوستان و رسانه‌هایی که حجم بی‌سابقه‌ای از آثار را در این دوره در جشنواره شرکت داده بودند، تشکر می کنم. افزایش 280 درصدی آثار نسبت به سال گذشته الزاماً افتخار کمیتی برای ما ندارد؛ خوشحالی از این بابت است که در نتیجه‌ی این افزایش، کثرت رسانه‌ها و رسانه‌نگاران را شاهد بودیم. همچنین از دوستانی که خواهش بنده را لبیک گفتند و برای نخستین‌بار در شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه شرکت کردند، سپاسگذارم.

دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب و رسانه همچنین پیوند پیشکسوتان حوزه کتاب و رسانه با جوانان را در این دوره از جشنواره امری مبارک دانست و گفت: برخی از پیشکسوتان گرانقدر به نفع همکاران دیگرشان از عرصه رقابت کنار کشیدند.

او همچنین از داود صفایی مدرس علوم ارتباطات و از بانیان اصلی جشنواره و همچنین محمدجواد حق‌شناس، از معاونان اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در داوری و مراسم پایانی این جشنواره تشکر کرد و گفت: حضور آقای حق‌شناس در راس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران بی‌شک فرصت بزرگی برای اهالی فرهنگ است.

بهرامی همچنین گفت: امیدوارم ترتیبی اتخاذ شود که دبیرخانه این جشنواره برای فایده‌مندی و تاثیرگذاری بیشتر، موسمی نباشد.

دبیر شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه همچنین گفت: در این دوره بخش مغفول عکس و بخش تازه منفک‌شده‌ی مقاله‌های تخصصی به جشنواره اضافه شد. امیدوارم دبیران دوره‌های بعدی این جشنواره در افزودن بخش‌های آثار ترجمه، صفحه‌های تخصصی تولید محتوا در شبکه‌های مجازی، طنز و نیز بخش حاشیه‌ای شعر و داستان اهتمام کنند.

 در ادامه مراسم محمدجواد حق‌شناس - رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران - به درگذشت جمعی از هموطنان در پی‌زلزله غرب کشور  و خرابی‌های حاصل از آن اشاره کرد و گفت: جای درد و تاسف است که در کشورمان شاهد این حجم عظیم از تخریب به خاطر وقوع بلایای طبیعی هستیم که اگر دقیق‌تر و با مدیریت بهتر عمل می‌کردیم و وجدان بهتری داشتیم، با حجم کمتری از تلفات مواجه می‌شدیم.

این عضو شورای شهر تهران در همین‌باره اظهار کرد: در همین حادثه اخیر نماینده اسلام‌آباد گفت که بیمارستانی که امسال در آن منطقه افتتاح شده، بر سر بیماران فرو ریخته است. این جز بی‌دردی و بی‌مسوولیتی و جز جنایت چه اسمی می‌تواند داشته باشد؟

او سپس با تشکر از متولیان برگزاری جشنواره کتاب و رسانه گفت: اهمیت و اعتبار رسانه‌ها، در ترویج فرهنگ و توسعه‌ آن غیرقابل انکار است و این رسانه‌ است که می‌تواند نقش زیادی را در افزایش آگاهیِ مردمِ یک جامعه ایفا کند. چراکه آگاهی‌بخشی را از مهم‌ترین وظایف رسانه‌ها برشمرده‌اند و به پشتوانه‌ همین رسانه‌های جمعی است که می‌توان به تبیینِ فرهنگ شهر و شهروندی پرداخت.

او افزود: تقریبا تمامی فرهیختگان و دانش‌آموختگان سطوح عالی به این مهم واقفند که بینِ توسعه‌یافتگیِ جوامع و میزان مطالعه در آن، رابطه‌ مستقیمی وجود دارد؛ تا جایی که شاید تشخیصِ آن دشوار باشد که آیا بالا بودن سطح مطالعه در یک جامعه‌ توسعه یافته، محصولِ توسعه‌یافتگیِ آن است یا برعکس، میزان توسعه‌یافتگیِ جامعه، حاصلِ بالا بودن سطح کتابخوانی در آن به حساب می‌آید. با پذیرش این اصل و فرض، با قطعیت می‌توان گفت که ثبات، آرامش، رفاه و آینده‌ هر کشوری به میزان کتابخوان بودن مردم آن وابسته و مرتبط است.

او اظهار کرد: جوامع شهری که شهروندان آن به میزان قابل توجهی کتاب می‌خوانند، محیط‌های مناسب‌تری برای یک زندگیِ کمال‌جویانه‌ توأم با رفاه اجتماعی و در نتیجه کاهش فقر اقتصادی و اجتماعی در آن هستند. از این رو می‌توان گفت که مدیریت شهری، بیژه در کلانشهرها و شهرهای صنعتی، چه از منظرِ مبلمان شهری و چه از نظر دسترسی‌های فرهنگی، نقش بی‌بدیلی را در وضعیت فعلی و سرنوشت جامعه‌ی شهری برعهده دارد.

حق شناس سپس از روزگار مدیر مسئولیِ روزنامه «اعتماد ملی» به‌عنوان تجربه‌ ارزشمند و شیرین  سال‌های زندگی‌اش یاد کرد و گفت:  آن ایام را جزو بهترین سال‌های عمرم به حساب می‌آورم. به من یادآوری می‌کند که چه بازویی مطمئن‌تر و کارسازتر از اهالیِ‌ رسانه، بویژه روزنامه‌نگاران و خبرنگارانِ حوزه‌ کتاب، که با فرهیختگی و تواناییِ خویش بتوانند در شکل‌گیری چرخه‌ مطلوب دولت، نهادهای عمومیِ نیمه‌رسمی، مردم و فرهیختگان، در مقام یک بازوی توانمند ایفای نقش کند. رسانه‌ها و خبرنگاران فرهنگی، از جمله خبرنگارانِ کتاب، نه تنها یکی از امکان‌ها، بلکه از ضرورت‌های پیشبرد اهداف کلان اجتماعی هستند. رسانه‌ها در قبال آموزش شهروندی مسئولند و با اشرافِ خیلی خوبی که بر مشکلات شهری دارند، می‌توانند راهکارهای گوناگونی ارایه دهند تا جامعه را از آسیب‌ها و مشکلاتِ پیش‌رو برحذر دارند.

حق‌شناس با تاکید بر نقش رسانه‌ها در تقویت حس مسئولیت‌پذیری شهروندان گفت: رسانه‌ها می‌توانند با ترغیب، تشویق و راهنماییِ شهروندان به مسئولیت‌پذیری مدنی، چالش‌هاش پیش رو جامعه را کنار بزنند و فرآیند آموزش شهروندی را ملکه‌ ذهن و ضمیرِ آن‌ها کنند. چنین رویکردِ مهمی در حوزه‌ رسانه سبب می‌شود که فرهنگ شهرنشینی بالنده‌تر شود و بر اهمیت و جایگاه خود رسانه هم بیفزاید. متأسفانه ما در بسیاری از موارد چنان دچار سیاست‌گذاری غلط فرهنگی شده‌ایم که زمان زیادی صرف خواهد شد تا آثار آن از جامعه‌مان رخت بربندد.

 عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: کاملا پیداست که هرگاه جایگاهِ مهمِ رسانه‌های فرهنگی را نادیده گرفته‌ایم و نسبت به عواقب آن بی‌اعتنا بوده‌ایم و دود آن را هم در چشمِ جامعه‌مان دیده‌ایم. جای بسی خوشحالی است که جشنواره‌ کتاب و رسانه، شانزدهمین دوره خود را تجربه می‌کند و می‌رود که به جوانی برومند تبدیل شود.

حق‌شناس سپس با اشاره به حمایت شورای شهر در حمایت از رسانه‌ها گفت: بی‌شک، شورای اسلامی شهر تهران، ری و شمیرانات، و در مقام اُولا، کمیسیون فرهنگی آن، با وقوف بر این مهم، تمام همت خود را برای پیشبرد هرچه بیشتر اهداف فرهنگیِ کلان‌شهر تهران، در همکاری با نهادهای دولتی و رسمی و نیز کانون‌های اجتماعی و مردی اعلام می‌کند و به کار خواهد گرفت. در همین مدت زمان اندک از شروع کار کمیسیون نیز جلسات خیلی خوبی با این اهالی برگزار کرده است که نوید اتفاق‌های خوبی می‌دهد.

 او ادامه داد: شاید در زمانی که شهردار تهران به‌دلیل حجم بزرگی از بدهی‌ها (بیش از 20 هزار میلیارد تومان)‌ و کاهش قابل توجه منابع درآمدی به‌زحمت می‌تواند برای امور جاری شهرداری منابع سالم و شفاف و به‌دور از رفتارهایی همچون شهرفروشی و تراک‌فروشی فراهم کند، اما در حوزه‌ فرهنگ و جامعه این فرصت را فراهم کند تا با کمترین هزینه و منابع مورد نیاز مالی بتواند بیشترین فرصت و رضایت عمومی شهروندان را به‌دست آورد و این مهم امکان‌پذیر نخواهد بود، جز با استفاده از تجربه، دانش و هوش مدیران و مجموعه‌ تصمیم‌سازان و برنامه‌ریزانی که رأی مردم را باور داشته باشند و به استحکام نظام جمهوری اسلامی و پایداری آن بیش از منافع فردی و حزبی توجه‌ نشان دهند.

 در ادامه مراسم، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به نقش مهم رسانه‌ها اشاره کرد و در این باره گفت: رسانه‌ها نقش روایت‌گری دارند و رسانه‌های گوناگون از جمله دیداری، شنیداری و مکتوب مواردی که از آنها غفلت داریم را به چشم ما می‌آورند.

محسن جوادی گفت: هرچه روایت‌گری رسانه‌ها هنرمندانه‌تر باشد نشر بیشتر رونق می‌گیرد. بنابراین رسانه‌ها در این راستا نقش بسزایی دارند. گاهی به‌نظر می‌رسد که  در این حوزه اثر و کتاب بدیعی نیست وجود ندارد که معرفی شود، در حالی‌که تلاش و جستجوگری خبرنگاران حوزه کتاب می‌تواند مطالب بدیع را کشف و به ما معرفی کند.

او همچنین ابراز امیدواری کرد با وجود مشکلات متعدد در حوزه نشر، با تلاش‌های صورت‌گرفته در دوره آقای صالحی در معاونت فرهنگی این مشکلات در ایام پیش‌رو گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شود.

او با بیان اینکه  یکی از وظایف رسانه در حوزه کتاب نقد کتاب است، توضیح داد: رسانه می‌تواند نقش مثبتی در شکل‌دهی جریان نقد کتاب داشته باشد. البته نقد با تخریب متفاوت است. تخریب زمینه نقد را از بین می‌برد. نقد وضع کتاب را بهبود می‌بخشد و مخاطب کتاب را افزایش می‌دهد.

جوادی همچنین گفت: گاهی رسانه‌های حوزه کتاب فقط به‌خود کتاب و معرفی آن توجه می‌کنند، در حالی که تولید کتاب فرایند پیچیده‌ای دارد.می‌توان به جریان چاپ و زمینه تهیه کتاب همچنین توزیع توجه شود. چشم‌انتظار راهنمایی، نقد و ارایه برنامه همکاران برای رفع مشکلات حوزه نشر هستم. معتقدم باید در این مسیر گام‌به‌گام حرکت کرد. برای رفع مشکلات حوزه نشر با آرمانگرایی نگاه نمی‌کنم.

 به گزارش ایسنا، در بخشی از این این مراسم رضا ساکی روزنامه‌نگار، سخنانی طنزگونه‌ درباره مشکلات خبرنگاری کتاب، قاچاق کتاب و نمایشگاه کتاب فرانکفورت بیان کرد. گروه موسیقی به سرپرستی حمید اسماعیل‌زاده نیز قطعات سوگی تقدیم به جان‌باختگان و آسیب‌دیدگان زلزله‌ی اخیر اجرا کرد.

کمال صادقی از برگزیدگان این دوره جایزه نقدی خود را به هموطنان زلزله‌زده غرب کشور اهدا کرد.

 در پایان این مراسم برگزیدگان شانزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه معرفی شدند و با حضور محسن جوادی - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -، محمدجواد حق‌شناس - رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران -، علیرضا تابش - رییس بنیاد سینمایی فارابی _، محمود آموزگار - رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران -، مهدی اسماعیلی راد - مدیرعامل شرکت‌های تعاونی ناشران و کتابفروشان ایران - و مجید غلامی جلیسه - مدیرعامل خانه کتاب و دبیر هفته کتاب - با اهدای تندیس، لوح تقدیر و هدایایی از آن‌ها تقدیر شد.

گزارش تصویری مراسم را در اینجا ببینید.

انتهای پیام

نظر شما