شناسهٔ خبر: 22510608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لفظ 'هند-اقیانوسیه' دونالد ترامپ یک تحول مثبت برای هند

دهلی نو-ایرنا- دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در طول سفر به پنج کشور آسیایی، از لفظ 'هند- اقیانوسیه' استفاده کرد که به عقیده برخی کارشناسان این موضوع دیدگاه آمریکا را در منطقه مشخص می کند و به نظر می رسد برای هند نیز یک تحول مهم باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری بولومبرگ در روز سه شنبه، رئیس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی های خود در کشورهای آسیایی، منطقه آسیا-اقیانوسیه را ' هند- اقیانوسیه' خواند که پیش از این از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری سابق این کشور مورد استفاده قرار می گرفت.
ترامپ در طول سخنرانی خود در ویتنام در روز جمعه گذشته، چندین بار جمله ' منطقه آزاد هند- اقیانوسیه' را که در آن کشورهای مستقل آزادانه، صلح آمیز و با تکیه بر قانون به رشد خود ادامه می دهند، تکرار کرد.
ترامپ همچنین از جملاتی مشابه در دیدار روز دوشنبه خود با رودریگو دوترت رئیس جمهوری فیلیپین استفاده کرد.
انتخاب کلمات دونالد ترامپ نشان دهنده تمایل آمریکا به سوی هند، سومین اقتصاد بزرگ منطقه، می باشد.
به عقیده آمریکا، هند می تواند نقش مهمی در مسائل امنیتی این کشور بازی کند و همان طور که چین به گسترش نفوذ اقتصادی و نظامی خود ادامه می دهد، هند می تواند یک نیروی بالقوه برای کشورهای کوچکتر، به ویژه در منطقه آسیای جنوب شرقی باشد.
یک مقام دولتی آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: استفاده از لفظ 'هند- اقیانوسیه' به آمریکا کمک می کند که پیام ارتباط امنیت در منطقه با آزادی ناوبری دریایی را منتشر کند. آمریکا همچنین می تواند با استفاده از این لفظ کشورهای نگران در مورد دو مسیر دریایی مهم که آسیا را به خاورمیانه و اروپا متصل می کند، متحد کند.
در سال های اخیر پکن در دریای جنوب چین به طور گسترده اقدام به ساخت جزایر مصنوعی و احیای زمین کرده و در آنها پایگاه های نظامی ایجاد کرده است.
در همین حال هند سعی کرده است چین را از منطقه اقیانوس هند عقب براند. چین در سال های اخیر موفق شده است در کشور های همسایه هند مانند پاکستان و سریلانکا سرمایه گذاری های عظیمی مانند ساخت بندر انجام دهد که به عقیده تعدادی از کارشناسان چین می تواند در زمان مناسب از این بنادر به عنوان پایگاه های نظامی خود استفاده کند.
ضمن اینکه استفاده یک مقام ارشد آمریکایی از لفظ 'هند-اقیانوسیه' با هدف نشان دادن هند و آمریکا به عنوان دو محور اصلی در آسیا انجام می شود.
راجا موهان، یک کارشناس مسائل سیاسی هند گفت: استفاده از این لفظ برای هند مثبت است، زیرا این امر چشم انداز نقش کلیدی هند را در برقراری تعادل قدرت در منطقه آسیا-اقیانوسیه نشان می دهد. آمریکا خواهان ایفای نقشی بزرگ تر برای هند است.
دونالد ترامپ روز گذشته با نارندا مودی نخست وزیر هند در مانیل پایتخت فیلیپین دیدار کرد و وی را یک دوست مورد احترام خواند.
مودی نیز بااعلام این که روابط هند و آمریکا فراتر از دو کشور است، تصریح کرد: هند همیشه سعی کرده است به تعهدات خود در جامعه جهانی عمل کند.
وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه ای گفت: مقامات ارشد آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا روز یکشنبه در مانیل پایتخت فیلیپین دیدار کردند و در مورد اقدامات لازم جهت اطمینان از برقراری یک نظام بین المللی آزاد و مبتنی بر حاکمیت قانون در منطقه 'هند- اقیانوسیه' گفت و گو کردند.
در دو سال اخیر نیروی دریایی هند همکاری های خود را با آمریکا و ژاپن افزایش داده است. دهلی نو در تابستان سال جاری یک رزمایش مشترک دریایی با ژاپن و آمریکا در اقیانوس هند برگزار کرد. هند همچنین یک خط اعتباری 500 میلیون دلاری برای ویتنام جهت خرید تجهیزات نظامی و دفاعی اختصاص داده است. این کشور همچنین پرسنل نظامی کشور های جنوب آسیا را آموزش می دهد.
نارندا مودی پس از بدست گرفتن قدرت در هند، سیاست 'نگاه به شرق' این کشور را به سیاست 'اقدام شرق' تغییر داد. این سیاست با هدف گسترش روابط نظامی و راهبردی با ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و کشور های جنوب آسیا معرفی شده است.
چین پس از برگزاری نشست چهارجانبه هند، آمریکا، استرالیا و ژاپن در فیلیپین اعلام کرد پکن از روابط دوستانه و مبتنی بر همکاری در منطقه حمایت می کند.
گنگ شوانگ سخن گوی وزارت امور خارجه چین گفت: اما ما امیدواریم که اینگونه همکاری ها با هدف مقابله با یک کشور سوم انجام نشود و صلح، ثبات و رفاه منطقه کمک کند.
اما هند با چالش های داخلی و منطقه ای مانند پاکستان روبه رو است که می تواند نقش این کشور را در منطقه جنوب آسیا محدود کند.
دهلی نو همچنین نمی خواهد به اختلافات ارضی چین با سایر کشور های جنوب آسیا وارد شود.
دروا جیشانکار یک کارشناس سیاست خارجی در هند گفت: گشت زنی های مشترک دریایی به نظر یک تصمیم بلند پروازانه برای هند باشد. این نوع همکاری ها ممکن است در سایر مناطق جنوب شرق آسیا امکان پذیر باشند اما برای هند توسعه توان دریایی هنوز هم یک چالش بسیار بزرگ است.
آساق**267**1144
* انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما