شناسهٔ خبر: 22510551 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

آیا این زلزله انتقام الهی بود؟

اگر خداوند به دنبال انتقام این چنینی بود که کل دنیا باید نابود می‌شد و بهشت و جهنمی هم وجود نمی‌داشت، چرا که در دنیا کم گناه رخ نمی‌دهد. یاد بگیریم که اشتباهات خود را بپذیریم و به گردن خدا نیاندازیم.

صاحب‌خبر -

سرویس سبک زندگی فردا: به شنیدن یک جمله در مصیبت‌ها عادت کرده ایم. عیبی نداره امتحان الهی است؟! متاسفانه در قشر مذهبی و دینداران، در مصیبت‌ها و رخداد‌های طبیعی یک جمله بسیار شنیده می‌شود؛ که آزمایش الهی است. در ادامه این مطلب را به نقل از سایت تبیان می‌خوانیم.

 

آیا این زلزله انتقام الهی است؟!

درست است که آیه قرآن به امتحان کردن انسان‌ها تاکید دارد (الم*أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُون) (عنکبوت/ ۱-۲) و هیچ شکی در امتحان کردن خداوند نیست. اما اینجا یک سوال جدی مطرح می‌شود که انسان از کجا تشخیص می‌دهد که یقینا این رخداد‌ها امتحان الهی است و با اراده حضرت حق رخ می‌دهد؟

چرا خدای مهربان را اینقدر خشن جلوه می‌دهیم که حتی به پیران و کودکان هم رحم نمی‌کند و خانه‌هایشان را بر سرشان آوار می‌کند؟ پیرانی که حضورشان در بین انسان‌ها باعث ریزش رحمت الهی می‌شود. مگر فقط در این کشور گناه انجام می‌شود که خدای مهربان به دنبال انتقام باشد؟ مگر در ژاپن گناه و فساد وجود ندارد؟

اگر خداوند به دنبال انتقام این چنینی بود که کل دنیا باید نابود می‌شد و بهشت و جهنمی هم وجود نمی‌داشت، چرا که در دنیا کم گناه رخ نمی‌دهد. یاد بگیریم که اشتباهات خود را بپذیریم و به گردن خدا نیاندازیم.


حال این بشر است که برای در امان ماندن از این فعل و انفعالات باید بواسطه توانایی که خداوند به او داده است، تدبیری داشته باشد تا خسارت جانی و مالی نبیند. زلزله نتیجه یکی از این فعل و انفعالات زمین است. ما در کشور عزیز خود ایران که منطقه‌ای زلزله خیز است چه ندبیری برای در امان ماندن از آن داشته ایم؟

البته در بحث رخداد‌های طبیعی، یک نکته قابل توجه است که پس از رخداد اتفاقی، و مصیبت بار شدن، انسان‌ها مورد امتحان قرار می‌گیرند که در مقابل آن مصیبت، چه عکس العملی از خود نشان می‌دهند.

یک مسئله جدی قابل توجه است که طبیعت؛ روال عادی خود را سیر می‌کند. در اعماق زمین و اقیانوس‌ها و آسمان ها؛ فعل و انفعالاتی رخ می‌دهد که کاملا طبیعی است؛ و موجب بوجود آمدن پدیده‌های طبیعی همچون سیل، زلزله، آتشفشان و ... می‌گردد.


حال این بشر است که برای در امان ماندن از این فعل و انفعالات باید بواسطه توانایی که خداوند به او داده است، تدبیری داشته باشد تا خسارت جانی و مالی نبیند. زلزله نتیجه یکی از این فعل و انفعالات زمین است. ما در کشور عزیز خود ایران که منطقه‌ای زلزله خیز است چه تدبیری برای در امان ماندن از آن داشته‌ایم؟

در کشور ژاپن که منطقه‌ای زلزله خیز است؛ پس از رخداد زلزله چند نفر تلفات می‌دهد؟ چند دستگاه ساختمان آن‌ها نابود می‌شود؟


آن‌ها خیلی خوب مشکل را شناخته اند و برایش تدبیری داشته اند و توانسته اند براحتی زلزله و خسارات مالی و جانی آن را مهار کنند.

پس دیدیم که نباید به این راحتی هر اتفاقی را به خدا نسبت دهیم که برای امتحان و آزمایش؛ رخ داده است. تلفات ناشی از حوادث طبیعی؛ محصول بی تدبیری مسئولین و دست اندرکاران و مهندسان در ساخت و ساز می‌باشد که فقط به دنبال کسب سود‌های آنچنانی هستند و بیخود نیست که مشهور شده اند به بساز و بنداز؟! که نمونه بارز آن ساختمان‌های مسکن مهر است که بدون نظارت درستی ساخته شده اند و امروز می‌بینیم که در زلزله استان کرمانشاه بیشترین خسارت‌ها را دیده‌اند.

اگر ساختمانها، استاندارد ساخته می‌شد آیا باز هم این همه تلفات بوجود می‌آمد؟ آیا این عزیزانی که جان خود را از دست داده اند، اکنون زنده نبودند؟


البته در بحث رخداد‌های طبیعی، یک نکته قابل توجه است که پس از رخداد اتفاقی، و مصیبت بار شدن، انسان‌ها مورد امتحان قرار می‌گیرند که در مقابل آن مصیبت، چه عکس العملی از خود نشان می‌دهند.

و، اما نکته‌ای دیگر که گفته می‌شود این حوادث درس عبرتی است برای دیگران؟! البته که باید درس عبرتی باشد برای مسئولان و دست اندرکاران که متوجه شوند کم گذاشتن در ساختمان سازی و مصالح باعث به بار آمدن فجایع انسانی می‌شود. " وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفینَ (سوره مطففین) وای بر کم فروشان؛ و در آخر همه ملت و مسئولان دست در دست یکدیگر دهند برای یاری رساندن به خسارت دیدگان زلزله استان کرمانشاه. تا شاید کمی از تالم روحی آن‌ها کم شود.

 

نظر شما