شناسهٔ خبر: 22510379 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

شايد اينفانتينو حق داشته باشد

روزي که رئيس جديد فيفا اينفانتينو بر مسند قدرت نشست صحبت از افزايش تيمهاي حاضر در جام هاي جهاني آينده نمود .

صاحب‌خبر -

 تورج عاطف


بسياري با اين ايده مخالف بودند و اعلام داشتند که اين وعده رئيس فيفا براي جلب توجه سر مايه گزاران در جام جهاني افزايش برد تبليغاتي محصولات  اين اسپانسر ها است .
 براي کساني که جام جهاني با 16 تيم را ديده اند و پس از آن به مرور زمان  تبديل اين 16 تيم به 32 تيم را شاهد بودند اين وعده رئيس فيفا به معني از بين رفتن  جذابيت جام جهاني بود .آنها معتقد بودند جام جهاني محل برگزاري رويدادهاي فوتبالي در بالاترين سطح ممکن است و حضور تيمهاي زياد باعث مي شود که اين رقابتها تبديل به نمايش فوتبال هائي باشد که در حد جام جهاني نيستند .
عده اي ديگر هم معتقد بودند که جام جهاني فرصتي براي تيمها ميسر مي سازد که تک ستارگان مشهور فوتبال که در تيمهاي نه چندان مشهور ملي عضو هستند هم بتوانند در جام جهاني باشند و هيچگاه  جام جهاني حسرت عدم حضور مرداني چون جرج بست و رايان گيگز و ژرژوا ... ديگر نخواهد خورد و جام جهاني چون نامش بايد متعلق به همه جهان باشد . اين درگيري ها ادامه داشت اما سر انجام قرار شد جام جهاني 2026 با حضور 40 تيم برگزار شود !اما اعتراض ها همچنان باقي بود .
شب گذشته يکي از طرفداران فوتبال ايتاليا در فضاي مجازي اعلام کرد که جام جهاني بدون هلند و ايتاليا و با حضور تيمهائي چون پاناما و ايسلند و مصر و ايران ارزش يک جام جهاني را ندارد !
اين سخنان يک اظهار نظر کاملا عجيب است چون جام جهاني براي کل جهان و با توجه به عبور از کنکور انتخابي در هر منطقه جهان است  اما در اين بين يک واقعيت را بايد در وراي حذف تيمهائي چون ايتاليا و هلند و ايالات متحده آمريکا و  شيلي وساحل عاج و کامرون  ديد . اين تيمها خاطرات زيادي را در جامهاي جهاني ساخته اند ايتاليائي ها 4 بار جام را برده اند و دو بار نايب قهرمان و يک عنوان سومي و يک عنوان چهارمي دارند و يا هلندي ها سه بار به فينال رفتند و يک بار سوم و يک بار چهارم شدند  آمريکائي ها يک بار در جام جهاني 1930 به مقام سومي اين جام رسيده اند وقصه هاي کامرون در جام جهاني 1990 و ساحل عاج 2002 را کسي از ياد نمي برد اما آنها در اين جام جهاني نيستند   و حال شايد خيلي از طرفداران اين تيمها امروز معتقد باشند پيشنهاد اينفانتينو تنها نمي تواند به نفع تيمهاي کوچک باشد و شايد اگر سهميه ها افزايش پيدا کند ديگر جام هاي جهاني با حسرت حضور نامهاي بزرگش کمتر مواجه شود .

نظر شما