شناسهٔ خبر: 22510320 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

مصر نمایندگان حماس و فتح را برای مذاکره به قاهره دعوت کرد

تارنمای المانیتور روز سه شنبه گزارش داد: مصر نمایندگان دو گروه فلسطینی را برای گفت و گوهای دیپلماتیک درماه نوامبر به قاهره دعوت کرده است.

صاحب‌خبر -

العالم - فلسطین اشغالی

ایرنا -- یحیی سنوار رهبر حماس در نوار غزه سرپرستی گروه مذاکره کننده از غزه را بر عهده خواهد داشت و صالح الروری معاون رئیس اداره سیاسی حماس که در حال حاضر در تبعید در بیروت بسر می برد، به قاهره خواهد آمد.

هیات گروه فتح از کرانه غربی شامل افرادی است که ماه گذشته در مصربا حماس موافقت اصولی امضا کرده اند. این هیات به سرپرستی عظام الاحمد، مقام ارشد گروه فتح و فرستاده محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین خواهد بود. مجید فرج، رئیس اطلاعات فلسطین نیز این بار هیات اعزامی از کرانه باختری را همراهی خواهد کرد.

به ترتیبی که در تاریخ ششم اکتبر (14 مهرماه) گزارش شده است: مذاکرات حماس با گروه فتح در دستور کار حل و فصل مشکل ترین اختلاف بین این دو سازمان فلسطینی تمرکز دارد و آن مساله کنترل نیروهای امنیتی فلسطین است. راه حل پیشنهادی به صورت ایجاد شورای امنیت ملی است به طوری که حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین به تعداد مساوی نماینده داشته باشند. نظارت بر این شورا به عهده مقام های دولت مصر است که در صورت تساوی آرای دو طرف در تصمیم گیری های شورای امنیت ملی، رای تعیین کننده خواهند داشت.

یک مقام امنیتی فلسطین در رام الله به شبکه خبری المانیتور گفت: خلع سلاح حماس و انحلال گردان عزالدین قسام دیگر در دستور کار مذاکرات نیست. این مقام امنیتی که به شرط فاش نشدن نامش صحبت می کرد، گفت: تشکیلات خود گردان فلسطین دیگر اصرار برای جمع آوری اسلحه های موجود در دست گروه های شبه نظامی واقع در نوار غزه نمی کند. محمود عباس اکنون به خوبی دریافته است که شعار 'یک قانون، یک اسلحه زیر مدیریت یک حکومت' یک شبه دست یافتنی نیست. با این همه، او امیدوار است می توان حکومتی به وجود آورد که تشکیلات خود گردان فلسطین را قادر به ایجاد کنترل به مراکز قدرت نظامی و غیرنظامی در نوار غزه سازد.

هرچند که بعید است حماس به چنین حکومتی رضایت بدهد، هردو گروه به دنبال ایجاد حسن نیت و اعتماد سازی متقابل برای خوشایند عموم هستند.

هدف این مذاکرات پایین آوردن محمود عباس از موضع خود که گفته بود اجازه نخواهد داد حماس به نیرویی به شکل حزب الله لبنان تبدیل شود و قدرت دولت را مورد چالش قرار دهد.

ماحصل گفت و گو ها این است که چگونه می توان همبستگی گروه حماس با گروه فتح را ایجاد کرد به طوری که رضایت ایران هم جلب شود. 

مقام امنیتی به المانیتور گفت: این گفت و گو ها که سرنوشت ساز می باشند در شرایطی انجام خواهد شد که عربستان سعودی و مصر در گیر مسائل لبنان شده و در پی عکس العمل در برابر نفوذ منطقه ای ایران هستند.

نظر شما