شناسهٔ خبر: 22509412 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درگیری تروریست ها بر سر تقسیم کمک های رژیم صهیونیستی/رویدادها و تحولات سوریه در یک نگاه/23آبان

صاحب‌خبر -

** به گزارش رسانه ها، گروه تروریستی ارتش آزاد و برخی دیگر از تروریست ها، بر سر تقسیم کمک های رژیم صهیونیستی که با سه خودرو از منطقه الدرعیات وارد جنوب استان قنیطره شد، به شدت با هم درگیر شدند.
درگیری میان تروریست ها به اندازه ای بالا گرفت که نظامیان صهیونیست برای پایان دادن به آن، مسیر ارتباطی دو روستای الرفیده و المعلقه در جنوب استان قنیطره را گلوله باران کردند.
گذرگاه الدرعیات در جولان اشغالی در500 متری جنوب روستای الرفیده قرار دارد.

** در حمله موشکی عصر امروز تروریست های باقیمانده در روستاهای اطراف شهرهای نبل و الزهرا در شمال حلب به محله های مسکونی نبل، یک شهروند سوری کشته و 10تن دیگر زخمی شدند که به علت وخامت حالشان به بیمارستان های حلب منتقل شدند.

** شبکه تلویزیون روسیه 'آر تی' امروز به نقل از وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که حضور نیروهای ایرانی در سوریه مشروع و قانونی است و نباید این کشور را ترک کنند.
سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه، همچنین گفت که تاکنون در مذاکره با آمریکا و یا با هیچ طرفی قول و یا تضمینی داده نشده است که نیروهای ایرانی که قانونا در سوریه فعالیت می کنند از آن کشور خارج شوند.

** حسین جابری انصاری معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات صلح آستانه امروز با میخاییل بوگدانف معاون وزیر امور خارجه روسیه و حضور مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو با محوریت سوریه گفت وگو کرد.
قرار است جابری انصاری در این سفر با الکساندر لاورنتیف مذاکره کننده ارشد روسیه در روند صلح آستانه نیز دیدار کند و نتایج نشست آستانه از موضوعات اصلی دستور کار آن دیدار اعلام شده است.
جابری انصاری ظهر امروز برای انجام دیدار کوتاه یک روزه به مسکو سفر کرد.

** یک مقام مسئول در وزارت خارجه سوریه امروز با تاکید بر این که وجود نیروهای آمریکایی و هر نیروی خارجی دیگری بدون موافقت دولت سوریه، دشمنی و تجاوزی آشکار به حاکمیت ملی سوریه و نقض منشور و قوانین سازمان ملل است؛ خواستار خروج فوری و بدون قید شرط نظامیان آمریکایی از خاک این کشور شد.
وی با اشاره به حضور نیروهای آمریکایی با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش در خاک سوریه، گفت که داعش هم اکنون نفس های آخر را در سوریه می کشد و این ادعای آمریکا برای حضور نیروهایش بهانه ای بیش نیست و این حضور فقط به طولانی شدن عمر بحران و پیچیده تر شدن آن منجر می شود کما این که هدف از حضور نظامیان آمریکایی در سوریه نیز همین است.

** شبکه خبری آسیا تایمز امروز از تصمیم و قاطعیت چین برای گسترش روابط اقتصادی با سوریه پس از شکست تروریست های داعش در این کشور خبر داد.
به گزارش این منبع خبری، با توجه به نابودی داعش پس از هفت سال و پاکسازی سوریه از تروریست ها، چین به دنبال مشارکت در برنامه های اقتصادی در این کشور است و قصد دارد با سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری یک شهرک صنعتی برای 150 شرکت چینی در سوریه ایجاد کند.

** با اعلام موافقت مقامات سوریه برای الحاق به پیمان آب و هوایی پاریس، ایالات متحده تنها کشوری خواهد بود که خارج از این پیمان مهم بین المللی قرار دارد؛ وضعیتی که نه تنها به جایگاه و اعتبار آمریکا در سطح جهانی لطمه می زند بلکه واشنگتن را به عضو ناهمسوی جامعه بین المللی تبدیل می کند.

** جورچین پیمان اقلیمی پاریس به تدریج در حال تکمیل شدن است و با وجود خروج آمریکا از پیمان مذکور، سوریه آخرین کشوری بود که چند روز پیش در اجلاس مقدماتی بن در آلمان تصمیم خود را در این باره گرفت و نماینده سوریه در جریان این اجلاس از تمایل کشور خود برای الحاق به پیمان آب و هوایی پاریس خبر داد. البته پارلمان سوریه سی ام مهرماه الحاق به پیمان پاریس را مورد تایید قرار داده بود.

** ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پایان دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که دوشنبه شب ( شب گذشته ) در شهر بندری سوچی روسیه برگزار شد، از ثمربخشی همکاری کشورش با ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح سوریه برای حل مسائل این کشور تاکید کرد.
رئیس جمهوری روسیه خواستار تلاش بیشتر برای تثبیت اوضاع سوریه به ویژه با اجرای طرح حل و فصل سیاسی این کشور شد.

** به گزارش خبرگزاری آناتولی به نقل از منابع محلی در دیرالزور، گروه پ.ی.د شاخه سوری گروه تروریستی پ.ک.ک در ادامه عملیات خود تحت حمایت آمریکا در استان دیرالزور پس از درگیری‌ با تروریست های داعش، میدان نفتی التناک را تصرف کرد.

** این رسانه همچنین با اشاره به تصرف میدان نفتی العمر و جفره در دیرالزور توسط عناصر پ.ی.د و پ.ک.ک در ماه گذشته، از کنترل تأسیسات گازی کونوکو به عنوان بزرگ ترین تاسیسات تولید گاز واقع در شمال شرق دیرالزور از سوی عناصر این گروه طی همان ماه گذشته خبر داد.
به ادعای این رسانه، عملیات گروه پ.ی.د تحت حمایت آمریکا در دیرالزور آغاز شده و پیشروی آن ها به سمت مناطق نفت خیز این استان ادامه دارد.

** رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سوچی، پیش از آغاز مذاکرات با همتای روسی خود در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به بیانیه اخیر روسای جمهوری روسیه و آمریکا درباره سوریه ( که در ویتنام صادر شد) گفت: اگر آن ها معتقدند که مساله سوریه را از راه نظامی نمی توان حل کرد در آن صورت باید نیروهای نظامی خود را از این کشور فرا بخوانند و راهکار سیاسی به کار گرفته شود.
خاورم**7074*شبس*1488 *خبرنگار: مینا غفرانی آذر*انتشار دهنده: بهمن بامداد**

انتهای پیام /*

نظر شما