شناسهٔ خبر: 22509397 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موگابه و تحولات 2 روز اخیر در زیمبابوه

تهران - ایرنا - رسانه های محلی و بین المللی طی دیروز و امروز در گزارشاتی از هراره پایتخت زیمبابوه اعلام کردند که نظامیان این کشور در اعتراض به تصمیمات اخیر رابرت موگابه رئیس جمهوری این کشور برای برکناری معاون و قائم مقامش، اقتدار سیاسی او را به چالش کشیدند.

صاحب‌خبر -

شبکه خبر 24 آفریقای جنوبی امروز گزارش کرد که کونستانتینو شیوِنگا فرمانده ارتش این کشور در جنوب آفریقا به موگابه 24 ساعت مهلت داد تا با ترک دفتر خود، از برکناری امرسون امنانگاگا، قائم مقامش دست بردارد، در غیر این صورت منتظر عواقب تلخ این تصمیم غیز انقلابی باشد.
ژنرال شیونگا پیشتر تهدید کرده بود چنانچه حزب حاکم زانو پی اف از اقداماتی که به گفته او ثبات کشور را بر هم می زند دست بر ندارد، ارتش وارد عمل خواهد شد.
وی با تشدید این تهدیدها همچنین اعلام کرد که رئیس جمهوری درحالی دم از حمایت از انقلاب دهه 1970 علیه سفید پوستان انگلیسی عصر رودِزیا (نام سابق زیمبابوه برگرفته از سردار رودس انگلسی) می زند، که همچنان می کوشد کسانی را که در مبارزات استقلال خواهی از انگلیس نقش نداشتند بر مستند قدرت بنشاند، چرا که تسویه حساب های سیاسی اخیر توسط موگابه حاکی است که او مبارزان قدیمی کشور را هدف گرفته است.
امنانگاگا که رابطه خوبی با ارتش دارد هفته قبل پس از اختلاف نظری که با کریس موگابه همسر رئیس جمهوری پیدا کرده بود از سوی او توبیخ و برکنار شد.
وی که در زیمبابوه به کروکودیل نیز معروف است از سابقه درخشانی در فعالیت‌های نظامی و اطلاعاتی برخوردار است.
البته معاون موگابه بلافاصله پس از برکناری، کشور را ترک کرده و با بیان اینکه 'زانو پی اف و انقلاب دارایی شخصی موگابه و همسرش نیست'، از حزب کنگره این حزب خواست موگابه را از قدرت کنار بگذارند.
این درحالی است که موگابه نیز در واکنش به این تهدید فرمانده ارتش، عضویت او در زانو پی اف را لغو کرده است.
در این میان رئیس اتحادیه جوانان حزب حاکم 'زانو پی اف' زیمبابوه نیز امروز اعلام کرد که اعضای این اتحادیه حاضرند برای حفاظت از جان رئیس جمهوری تا پای جان در برابر مخالفان او و نظامیان ایستادگی کنند.
با این حال، روزنامه انگلیسی اندیپندنت امروز به نقل از رسانه های محلی، از هجوم سنگین نیروهای نظامی به شبکه تلویزیون رسمی زیمبابوه 'زی بی سی' خبر داده و اعلام کردند که آنها با تصرف کامل ایستگاه تلویزیون این کشور حتی درهای آن را نیز مهر و موم کردند.
تانک ها و نفربرهای ارتش زیمبابوه نیز امروز به صورت کاروانی از شهر 'چینهوی' در 20 کیلومتری پایتخت حرکت کرده تا درصورت لزوم برای مقابله با نیروهای گارد ریاست جمهوری وارد عمل شوند.
این خودروهای زرهی حتی راه های منتهی به پایتخت را مسدود کرده و در برخی از نقاط سطح شهر هراره نیز موضع گرفتند.
خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که تانک نظامی زیادی در کنار خیابان اصلی منتهی به پایتخت زیمبابوه مستقر شده اند.
به اعتقاد تحلیلگران، موگابه با کنار زدن امرسون امنانگاگا قائم مقام خود از قدرت تلاش می کند زمینه را برای روی کار آمدن گریس همسر خود که پرونده های فساد سیاسی و اقتصادی زیادی هم دارد، فراهم ساخته و در نهایت در یک فرآیند غیر دمکراتیک او را به عنوان جانشین خود معرفی کند.
با توجه به اینکه کنگره سالانه زانو پی اف ماه آینده برگزار خواهد شد، انتظار می رفت و زمینه سازی شده بود تا گریس موگابه در این کنگره به عنوان یکی از دو معاون اصلی رئیس‌جمهور معرفی و منصوب شود تا بدین وسیله راه برای جانشینی او بجای همسرش فراهم شود.
یادآوری می شود موگابه که با وجود 37 سال ریاست جمهوری در کشورش یک رهبر خودکامه شناخته می شود، به تازگی در توصیف شخصیت معمر قذافی، دیکتاتور فقید لیبی، وی را تطهیر کرد.
وی حتی پیشتر در اظهار نظری عجیب، از نلسون ماندلا رئیس فقید آفریقای جنوبی و رهبر ضد نژاد پرستی جهان به بهانه اینکه به سفیدپوستان بیش از حد بها داده بود انتقاد کرد.
وی در مراسم تشییع جنازه دو عضو حزب حاکم 'زانو پی اف' کشورش در هراره، رهبر فقید مبارزات ضد نژاد پرستی آفریقای جنوبی را عامل بی عدالتی های امروز در آفریقای جنوبی علیه سیاهان خوانده بود، گفت: اگر حمایت بیش از حد ماندلا از سفیدپوستان آفریقای جنوبی نبود، سیاهان این گونه در فلاکت و بدبختی زندگی نمی کردند.
رئیس جمهوری زیمبابوه که از سال 1980 (1358)، یعنی زمان استقلال کشورش از استعمار انگلیس همچنان بر قدرت اصلی کشور تکیه زده است، چندی پیش اعلام کرد بار دیگر برای ریاست جمهوری کشورش در سال 2018 نیز نامزد می شود.
اگرچه گمانه‌زنی ها درباره سن زیاد و احتمال مرگ وی باعث تشدید بحث درباره جانشین او شده است، اما او همچنان خود را توانمند می داند و تلاش می کند تا رقبای احتمالی را به روش های مختلف از دور رقابت های احتمالی خارج سازد.
وی پیش از این نیز بارها تلاش کرده بود احزاب رقیب را از کارزار مبارزات انتخابات ریاست جمهوری دور کند که از جمله قوی ترین آنها مورگان چانگرای، رهبر حزب توسعه دمکراتیک (ام دی سی) این کشور است.
از دیگر مخالفان موگابه، خانم جویس موجورو، معاون سابق او و رقیب سیاسی جدید وی در نخستین رقابت انتخاباتی این کشور از رقابت با موگابه که باز ماند.
موجورو که 10 سال معاون موگابه و همیار او در حزب حاکم زانو پی اف بود، در 11 اسفند ماه سال گذشته با تاسیس حزب سیاسی جدیدی موسوم به حزب 'اول مردم' که بعدها به 'حزب ملی خلق' تغییر نام یافت به عنوان رقیب رییس جمهوری خود را مطرح کرد، درحالی که خودموگابه تلاش می کند همسرش را به عنوان جانشین خود معرفی کند .
خاورم 1378**شبس*1613*تهیه کننده: علی نصیری**انتشار دهنده: عبدالله غفاری

انتهای پیام /*

نظر شما