شناسهٔ خبر: 22508752 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

وزير نفت مطرح کرد:

آغاز ثبت نام آزمون استخدامي وزارت نفت

صاحب‌خبر -

به گزارش وزارت نفت، بيژن زنگنه درباره آخرين وضعيت برگزاري آزمون استخدامي وزارت نفت گفت: صنعت نفت عليرغم واگذاري همه پتروشيمي‌ها و بيشتر پالايشگاه‌ها، در سال 1392 با تراکم نيروي انساني و افزايش چشمگير تعداد نيروهاي آن نسبت به سال 1384 روبرو بود و از همين جهت در چهار سال گذشته از جذب نيروي جديد خودداري شد. اين درحالي است که متاسفانه بيشتر نيروهاي اضافه شده به صنعت نفت در گروه‌هاي شغلي مربوط به فعاليت‌هاي پشتيباني عمومي هستند.

وي ادامه داد: از طرفي آخرين آزمون منسجمي که در سطح صنعت نفت براي استخدام برگزار شد، مربوط به ارديبهشت سال 1392 بود که در آن آزمون نيز به دلايل ساختار طراحي شده براي آن، اين صنعت تا حد زيادي از جذب نيروهاي ممتاز محروم شد و از طرفي سالانه با بازنشستگي تعدادي از نيروهاي متخصص خود روبرو است و اين بدان معني است که عليرغم تراکم نيروي انساني، در طي سال‌هاي آينده در برخي از بخش‌هاي تخصصي با کمبود نيروي انساني مواجه مي شود.

زنگنه افزود: از طرف ديگر نظام اجرايي صنعت نفت بالاخص با رفع تحريم‌ها و ورود شرکت‌هاي خارجي، اجراي مدل جديد قراردادهاي نفتي، رشد چشمگير توليد گاز، گازرساني به روستاها و نيروگاه‌ها و صنايع و در نتيجه تغيير ماهيت سوخت رساني، واگذاري تمامي پتروشيمي‌ها و پالايشگاه‌ها، دچار تغييرات چشمگيري نسبت به گذشته شده و مي‌شود.

وزير نفت ادامه داد: در همين اساس، نوع نياز صنعت نفت به نيروها نيز تغيير کرده و امروز نياز زيادي به بدنه چابک و نخبه برخوردار از دانش روز هستيم که کيفيت بدنه سياست‌گذاري و کارفرمايي کشور در بخش نفت و گاز را ارتقا دهند و فضاي فکري و جهت گيري‌هاي ما را تحت تاثير قرار دهند.

وي با بيان اينکه ستادهاي ما در صنعت نفت نياز به تقويت دارند گفت: 30 سال پيش در جامعه، عموم مردم تصور قطعي داشتند که عموم کارکنان صنعت نفت به زبان انگليسي، به عنوان يک ابزار ارتباطي با دنيا با توجه به سطح بالاي استانداردهاي صنعت نفت، مسلط هستند، ولي متاسفانه امروز با چنين شرايطي روبرو نيستيم و اين نياز جدي ما است که نيروهاي جديدي که جذب مي شوند از سواد بالايي در تمام حوزه هاي تخصصي و عمومي برخوردار باشند. به همين جهت هم رشته‌هايي مثل رشته‌هاي مهندسي نفت گرايش‌هاي مختلف، اقتصاد، اقتصاد انرژي، حقوق و حقوق تجارت بين الملل، مديريت اجرايي گرايش‌هاي مختلف، مديريت مالي و مهندسي ايمني که تا به حال چندان مورد توجه نبوده‌اند، در نيازهاي استخدامي ديده شده است. با توجه به شرايطي که براي ورودي آزمون بخش نخبگان در نظر گرفته شده، براي اولين بار در صنعت نفت، ورودي آزمون و نه صرفاً خروجي آن، از افراد نخبه است و جذب از بين نخبه‌ترين‌ها انجام خواهد شد که تجربه جديدي است.

علاقمندي وزير به جذب نيروهاي برجسته و توانمنددر صنعت نفت

وزير نفت با تاکيد بر اينکه ما علاقه مند هستيم راهي ايجاد کنيم که نيروهاي برجسته و توانمند که قرارداد مستقيم با وزارت نفت دارند نيز بتوانند از طريق آزمون‌هايي که برگزار مي کنيم جذب رسمي صنعت نفت شوند، گفت: سازمان امور اداري و استخدامي به دلايل قانوني، مجوز برگزاري آزمون داخلي را به صنعت نفت نمي دهد، ولي طي مذاکرات انجام شده، روشي اتخاذ شده که براي رفع نياز بخش‌هاي حرفه اي صنعت، آزمون در بين افراد داراي حداقل 4 سال سابقه ممتد کاملا مرتبط با نفت برگزار شود.

وي ادامه داد: در کل هرچند که به نظرم راه حل اشتغال جوانان استخدام دولتي نيست و بدنه دولت روز به روز بايد کوچکتر، نخبه تر و چابک تر شود، ولي اميدوارم با توجه به شرايط پيچيده فعلي اشتغال در کشور، اين دو آزمون اميدي را در دل مخاطبان خود ايجاد کند و نتيجه آن نيز به نفع مردم ايران باشد.

وزير نفت با بيان اينکه مجوز استخدام 2300 نفر براي اين آزمون‌ها از سازمان امور اداري و استخدامي پس از طي مراحل مختلفي دريافت شد ادامه داد: 1250 نفر از اين سهميه به جذب نخبگان و 1050 نفر هم براي جذب افراد حرفه‌اي با تجربه اختصاص يافته است. به نحوي که همکاران من در وزارت نفت و شرکت‌هاي تابعه برنامه ريزي کرده اند، عموم جذب نخبگان به ستادهاي شرکت‌ها و بخش‌هاي تخصصي در سکوهاي توليد نفت و گاز و عموم جذب نيروهاي باتجربه به واحدهاي عملياتي اختصاص داده شده است.

زنگنه گفت: ثبت نام طي هفته جاري آغاز مي‌شود و زمان برگزاري آزمون نيز نيمه دي ماه است. براي جذب 1050 نفر و 1250 نفر دو آزمون جداگانه و با شرايط متفاوت برگزار مي شود. نحوه برگزاري آزمون‌ها طبق مقررات صنعت نفت خواهد بود که دو بخش عمومي و اختصاصي دارد. سياست ابلاغ شده به برگزارکنندگان آزمون اين است که بخش تخصصي آزمون افراد حرفه اي براي جذب 1050 نفر را از سوالات کاربردي و مرتبط با حرفه طراحي کنند.

وي درباره استخدام فارغ التحصيلان دانشگاه صنعت نفت نيز گفت: ما در طي سال‌هاي گذشته و از تيرماه 92 تاکنون در تنها مواردي که جذب و استخدام داشته ايم از ميان فارغ التحصيلان دانشگاه صنعت نفت بوده است. همچنين در سال هاي گذشته نيز براي جذب اين دانشجويان از سازمان امور اداري و استخدامي تقاضاي مجوز مي کرديم که معمولا هم با بخشي از آن موافقت مي شد.

وزير نفت افزود: در سال جاري نيز دستور ويژه اي براي جذب فارغ التحصيلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت دادم که تمام فارغ التحصيلان گروه مذکور که اسامي آنها در بانک اطلاعاتي شرکت ملي نفت ثبت شده، براي مصاحبه فراخوان شوند و با آن‌ها مصاحبه شود و افرادي که حايز شرايط حداقلي براي جذب هستند، پذيرفته شوند به طوريکه تا جاي امکان دارد براي رفع نيازهاي استخدامي وزارت نفت از اين گروه فارغ‌التحصيلان که حايز شرايط هستند استفاده شود. چون طبق مقررات قديمي صنعت نفت که شامل فارغ التحصيلان فعلي نيز مي شود، اين افراد صرفاً از شرکت در آزمون استخدامي معاف هستند ولي بايد بر اساس نياز استخدامي پس از طي موفقيت آميز مراحل مصاحبه، طب صنعتي و گزينش جذب شوند.

نظر شما