شناسهٔ خبر: 22507853 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تأکید حزب «الحریری» بر پایبندی به توافق طائف و قانون اساسی لبنان

فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که جریان المستقبل لبنان به قانون اساسی اسن کشور و توافقنامه طائف پایبند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ فراکسیون المستقبل وابسته به حزب المستقبل لبنان در پارلمان این کشور اعلام کرد که جریان المستقبل به قانون اساسی و توافق‌ طائف عربستان پایبند است.

محمد الحجار، یکی از نمایندگان این فراکسیون عصر سه‌شنبه بیانیه فراکسیون المستقبل که ریاست آن بر عهده سعد الحریری،‌نخست وزیر مستعفی لبنان است، را قرائت کرد.

 در این بیانیه آمده است: «ما بر اهمیت بازگرداندن احترام به قانون اساسی، توافقنامه طائف، بیانیه شورای وزیران، اتکا به سیاست بی‌طرفی و خودداری از مداخله در امور کشورهای عربی تأکید می‌کنیم».

فراکسیون المستقبل همچنین خواستار بازگرداندن اعتبار ایده دولت عادل و لزوم گسترش سیطره این دولت بر سرتاسر خاک لبنان و تکمیل اجرای قطعنامه 1701 شد.

این فراکسیون به سفر اسقف اعظم مارونی‌های لبنان به عربستان اشاره کرد و گفت که جریان المستقبل از این سفر استقبال می‌کند که نشان دهند تمایل همه لبنانی‌ها به تقویت روابط دوجانبه با همه کشورهای عربی و در رأس آن‌ها عربستان سعودی است.

سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی لبنان سیزدهم آبان ماه در اقدامی غیر منتظره و مشکوک از عربستان استعفای خود را اعلام کرد.

وی مدی شد که ایران و حزب‌الله در امور کشورهای منطقه به‌ویژه لبنان دخالت می‌کنند و وی حاضر نیست در این شرایط به کار خود ادامه دهد.

با گذشت یک هفته و درج اخباری مبنی بر بازداشت و گروگان بودن سعد الحریری در عربستان و تأکید همه طیف‌ها و احزاب سیاسی لبنان بر ضرورت بازگشت وی به این کشور، نخست وزیر مستعفی لبنان مجبور شد یکشنبه این هفته با شبکه المستقبل مصاحبه کند.

به‌رغم اینکه این مصاحبه به منظور آرام کردن داخل لبنان و رد هرگونه شایعات دال بر بازداشت و حصر خانگی وی در عربستان صورت گرفت، ولی وضعیت الحریری به هنگام گفت‌وگو در پخش زندة، گمانه‌زنی‌ها مبنی بر بازداشت وی را تقویت کرده است.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان در چندین نوبت اعلام کرد که الحریری در شرایطی مبهم و مشکوک به سر می‌برد و هر آنچه گفته و خواهد گفت، بی‌اعتبار است.

انتهای پیام/ص

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

 

نظر شما