شناسهٔ خبر: 22507411 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سوء استفاده خبری و دروغ پردازی آمدنیوز از زلزله کرمانشاه+ فیلم

پس از وقوع زلزله دردناک در کرمانشاه، برخی رسانه ها به جای همدردی از وضعیت پیش آمده سوءاستفاده و تلاش کردند به‌نوعی اهداف مغرضانه خود را پیش ببرند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز یکشنبه 21 آبان ماه زلزله ای به قدرت 7.3 ریشتر در 30کیلومتری کرمانشاه بین سرپل ذهاب و روستای ازگله رخ داد. شدت این زمین لرزه به قدری بود که چندین شهر در غرب کشور را نیز لرزاند. متاسفانه در پی این زلزله تا این لحظه  حدود 500 نفر از هموطنانمان جان باخته و حدود 7000 نفر نیز مصدوم شده‌اند.

در پی این حادثه تلخ و غم انگیز، مسئولان، بازیگران، هنرمندان، ورزشکاران و مردم این ضایعه دردناک را از راههای مختلف به هموطنان خود تسلیت گفتند و با آنها ابراز همدردی کردند.

دور از ذهن است در شرایطی که همه ملت ایران حال نامساعدی دارند و برای کرمانشاه داغدارند برخی گوی سبقت را برای پیشبرد  اهداف شوم خود بربایند و  به جای همدردی، ابراز تاسف  و کمک به مردم داغدار کرمانشاه به مسائل نامربوط و مغرضانه بپردازند.

زیر سؤال بردن مسکن مهر یکی از مصادیق بارز این غرض‌ورزی‌ها بود. اینکه مسکن مهر از فلان دولت برجای مانده و امروز آسیب دیده است، سوژه ای بود که به عنوان اصلی ترین خط خبری برخی رسانه ها و مخصوصا آمدنیوز تبدیل شد. رفتار امثال آمدنیوز آن هم در زمانی که ملت درگیر غم بزرگی است رفتاری کاملا غیرحرفه ای است.  "از آب گل آلود ماهی گرفتن" در این موارد بازی با احساسات مردم به حساب می‌آید. 

این غرض‌ورزی‌ها  در همان ساعات اولیه که این خط خبری از امثال آمدنیوز شنیده می شد واکنش شدید کاربران را در فضای مجازی به همراه داشت که برخی از آنها را مشاهده می کنید:

 سوء استفاده خبری و دروغ پردازی آمدنیوز از زلزله کرمانشاه+ فیلم

سوء استفاده خبری و دروغ پردازی آمدنیوز از زلزله کرمانشاه+ فیلم

 

سوء استفاده خبری و دروغ پردازی آمدنیوز از زلزله کرمانشاه+ فیلم

سوء استفاده خبری و دروغ پردازی آمدنیوز از زلزله کرمانشاه+ فیلم

سوء استفاده خبری و دروغ پردازی آمدنیوز از زلزله کرمانشاه+ فیلم

 

از طرف دیگر بعد از ساعاتی مشخص شد خط خبری آمد نیوز نه تنها واقعیت ندارد، بلکه با دروغ و اخبار بی پایه و اساس در صدد جریان سازی، دروغ پردازی و سوء استفاده از داغدار شدن ملت ایران است.

شهردار کرمانشاه نیز که از اعضای اصلی حزب کارگزاران و پیمانکار مسکن مهر کرمانشاه است، در مقابل سوء استفاده خبری از زلزله و آسیب دیدن مسکن مهر واکنش نشان داد و گفت: "اینکه پیش فرض شده مسکن مهر تخریب می شود و باعث دلهره ساکنان این محلها شده اند درست نیست".

وی در گفتگو با سایت محلی مرصاد اظهار داشت: "پیش فرض غلطی است که فقط خانه های مسکن مهر تخریب شود، زلزله 7/3 ریشتری آنقدر شدید بوده که تمامی تخریب ها طبیعی است".

 در ادامه نیز صحبت های مردم سرپل ذهاب را می بینید؛ در این فیلم طبق صحبت های مردم شهر مشخص می شود که ساختمان های مسکن مهر در مقایسه با ساختمان های دیگر، کمتر تخریب شده اند.

 

mp4
<div id="video-display-embed-code"><script type="text/javascript" src="http://www.yjc.ir/fa/news/play/embed/6321922/7051631?width=600&height=300"></script></div>

 در رد شایعات مطرح شده طبق آیین نامه 2800 برای ساختمان‌های با اهمیت متوسط، ساختمان نباید آسیب عمده سازه‌ای و غیر‌سازه‌ای ببیند و تلفات جانی ایجاد کند. در تصاویر منتشر شده روشن است که آسیب عمده سازه‌ای مشاهده نمی شود ولی آسیب‌های غیر سازه‌ای (دیوار، نما و ...) بیش از حد انتظار است که احتمالا اشکال در سیستم اجرا و نظارت بوده است.

 البته نباید از اشتباه برخی رسانه ها درباره انتشار اخبار کذب نیز غافل شد. اشتباه کانال خبری اسکان نیوز در انتشار تصویر سقوط یک ساختمان بلندمرتبه در مصر و نسبت دادن آن به  مسکن مهر و زلزله کرمانشاه  سوژه رسانه‌های فضای مجازی شد.

  سوء استفاده خبری آمدنیوز از زلزله کرمانشاه

 در هر صورت انتشار اخباری از این قبیل آن هم در زمان حادثه ای که مردم ایران را داغدار کرده است، چه  عمد و یا غیر عمد، کار غیر حرفه ای محسوب می شود.

 گزارش از سعید پیرزاده

 انتهای پیام/

دروغ پردازی آمدنیوز در مورد مسکن مهر

نظر شما