شناسهٔ خبر: 22506805 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دادستانی کل اسپانیا:آسانژ واسنودن به بحران جدایی طلبی کاتالونیا دامن زدند

مادرید - ایرنا - براساس شکایت دادستانی کل اسپانیا ، «جولیان آسانژ» و «ادوارد اسنودن» با انتشار هزاران پیام توییتری از جدایی طلبی در کاتالونیا حمایت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روزنامه آ ب ث، براساس تحقیقی که اندیشکده اسپانیایی الکانو انجام داده، «جولیان آسانژ» موسس ویکی لیکس و «ادوارد اسنودن» عضو اسبق آژانس امنیت ملی آمریکا نقش زیادی در دامن زدن به بحران جدایی طلبی ایالت کاتالونیا در شبکه های اجتماعی اینترنتی داشته اند.
براین اساس، موسس ویکی لیکس مجموعا حدود 40هزار پیام در دفاع از جدایی طلبی ایالت کاتالونیا در شبکه توئیتر منتشر نموده است.
اسنودن نیز درهمین راستا بیش از 8 هزار پیام توئیتری یا ارسال مجدد پیام دیگران در این خصوص داشته است.
پژوهش موسسه الکانو چند روز پس از آن منتشر شده که دادستانی کل کشور اسپانیا خبر از هزینه تشکیلات دولت سابق ایالت کاتالونیا برای بین المللی کردن بحران جدایی طلبی این ایالت داده بود.
در همین راستا گزارش هایی از فعالیت مشابه ارگان ها و یا حساب های اینترنتی نزدیک به کاخ کرملین در مساله استقلال ایالت کاتالونیا منتشر شده است.
دولت اسپانیا براساس شواهدی ، اعلام کرده که روسیه در ماجرای بحران استقلال طلبی کاتالونیا دخالت دارد اما برای پاسخ دهی‌ به آن ، فعلا محتاطانه عمل کرده و روز دوشنبه ، «آلفونسو داستیس» وزیر خارجه این کشور در نشست وزیران خارجه در بروکسل خواهان اختصاص تلاش های بیشتر سازمان برای مبارزه با دخالت روسیه شد .
دولت دراین رابطه، دخالت روسیه درتشدید بحران جدایی طلبی ایالت کاتالونیا را در راستای تلاش مسکو برای بی ثباتی در پروژه اروپا توصیف کرده است.
دولت اسپانیا فعلا ورود مستقیمی به این موضوع نداشته و بحران حاد کاتالونیا را با یک بحران حادتر دیپلماتیک آن هم با روسیه پیوند نزده است.
کاتالونیا بخش خود مختار با هفت میلیون و 500 هزار نفر جمعیت در شمال شرقی‌ اسپانیا و خواستار استقلال از دولت مرکزی است .این بخش به لحاظ مالی‌ ، بانکی و امور بندری ، اهمیت ویژه ای دارد .
ایالت کاتالونیا ، اول اکتبر (9 مهر ماه) صحنه برگزاری همه پرسی‌ استقلال بود .
این همه پرسی‌ به موجب قانون اساسی‌ اسپانیا ، غیر قانونی اعلام شد و دادگاه قانون اساسی‌ این کشور نتایج آن را نپذیرفت .
در جریان این همه پرسی‌ ، درگیری هایی‌ میان نیروهای امنیتی و رای دهندگانی رخ داد که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند .
اروپام *5*491**1590
انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما