شناسهٔ خبر: 22505223 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازخوانی سفر ترامپ به آسیا

تهران- ایرنا- سفر 12 روزه رییس جمهوری آمریکا به آسیا امروز به پایان می رسد؛ سفری که به منظور اعمال فشارهای بیشتر بر کره شمالی و تحدید فعالیت های اتمی آن انجام شد، ولی بیش از پیش اسباب تشدید تنش های لفظی میان پیونگ یانگ و واشنگتن را فراهم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، امروز سه شنبه 23 آبان ماه، رییس جمهوری آمریکا از سفر بلند مدت خود به آن سوی اقیانوس آرام باز می گردد و در انتظار تحقق دستاوردهای سفر خود به آسیا می نشیند، اما بر اساس شواهد، نتایج سفر ترامپ دستکم در مورد کره شمالی چندان مطابق با انتظارات واشنگتن نبوده است.
ایجاد جبهه ای در برابر کره شمالی برای تحدید فعالیت های اتمی و موشکی، تقویت مناسبات امنیتی و سیاسی و گسترش تعاملات اقتصادی و تجاری دوجانبه از مهمترین اهداف سفر ترامپ به جنوب و شرق آسیا برشمرده شده بود.
پیش از این ژنرال «مک مستر» مشاور امنیت ملی کاخ سفید سه هدف تقویت اراده جهانی برای غیر اتمی ساختن کره شمالی، تشویق برای منطقه آزاد هند و اقیانوس آرام و شکوفایی آمریکا از طریق تجارت دو جانبه با آسیا و مبادلات اقتصادی متمرکز را از مهمترین اهداف ترامپ از سفر به آسیا عنوان کرده بود.
در حالی ترامپ برای برآورده کردن این اهداف به کشورهای آسیایی سفر کرد که در جریان سفر به ژاپن، کره جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین، هزاران نفر از شهروندان توکیو، سئول، پکن، هانوی و مانیل با تظاهرات و اعتراضات خیابانی خود به استقبال او رفتند.
رییس جمهور آمریکا در آخرین پیام خود در فیلیپین اعلام کرد که پس از بازگشت به کشورش در واشنگتن گزارش مفصل خود را درباره نتایج سفر به آسیا ارایه خواهد کرد. این در حالی است که او پیش از این در پیامی توییتری سفر اخیر خود به آسیا را موفقت آمیز خوانده بود.
در ادامه با نگاهی اجمالی سفر آسیایی رییس جمهور آمریکا را بررسی می کنیم.

**ژاپن
توکیو نخستین مقصد سفر آسیایی ترامپ بود. رییس جمهوری آمریکا پی گیری اهداف سفر خود به آسیا را از توکیو و دیدار با «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور آغاز کرد. کره شمالی یکی از مهمترین محورهای رایزنی های روسای جمهوری دو کشور بود. ژاپن و کره جنوبی به عنوان متحدان واشنگتن در منطقه از آسیب پذیری بیشتری در برابر اقدامات تحریک آمیز و تهدیدات کره شمالی علیه آمریکا قرار دارند و دیدار با مقامات این دو کشور پیام روشن و آشکاری برای پیونگ یانگ داشت.
ترامپ در جریان سفر به ژاپن توانست با یک تیر دو نشان بزند. او از سویی موافقت مقام های ژاپن برای اعمال تحریم های بیشتر علیه کره شمالی را به دست آورد و از سویی دیگر موافقت آبه برای خرید تسلیحات نظامی بیشتر از آمریکا را جلب کرد.
توکیو یک روز پس از آنکه به ترامپ قول داد تحریم های خود علیه کره شمالی را تشدید کند، دارایی های 9 سازمان و 26 فرد این کشور را نیز مسدود کرد.
به گفته تحلیلگران، با این اقدام جدید دولت ژاپن، بانک های کره شمالی در کشورهای چین، روسیه، لیبی و امارات متحده عربی مورد تحریم قرار گرفتند. با اعمال تحریم های جدید، شمار سازمان های کره شمالی که از سوی ژاپن مورد تحریم قرار گرفتند به 84 سازمان و شمار افراد نیز به 108 نفر افزایش یافت.
ترامپ قبل از ترک توکیو در نشستی خبری گفت که سفر به ژاپن عواید زیادی عاید امریکا می کند از جمله سفارش های انرژی و نظامی زیادی در این سفر امضا شد. همچنین به گفته رییس جمهوری ژاپن در این نشست خبری، ژاپن جت های جنگنده F-35A و موشک های پیشگیرانه SM-3 Block II بیشتری از آمریکا خریداری خواهد کرد.
ژاپن و آمریکا همچنین توافق کردند تا در زمینه کمک به شرکت های خصوصی در زمینه قراردادها برای ایجاد امکانات مرتبط با انرژی در اقتصادهای نوظهور آسیا همکاری کنند همچنین دو کشور به توافق اولیه برای گسترش صادرات گاز آمریکا به ژاپن دست یافتند.

*کره جنوبی
رییس جمهوری آمریکا پس از ژاپن به کره جنوبی سفر کرد تا تلاش برای اجماع سازی منطقه ای علیه کره شمالی را از مسیر سئول ادامه دهند. ترامپ در کره جنوبی با «مون جائه این» رییس جمهوری این کشور دیدار کرد و در پارلمان این کشور به سخنرانی پرداخت.
ترامپ در سخنرانی خود در پارلمان کره جنوبی، به کره شمالی هشدار داد که کشور او را دست‌کم نگیرد و محک نزند. و خطاب به پیونگ‌یانگ گفت که آمریکا مرعوب نخواهد شد.
ترامپ خواستار خلع سلاح کامل هسته ای کره شمالی شد.
رییس جمهوری آمریکا در مورد وضعیت سلاح های هسته ای کره شمالی گفت: هر چه بیشتر صبر کنیم تا خطر بیشتر شود گزینه های انتخابی ما برای مقابله با آن کمتر خواهند شد. ما می خواهیم از طریق قدرت به صلح برسیم.
ترامپ همچنین خطاب به رهبر کره شمالی، گفت: تسلیحاتی که شما به دست می آورید امنیت شما را افزایش نمی دهد. این تسلیحات حکومت شما را در معرض خطر جدی قرار می دهد.هرگامی که در این مسیر تاریک بر می دارید خطری که با آن مواجه هستید را بیشتر می کند. کره شمالی بهشتی نیست که پدربزرگان شما آن را مد نظر داشتند، جهنمیست که کسی سزاوار آن نیست.
ترامپ از همه «کشورهای با مسوولیت» از جمله چین و روسیه خواست که با کاهش روابط دیپلماتیک با کره شمالی و قطع روابط اقتصادی، کره شمالی را منزوی کنند.
سفر رییس جمهوری آمریکا به توکیو و سئول، اما به کاهش تنش ها میان واشنگتن و پیونگ یانگ منجر نشد. کره شمالی در جریان سفر ترامپ به سئول اعلام کرد که قدرت هسته ای خود را تقویت می کند.

**چین
پکن، سومین مقصد سفر آسیایی رییس جمهوری آمریکا بود. مهار کره شمالی و تنگ تر کردن حلقه تحریم های اقتصادی از اهداف مهم ترامپ از سفر به چین بود، چرا که بیشترین حجم مبادلات کره شمالی با چین صورت می گیرد و این کشور می تواند نقشی مهم بر اعمال فشار بیشتر بر پیونگ یانگ داشته باشد.
رییس جمهوری آمریکا در پایان سفر خود به پکن، در توییتی ادعا کرد که نشست های او با شی جین پینگ هم در مورد تجارت و هم در مورد مساله کره شمالی ثمربخش بوده اند.
این در حالی است که ترامپ در پایان سفر به چین تجارت دو جانبه را به ضرر آمریکا دانست. ترامپ تاکید کرد: من چین را به دلیل سوء استفاده‌اش از آمریکا در روند تجارت با ما سرزنش نمی‌کنم. مسوولیت این اخلال بر عهده دولت‌های قبلی است.
در جریان این سفر اگرچه توافقات بازرگانی به ارزش حدود 250 میلیارد دلار میان دو طرف امضا شد، اما به گفته تحلیلگران پیشرفت چندانی در مورد رسیدگی به شکایت های شرکت های آمریکایی در مورد دسترسی به بازار و توازن تجاری دوجانبه به وجود نیامد.
رسانه های چین اما لحن و نتیجه سفر ترامپ به چین را تا اندازه زیادی مثبت ارزیابی کردند و نوشتند که ترامپ و شی جین پینگ اقدام به ارایه طرحی تازه برای مدیریت روابط و اختلافات دو طرف کرده‌اند.
ترامپ پیش از این در پیامی توییتری نوشته بود که در سفرش به کشورهای چین، کره جنوبی، ویتنام و فیلیپین به همه فهمانده که قوانین تجارت با آمریکا تغییر کرده است. دیگر آمریکا به صورت منصفانه و در مسیر دو طرفه و متقابل رفتار خواهد کرد.

**ویتنام
هانوی به عنوان چهارمین مقصد سفر آسیایی ترامپ، میزبان رییس جمهوری آمریکا بود. رییس جمهوری آمریکا در دیدار با همتای ویتنامی خود، از تلاش‌ها و اقدامات ویتنام برای ورود بیشتر به بازار آمریکا تقدیر کرد و گفت اطمینان دارد محصولات آمریکایی می‌توانند به تمامی نیازهای اقتصادی، دفاعی، کشاورزی و تجاری ویتنام پاسخ دهد.
یکی از برنامه های مهم سفر ترامپ به ویتنام، شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (اپک) بود. ترامپ در جریان شرکت در این نشست گفت که آمریکا دیگر نمی‌تواند سوءاستفاده‌های مزمن تجاری از خود را تحمل کند و بر سیاست‌های تجاری برابر و عادلانه تاکید خواهد کرد. او گفت آمریکا آماده انعقاد یک توافق دوجانبه با هر کشوری در منطقه آسیا- اقیانوس آرام است اما تنها بر اساس «احترام و منفعت دوجانبه».
ترامپ در حاشیه اجلاس اپک در ویتنام با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه هم ملاقات بسیار کوتاهی داشت‌. او درباره نقش دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور آن را تایید کرده‌اند گفت که به سازمان های اطلاعاتی کشورش اطمینان دارد، اما دیدگاه او، همکاری با روسیه و تمامی کشورهای جهان برای اهداف مشترک است.
ترامپ در ادامه دیدار با پوتین گفت: در عین حال، می‌خواهیم و این مهم است که با روسیه کنار بیاییم، با چین، ویتنام و بسیاری از کشورهای دیگر کنار بیاییم. به صراحت می‌گویم، به ویژه روسیه و چین که بتوانند به ما در رابطه با کره شمالی کمک کنند که واقعاً یکی از مشکلات بزرگ ما است.

**فیلیپین
رییس جمهوری آمریکا، برای دیدار با مقام‌های فیلیپین و همچنین شرکت در نشست آسه‌آن، روز یکشنبه 21 آبان وارد مانیل شد. فیلیپینی ها از روزها پیش از سفر ترامپ در مانیل با تظاهرات مردمی که با دخالت پلیس به خشونت هم کشیده شد به استقبال رییس جمهوری آمریکا رفته بودند.
صدها تن از مخالفان دونالد ترامپ با برگزاری تظاهراتی خواستار جلوگیری از سفر او به فیلیپین شده بودند اما ساعاتی پیش از ورود آقای ترامپ به مانیل، پلیس ضدشورش با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش تظاهرکنندگان را از اطراف سفارت آمریکا در مانیل متفرق کرد.
شرکت در اجلاس کشورهای آسیای جنوب شرقی «آسه آن» یکی از برنامه های سفر ترامپ در فیلیپین بود. او پیش از این اجلاس آ سه آن را فرصت مناسبی برای انزوای بیشتر کره شمالی دانسته بود.
رییس جمهوری آمریکا در این اجلاس گفت: ما درباره تهدید فزاینده کره شمالی تبادل نظر خواهیم کرد. همانگونه که در مجلس کره جنوبی گفتم، تمامی کشورهای مسئول جهان باید برای اطمینان از پایان دادن به تهدیدهای رژیم سرکش کره شمالی که به کشتار غیرقابل تصوری منجر می‌شود، اقدام کنند.
رییس جمهوری آمریکا اضافه کرد: ایمنی و امنیت اهدافی ست که باید تمامی کشورهای متمدن جهان را متحد کند. ما پیشرفت می خواهیم و نه تهدید. منظورم این است که ما تهدید شده‌ایم. جهان تهدید شده است. من این را نمی خواهیم؛ ما ثبات می خواهیم نه هرج و مرج، ما صلح می‌خواهیم و نه جنگ.

**جنگ لفظی با کره شمالی
یکی از مهمترین اهداف سفر ترامپ ایجاد اجماع منطقه ای برای تحدید فعالیت های اتمی کره شمالی و احتمالا مهار کره شمالی بود. در جریان سفر منطقه ای رییس جمهوری آمریکا اما تنش لفظی میان واشنگتن و پیونگ یانگ افزیش پیدا کرد. کره شمالی سفر آسیایی رییس جمهوری آمریکا را «جنگ‌طلبی» خواند و آن را عامل تسریع در برنامه اتمی پیونگ‌یانگ عنوان کرد.
نشریه «رودونگ سینمون» ارگان رسمی دولت کره شمالی هم در گزارشی آمریکا را به افزایش تنش در شبه جزیره کره محکوم کرد و نوشت: تا زمانی که ایالات متحده و پیروان آن اقدامات خصمانه خود را علیه ما ادامه دهند، ما نیز همچنان توان هسته ای خود را تقویت خواهیم کرد.
ترامپ در کنفرانس خبری مشترک با همتای کره جنوبی خود از پیشرفت در ائتلاف آمریکایی علیه کره شمالی خبر داد.و گفت : آمریکا در صورت لزوم آماده است تا از همه توانایی های نظامی بی همتایش برای دفاع از خود و متحدانش استفاده کند.
ترامپ که تاکنون بارها ابراز کرده بود که گفت و گو دیگر در موضوع کره شمالی پاسخگو نیست، این بار پیونگ یانگ را به مذاکره دعوت کرد و گفت: من واقعا بر این باورم که برای کره شمالی عاقلانه است که به پای میز (مذاکره) بیاید و توافقی داشته باشد که هم برای مردم کره شمالی خوب است و هم برای مردم جهان.
این در حالی است که سفر ترامپ به ژاپن و کره جنوبی با اعتراض شدید مردم در توکیو و سئول همراه شد. مردم به دلیل آثار بی ثبات کننده و تنش آفرین سفر ترامپ بر منطقه و سیاست های یکجانبه گرایانه واشتنگتن با تظاهرات به استقبال رییس جمهوری آمریکا رفتند.
رییس جمهوری آمریکا در دیدارهای دوجانبه خود با رهبران منطقه و در نشست های اپک و آسه آن از لزوم تقویت ترتیبات منطقه ای در برابر کره شمالی سخن گفت.
این تنش های لفظی تا جایی ادامه یافت که ترامپ روز 21 آبان در توییتی نوشت: چرا باید کیم جون اون به من توهین بکند و مرا «پیر خرفت» خطاب کند. در حالی که من هیچگاه به او «کوچولو و خپل» نگفته ام.
انگیزه اصلی مردم منطقه از تظاهرات علیه ترامپ، مخالفت با تشدید موج تنش ها و تقویت موج تعارض و جنگ در منطقه بود. از دید مردم ترامپ با سفر خود، با تحریک رهبر جوان کره شمالی، امنیت و ثبات منطقه را بیش از پیش به خطر انداخته است.

پژوهشم**9275**1601**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشار: شهناز حسنی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

نظر شما