شناسهٔ خبر: 22503843 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون امور اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد:

پرهیز از اقدامات جزیره ای در مدیریت اجتماعی پایتخت

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در خصوص اولین و مهم ترین مساله در پایتخت گفت: انسجام درکل فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و پرهیز از هر گونه اقدامات جزیره گونه از اولویت های اصلی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه تکریم مجتبی عبداللهی، معاون پیشین و معارفه رضا صالحی امیری معاون جدید امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با حضور محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر، امین عارف نیا رئیس مرکز ارتباطات و امور بین المللی شهرداری تهران و جمعی از مدیران ستادی حوزه معاونت برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجتبی عبداللهی ضمن عرض تسلیت به مناسبت جان باختن تعدادی از هموطنان بر اثر زمین لرزه کرمانشاه گفت: به طور حتم، جامعه فرهنگی و اجتماعی ما بسیار خوشحال است که از این به بعد آقای صالحی امیری به عنوان مدیر اجتماعی شهرداری تهران در مجموعه شهرداری تهران حضور خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در آینده شاهد آثار این حضور و تحولات ناشی از آن در پایتخت خواهیم بود، عنوان کرد: در این مدت که بحث هایی در مورد تصدی معاونت اجتماعی مطرح شد، از خدا خواستم تا صالحی امیری که جایگاه ویژه و خاصی داشتند و ید طولانی در حوزه فرهنگ دارند، در جایگاه معاون اجتماعی قرار بگیرند.

عبداللهی ادامه داد: پست ها و سمت های بسیاری به آقای صالحی پیشنهاد شده بود با این وجود بزرگواری ایشان بود که حضور در معاونت اجتماعی را پذیرفتند. خوشحالم که کار دست اهل تخصص افتاده و امیدوارم مثل گذشته سربلند باشند.

معاون پیشین امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به وحدت و هماهنگی میان شورای شهر و حوزه اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: امیدوارم با انسجام و هماهنگی میان این دو بخش روند اقدامات فعلی بهتر و روان تر از شرایط موجود باشد.

با وجود کمبود منابع شهرداری، جلب رضایت شهروندان ضروری است

در ادامه این مراسم محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران ضمن تقدیر از عملکرد مجتبی عبدالهی و امیدواری نسبت به موفقیت صالحی امیری به عنوان معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: امیدوارم حوزه فرهنگ در شهر تهران از این پس بالنده تر، قوی تر، با نشاط تر و اثربخش تر باشد و موجبات رضایت شهروندان عزیز را فراهم کند.

وی با اشاره به سه دهه تجربه صالحی امیری در عرصه فرهنگ اظهار کرد: ایشان پژوهشگر عرصه فرهنگی هستند و امروز بخشی از منابع ما در حوزه فرهنگ مدیون تلاش های ایشان است. راهبری ده ها پایان نامه و کار علمی با موضوع فرهنگ و تصدی مدیریت کتابخانه ملی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر بخش های مهم کارنامه فعالیت فرهنگی ایشان است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: به عقیده من، اتفاق مبارکی است که یکی از چهره های فرهنگی دولت را در شهرداری تهران ببینیم. این نشان دهنده جایگاه والای فرهنگ نزد شهردار تهران است.

حق شناس با یادآوری مشکلات جدی مدیریت شهری از حیث منابع درآمدی تصریح کرد: شهرداری تهران بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی رسمی دارد و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد از منابع سالانه شهرداری باید صرف بدهی ها شود، که این موضوع غیر از امورات جاری است.

وی با بیان اینکه این شرایط در حالی است که همه ما موظف به جلب رضایت شهروندان هستیم، گفت: در عین حال، حوزه فرهنگی و اجتماعی این توانایی را دارد تا با حداقل منابع بتواند بیشترین رضایت را برای شهروندان فراهم کند. در زمانی که امکان ساخت بزرگراه، تونل یا بوستان های بزرگ با هزینه بالا وجود ندارد، نمی توانیم به موضوع رضایت مردم از فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بی توجه باشیم.

 وحدت و انسجام اولویت برنامه های اجتماعی مدیریت شهری است

 رضا صالحی امیری معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن تقدیر از عملکرد عبدالهی، معاون پیشین اظهار کرد: در سال های اخیر فعالیت های شهرداری تهران را دنبال کردم و بیش از ۱۰۰ نفر از دوستان من در وزارت ارشاد با مجموعه شهرداری تهران ارتباط داشتند.

وی با بیان اینکه مجموعه شهرداری تهران دو رسالت اداره شهر با انبوهی از ماموریت ها و نمادسازی در گستره ای وسیع را برعهده دارد، گفت: به عقیده من، اولین و مهم ترین مساله ما در پایتخت انسجام در کل فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و پرهیز از هر گونه اقدامات جزیره گونه است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران عنوان کرد: در جلساتم با شهردار تهران بر مساله هماهنگی، برنامه ریزی متمرکز، نظارت و هدایت متمرکز سامان ساختارمند تاکید کردم و از این منظر بحث قائم مقامی بنده در امور اجتماعی و فرهنگی ناظر به همین جمله است که تهران نمی تواند با چند سلیقه، برنامه و نگاه در حوزه فرهنگی و اجتماعی مدیریت شود.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه این تغییرات حتماً با مقاومت هایی همراه خواهد بود، تصریح کرد: بحث دیگر در حوزه اجتماعی موضوع اثربخشی و تاثیر برنامه ها و اقدامات ما بر جامعه است. در واقع سوال این جاست که آیا مجموعه فعالیت های ما در این سال ها منجر به اثربخشی در فضای اجتماعی و جامعه مخاطب شده است؟ آیا امروز با پدیده ای به نام ناهنجاری، بداخلاقی، انگ زنی، تخریب و خشونت در تهران مواجه هستیم یا خیر؟ به طور حتم، اگر ما در عرصه اجتماعی حجم بالایی از فعالیت را داشتیم باید اثر آن را امروز در شهر ببینیم.

وی ادامه داد: به طور مثال، در جامعه مذهبی و مناسبتی ما در دهه کرامت ۲۸۰ هزار مراسم در دو و نیم میلیون برنامه در کشور اجرا شد اما یک سوال ساده مطرح است که چه وجه تمایزی در معرفتجامعه نسبت به اهل سنت قبل و بعد از این مراسم اتفاق افتاد؟ متاسفانه، سنجش های میدانی ما چنین چیزی را نشان نمی دهد.

به گفته معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران هر سال نمایشگاه کتاب با هزینه عظیم در تهران برگزار می شود و این در حالی است که آمارهای ۱۰ سال اخیر حاکی از کاهش یک دقیقه ای سرانه مطالعه در هر سال است.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه اقدامات در حوزه فرهنگی باید براساس نیازسنجی صورت بگیرد، گفت: ما عادت کرده ایم چون پول دست ما است، باید برای مردم تصمیم بگیریم. در حال حاضر همه از ضرورت افزایش نشاط در جامعه صحبت می کنند اما نمی گویند چگونه می توان ظرفیت این امر را در جامعه افزایش داد.

نظر شما