شناسهٔ خبر: 22503139 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اولویت‌های نجات- مرتضی سلیمی*

در حالی که پس از زلزله در مناطق غربی کشور جمعیت هلال احمر ایران در کنار سایر دستگاه‌ها با حداکثر توان در حال امداد‌رسانی است،عده‌ای از مردم شریف از اینکه کارها مطابق توقع آنها پیش نمی‌رود گلایه دارند. برخی از این گلایه‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و احتمالاً به گوش شما هم رسیده است.

صاحب‌خبر -

ضمن قدردانی از هموطنانی که با اظهار لطف خود به نیروهای امدادگر آنها را به خدمت بیشتر دلگرم می‌کنند، درباره گلایه سایر هموطنان توضیح کوتاهی می‌دهم. پاسخگویی بیشتر بماند برای وقتی که از عملیات امداد فارغ شدیم.

در حوادثی مانند زلزله عملیات‌ جست‌وجو، نجات، اسکان و تغذیه اضطراری بر عهده هلال احمر است، اما این به معنای عدم مسئولیت سایر سازمان‌ها نیست. این مورد را بیشتر توضیح خواهم داد، اما خوب است بدانید امدادرسانی در چنین حوادثی بر اساس دستورالعمل‌های استاندارد و بین المللی انجام می‌شود.

نخستین کاری که باید انجام بدهیم نجات افراد زیرآوار مانده و کمک‌های فوریتی به مجروحان با حفظ اولویت است. این کار را جمعیت هلال احمر با حضور سگ‌های جست‌وجوگر، دستگاه زنده‌یاب و آوار‌برداری با تیم‌های سبک انجام می‌دهد.

عملیات اسکان هر چند گاهی با توجه به مختصات حادثه حین عملیات نجات انجام می‌شود، اما اولویت اول نجات و پس از آن اسکان است. ما برای این کار 24 تا حداکثر 72 ساعت زمان طلایی داریم و نباید با تمرکز بر اسکان این فرصت را از دست بدهیم.

پس از نجات اسکان آغاز می‌شود که البته فقط چادر نیست و می‌تواند در اماکن عمومی انجام شود. ضمن اینکه ارائه خدمات فوریتی به افراد مرتبط با سطح آسیب دیدگی است. اگر چه سرپناه بسیاری از مردم شریف منطقه آسیب‌دیده، اما وظیفه ما اولویت دادن به کسانی است که مسکن‌شان به کلی غیر قابل استفاده است. تغذیه نیز وضعیت مشابهی دارد و باید با کمک سایر دستگاه‌های مسئول و البته مدیریت هلال احمر انجام شود.

برای نمونه مسئولیت تأمین آب با سازمان آبفا است و هلال احمر تنها در توزیع آن کمک می‌کند. این سازمان برای تأمین آب چه به صورت بطری، چه بسته‌‌بندی و چه سالم‌سازی آب موجود تجهیزات لازم را در اختیار دارد و جمعیت هلال احمر موظف به همکاری در توزیع آبِ تأمین شده است. دست‌کم 16 دستگاه مانند ناجا، بهزیستی و... وظیفه مداخله در بحران‌هایی مانند زلزله را دارند و این امداد‌رسانی در حقیقت یک فعالیت بین بخشی است.

اینکه مردم شریف ما در همه این حوزه‌ها چشم به هلال احمر دارند، البته یک افتخار و نشان اعتماد آنهاست اما تفکیک شرایط اضطرار و بحران از وضعیت‌های دیگر، ابعاد حادثه و موقیعت آن را نباید از یاد برد. واقعیت این است که روستایی بودن منطقه،خرابی راه‌ها و وقوع آن در شب، امداد‌رسانی را با دشواری‌هایی مواجه کرده است. البته هم اکنون 7 هزار چادر و 10 هزار پتو و 170 هزار انواع کنسروجات توزیع شده که پتوها به 26 هزار و چادر‌ها به 22 هزار مورد خواهند رسید. ست‌های ظروف،موکت و والر هم آماده توزیع است.

گاهی هم البته انتقاد‌های بی‌اساسی مطرح می‌شود که در خوش‌بینانه‌ترین حالت ریشه در بی‌اطلاعی دارد.برای نمونه در حالی از عدم پرواز بالگردها در همان ساعات نخست حادثه انتقاد می‌شود که هیچ بالگردی در هلال احمر قابلیت پرواز در شب را ندارد و تنها نهاد‌های نظامی تعداد معدودی از این بالگردها را در اختیار دارند. خدمتگزاران شما در هلال احمر همچنان بر زنده‌یابی و آواربرداری متمرکز هستند. بدانیم که تمرکز بر نقاطی که مشکلات بیشتری دارند گاهی باعث می‌شود مناطق کمتر آسیب دیده در اولویت بعدی قرار بگیرند. در روزهای آینده با لطف خدا و مداخله همه دستگاه‌های مسئول اوضاع منطقه بهتر خواهد شد.
*رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر
منبع: روزنامه ایران 23/08/1396
پژوهشم**1197**

انتهای پیام /*

نظر شما