شناسهٔ خبر: 22501727 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

محمدرضا مجد:

متأسفانه فیلم کوتاه سکوی پرتاب است

سینماپرس: در جشنواره فیلم کوتاه تهران، محمدرضا مجد کارگردان فیلم کوتاه سوادکوهی درخشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس فیلم سواد کوهی در دانشگاه سوربن با استقبال منتقدان فرانسوی روبرو شد. نوشته زیر گفت و گوی کوتاهی است با کارگردان این اثر.

از فیلم یک داستان یک‌خطی در رسانه‌ها منتشر شده و یک آنونس خیلی کوتاه. اگر ممکن است کمی درباره داستان فیلم بگویید.

فیلم داستان زنی است که متوجه روابط پنهانی همسرش می‌شود. زن باردار است و همسرش از این ماجرا خبر ندارد. زن پس از کشف رابطه خانه را ترک می‌کند و درخواست طلاق می‌دهد. درگیر و دار ماجرا شوهر متوجه می‌شود که زن باردار بوده و بچه را سقط کرده است.

نمی‌خواهیم قصه فیلم لو برود.

نه، هنوز قصه لو نرفته است. ماجرای سوادکوهی تازه از همینجا آغاز می‌شود.

چند سال است که فیلم کوتاه می‌سازید و در این مدت چند فیلم ساخته‌اید؟

۸ سال است که به‌طور جدی فیلم کوتاه می‌سازم ۳ تا کار اخیرم «گواهی» و «سیلوئت» و «سوادکوهی» است که هر سه محصول سال‌های ۹۶-۹۵ هستند.

سوادکوهی تاکنون چه موفقیت‌هایی را کسب کرده است؟

در جشن مستقل فیلم کوتاه خانه سینما فیلم کاندیدای بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. در جشنواره فیلم کوتاه تهران نامزد بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد بود که مهدی حسینی‌نیا جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به‌دست آورد. جایزه بهترین فیلم ایسنا نیز در جشنواره به این فیلم رسید.

زمان فیلم چقدر است؟

۲۸ دقیقه.

پس با این حساب احتمال اکران آن وجود ندارد.

نمی‌دانم. الان به لطف جشنواره‌ها و سینمای هنر و تجربه شرایطی فراهم شده که دست‌کم فیلمساز می‌تواند فیلمش را روی پرده ببیند. اما امکان اکران احتمالاً فراهم نباشد. متأسفانه در کشور ما فیلم کوتاه بیشتر سکوی پرتاب فیلمساز است برای رسیدن به فیلم بلند و امکان اکران و درآمدزایی از طریق فیلم کوتاه وجود ندارد.

چرا از بستر فضای مجازی و شبکه‌هایی مثل آپارات استفاده نمی‌کنید.

دوست دارم به هر شکلی که شده فیلم در دسترس عموم مخاطبان قرار بگیرد اما چون عملاً امکان اکران فیلم در ایران وجود ندارد و جشنواره‌های خارجی هم اگر فیلم پیش‌تر در فضای مجازی منتشر شده باشد فیلم را قبول نمی‌کنند کمی دست نگه داشته‌ام.

از فیلم فقط یک آنونس کوتاه پخش شده که گفت‌وگوی زن و شوهری در دادگاه است، این سکانس یادآور جدایی نادر از سیمین است...

من شاگرد اصغر فرهادی بودم و سینما را از ایشان یاد گرفتم. فیلم هم در دادگاه اتفاق می‌افتد برای همین عجیب نیست که جدایی را تداعی کند اما از دید تماشاگرانی که فیلم را دیده بودند فیلم ارتباطی با جدایی نداشت. اما اگر این مشابهت به ذهن تماشاگران دیگر برسد من آن را انکار نمی‌کنم.

برنامه‌تان برای فیلم بعدی چیست؟ همچنان می‌خواهید فیلم کوتاه بسیازید؟

بعد از موفقیت‌های سوادکوهی امکان جذب سرمایه‌گذار برایم بیشتر شده است. چند ایده دارم که به‌زودی یکی از آنها را شروع می‌کنم. بله، دوست دارم همچنان در فیلم کوتاه ادامه بدهم.

نظر شما