شناسهٔ خبر: 22500267 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

افشای نامه محرمانه عادل الجبیر به بن سلمان

بین الملل > خاورمیانه - روزنامه الاخبار به سند محرمانه‌ای دست یافته که در آن وزیر خارجه عربستان نامه‌ای شامل پیشنهادات و مسائل مربوط به طرح آغاز روابط با اسرائیل را برای محمد بن سلمان فرستاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه این سند محرمانه را که از سوی وزارت خارجه عربستان صادر شده، منتشر کرد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان این سند را برای محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان فرستاده که شامل خلاصه مسائل و پیشنهادات درباره طرح ایجاد روابط میان عربستان و اسرائیل با استناد به توافق شراکت استراتژیک با آمریکاست.

سندی که برای نخستین بار فاش شده تمامی اخبار اخیر از زمان سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان درباره تلاش واشنگتن برای امضای معاهده صلح میان عربستان و اسرائیل را فاش می‌کند. همچنین اطلاعات اخیر درباره سفرهای مسؤولان عربستانی به تل‌آویو و مسؤولان اسرائیل به ریاض را ثابت می‌کند.

"در نامه‌ای که الجبیر برای محمد بن سلمان فرستاده، آمده است: نزدیکی عربستان با اسرائیل در برابر مردم کشورهای اسلامی مخاطره آمیز است چراکه مساله فلسطین جایگاه معنوی و میراث تاریخی و دینی نزد این کشورهاست و عربستان تنها زمانی این ریسک را می‌پذیرد که مطمئن شود آمریکا اقداماتی علیه ایران می‌کند.

طرح صلحی که عربستان پیشنهاد می‌دهد، شامل موارد زیر است:

اول اینکه هر روابطی میان عربستان و اسرائیل در گرو هم کفو بودن این روابط است. در سطح نظامی اسرائیل تنها طرفی است که در خاورمیانه سلاح هسته‌ای دارد و همین مساله اجازه برتری را به او می‌دهد بر همین اساس یا باید عربستان نیز از این قدرت بازدارندگی برخودار شود یا اسرائیل از آن دست بکشد.

دوم، عربستان توانایی‌های دیپلماتیک و روابط سیاسی با تشکیلات خودگردان فلسطین و کشورهای عربی و اسلامی را در خدمت تسهیل ایجاد راهکارهای معقول و مقبول درباره مسائلی قرار می‌دهد که در طرح صلح عربی آمده است. آمریکا این طرح را با راهکارهای ابداعی برای دو مساله اصلی یعنی شهر قدس و آوارگان به صورت زیر اجرا می‌کند:

-شهر قدس تحت حاکمیت بین‌المللی قرار بگیرد و طرح بیل در سال ۱۹۳۷ و طرح سازمان ملل در سال ۱۹۴۷ درباره قدس اجرایی شوند و در نتیجه هیچ کدام از دو طرف حق نخواهند داشت قدس را پایتخت خود کنند.

-درباره مساله آوارگان فلسطینی عربستان تلاش خود را برای اسکان دادن آن‌ها به کار می‌گیرد. عربستان می‌تواند با حمایت از پیشنهادات ابتکاری مثل موارد زیر نقش مثبتی در حل مساله آوارگان داشته باشد:

-لغو پیشنهاد اتحادیه عرب درباره عدم تابعیت دادن به فلسطینی‌ها از سوی کشورهای عربی.

-به کارگیری تلاش‌ها برای تقسیم آوارگان فلسطینی در کشورهای عربی و دادن تابعیت و اسکان آن‌ها.

سوم، عربستان پیشنهاد داده که توافق شراکت با دونالد ترامپ ایجاب می‌کند که دو کشور به توافقی درباره اصول اصلی راهکار نهایی دست یابند. به دنبال این نیز دیداری میان وزرای خارجه در منطقه به دعوت آمریکا با هدف رسیدن به توافق درباره این اصول صورت می‌گیرد. بعد از آن ترامپ از رهبران منطقه می‌خواهد تا این اصول را اجرایی کنند و مذاکرات برای توافق نهایی آغاز شود.

چهارم، کارآمدترین نقش برای عربستان این است که دیگران را به سمت راهکاری ببرد که عصر جدیدی از صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی و اسلامی را رقم می‌زند.

پنجم، درگیری فلسطین و اسرائیل طولانی‌ترین درگیری‌ها در منطقه بوده است و تندروها برای توجیه کارهایشان آن را به کار گرفته‌اند. همچنین توجه طرف‌های فعال منطقه را از متمرکز شدن بر خطر اصلی یعنی "ایران" منحرف کرده است. در نتیجه دو طرف سعودی و اسرائیلی درباره موارد زیر متفق القول هستند:

-نقش ایفا کردن در مقابله با هرگونه فعالیت‌هایی که در خدمت به سیاست‌های ایران در خاورمیانه باشد.

-افزایش تحریم‌های آمریکایی و بین‌المللی در رابطه با موشک‌های بالستیک ایران.

-افزایش تحریم‌های مربوط به حمایت ایران از "تروریسم".

-بازنگری گروه (۱+۵) در برجام برای تضمین اجرای شروط به شکل جدی.

-بهره برداری از وضعیت وخیم اقتصادی ایران برای افزایش فشار بر نظام ایران در داخل.

-"همکاری اطلاعاتی فشرده درباره مبارزه با "جنایت سازمان یافته و قاچاق مخدرات" که از سوی ایران و حزب الله حمایت می‌شوند."

52310

نظر شما