شناسهٔ خبر: 22497635 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

"مهاجران افغانستان" سالانه هفت میلیارد دلار به کشورشان منتقل می کنند

خبرگزاری میزان- وزیر امور مهاجران افغانستان در مراسم بررسی چالش ها و مزیت های مهاجرت شهروندان افغان به خارج از کشور اعلام کرد که این مهاجران سالانه هفت میلیارد دلار به داخل کشور منتقل می کنند که به جریان اقتصاد افغانستان تزریق می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، سید حسین عالمی بلخی» روز یکشنبه در این جلسه که در کابل جریان داشت گفت که مزیت مهاجرت کم نیست و این میزان پول که مهاجرین سالانه از کشورهای خارجی برای کمک به خانواده های خود یا شروع کار جدید وارد می کنند نزدیک به دو برابر کل بودجه دولت افغانستان است.

بلخی افزود که چهار دهه جنگ، نرخ بیکاری را به 39 درصد رساند و اقتصاد کشور را نابود کرده است و بخش بزرگی از خانواده های افغان با پولی که بستگانشان از خارج می فرستند زندگی خود را سپری می کنند.

وی گفت: در 3 سال گذشته دولت وحدت ملی دو میلیون مهاجر از کشورهای اروپایی، آمریکایی، ایران و پاکستان به افغانستان برگشته اند که رقم بسیار بزرگی است اما با وجود آن افغانستان دومین کشور بزرگ است که تعداد زیادی مهاجر در خارج از کشورش دارد.

بلخی آموزش عالی، تقویت اقتصاد، آموزش بخش های فنی؛ تربیت کودکان مهاجران در کشورهای پیشرفته را از دیگر مزیت های مهاجرت دانست.

اما وی چالش هایی را نیز برای مهاجرت برشمرد که صدمات وارده به مردم در مسیر مهاجرت از جمله آن بود و گفت : مهاجرت غیر قانونی مشکلات جدی دارد.

بلخی گفت که کشته شدن در مرزها، غرق شدن در دریاها، منتظر ماندن برای دریافت مدارک شهروندی، رد شدن پرونده های متقاضان پناهندگی از دیگر چالش هایی است که هر مهاجری دچار مشکلات زیاد آن است.

بلخی ادامه داد: بزرگترین وظیفه وزارت امور مهاجرین این است که چالش ها را به فرصت بدل کند و نگذارد مهاجرت غیر قانونی جوانان کشور را نابود کند و باید مهاجرت غیر قانونی به مهاجرت قانونی تبدیل شود.

در حاشیه این مراسم عکس هایی از یک عکاس هلندی که 5 سال را با مهاجرین در مسیرهای دشوار سپری کرده بود در دانشگاه کابل به نمایش گذاشته شد که این تصاویر بخشی از چالش ها را به تصویر کشیده است .

براساس گزارش منابع افغانستان، این کشور تنها در ایران و پاکستان چهار میلیون مهاجر قانونی و غیر قانونی دارد و یک میلیون دیگر نیز در کشورهای اروپایی و آمریکایی بسر می برند.

/انتهای پیام/

نظر شما