شناسهٔ خبر: 22496925 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

واکنش هنرمندان به زلزله کرمانشاه در فضای مجازی

شاید به زیر آوار فرهاد رفته باشد

هنر: زلزله شامگاه روز یکشنبه در مناطق غربی کشور از جمله کرمانشاه، تنها زمین را نلرزاند، بلکه دل‌های بسیاری از جمله هنرمندان را لرزاند. هنرمندان رشته‌های مختلف، نویسندگان و شاعران نیز برای همدردی با هموطنان خود پست‌هایی را در حساب شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند و تلاش کردند با موج این همدردی ملی همراهی کنند.

صاحب‌خبر -

زلزله در مناطق کردنشین کشور باعث شد هدیه تهرانی با انتشار یک متن کردی در صفحه شخصی خود بنویسد: «ته سلیه‌ت به هه‌موو خه‌لکی کورد. ‌هاوده ردی ئیوه‌م... تسلیت به هموطنان و جهان.»

نوید محمدزاده که خود کردزبان است، با انتشار عکسی در اینستاگرامش نوشت: «کرماشانگم، ای شار شیرین نفس کم دیرم، ارای زار و شین همدیاریم، ‌هاژیر آوارکم بتکن خاک، وه‌ای کردوار».

سهراب پورناظری هنرمند دیگر کردزبان در اینستاگرام متنی نوشت و در بخشی از آن چنین آورد: «با آن که هزاران فرسنگ راهْ دورم از ایرانم و از سرزمین خسرو و شیرینِ‌ به سوگ نشسته‌اش باری لحظه ایی از درد همشهریانم خاطرم آرام نیست. خداوند این روزها را بر ما آسان کند. یادتان وه‌خیردورله ولاتان بومه کموتر و بام ارای‌لاتان...»

با زلزله شوخی نکنید

صابر ابر در توئیتر خود مطلبی نوشت که بازتاب زیادی داشت. او در واکنش به اقدام برخی افراد در نوشتن متن‌های طنز با مضمون زلزله نوشت: «زلزله شوخی نیست و شوخی ندارد! شوخی نکنید و شوخی نسازید با هر چیز! کافی‌ست تصور کنید این کابوس تکرار شونده را، یا یادآوری بم، رودبار...»

بیژن بنفشه‌خواه نیز در اینستاگرامش درهمین رابطه نوشت: «دوستان ببخشید کامنت‌هارو بستم، متأسفانه تعدادی از کاربرها زیرِ این پست هم شوخی می‌کنند و مزه می‌ریزند و یا حرف‌های منفی و بی ربط می‌زنند»

حبیب رضایی در توئیتر با هشتگ #زلزله_شوخی_نیست، توئیت کرد: «هموطن‌های زیادی هستند که الان حاضرند همه جانشون رو بدن اما بتونن به عزیزشون در زیر آوار سلام کنند او هم جواب بده «جان»»

همچنین سیامک انصاری از صفحه خود به شکل ابزاری برای اطلاع‌رسانی استفاده و توئیت کرده است: «اگر احساس کردید توئیتی مبنی بر کمک به افراد آسیب دیده و اطلاع‌رسانی مهم در رابطه با این زلزله هست، زیر همین توئیت بگید تا من ریتوئیت کنم».همچنین وی اطلاعیه سازمان انتقال خون درباره اهدای خون توسط دارندگان گروه خونی O منفی را بازنشر داده است.

دل‌مان با شماست

اما گروهی دیگر از هنرمندان، از ناراحتی و اندوه خود بعد از شنیدن این خبر نوشته‌اند. مهناز افشار در توئیتر نوشته است: «حالم داغون‌تر از این حرفاست که بخوام و بتونم صرف یک عرف تسلیت بگم و همدردی کنم. این دیگه چه بلایی بود که بر سرمون نازل شد. همه این خبرا و عکسا آور شد سرم»

کیهان کلهر نوازنده معروف کمانچه در اینستاگرام نوشت: «ضمن دعا به درگاه خداوند متعال برای شفای عاجلِ مصدومان حادثه زلزله شب گذشته، درگذشت جمعی از هموطنان عزیزمان را به ملت ایران به ویژه مردم استان کرمانشاه تسلیت عرض می‌کنیم». علیرضا اعصار هنرمند دیگری در عرصه موسیقی بود که نوشت: «از اعماق وجودم در غم هموطنانم شریکم. برای بازماندگان آرزوی صبر و آرامش دارم».

الهام پاوه نژاد نیز در اینستاگرام خود شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی نوشت: «از زلزله و عشق، خبر کس ندهد آن لحظه خبر شوی که ویران شده‌ای... قرار نبود پاییز این گونه بیاید... قرار نبود سرما سیاه‌پوش‌مان کند... به فکر رسیدن یلدا و تفأل و عاشقانه‌ها و سرخی دل‌هامان بودیم که خون به جگر شدیم، برای داغ تک تک‌تان و دست‌های دور و ناتوان‌مان... شهرهای زخمی‌و داغ‌دیده، کرمانشاه‌گیانم، دل‌مان با شماست»

هانیه توسلی نوشته است «امیدوارم کار امدادرسانی به نقاط دورافتاده و روستاها سریع‌تر انجام شود. خدا به داد قلب پر دردتون برسه. با تمام وجود برای مردم غمگینم»

رامبد جوان نیز با مصیبت‌دیدگان چنین همدردی کرد: «آرزوی سلامتی دارم برای همه هموطنان عزیزم؛ کامنت بزارید بگید زلزله در شهر شما چگونه بود»

همچنین رشید کاکاوند نوشت: «عزیز هموطنم تو قلب این سرزمینی. قلب من همیشه برای تو زده است هموطن دوست داشتنی کَرد»

سعید بیابانکی شاعر در اینستاگرامش نوشت: «امشب صدای تیشه از بیستون نیامد شاید به زیر آوار فرهاد رفته باشد»

سحر دولتشاهی نیز در اینستاگرام خود نوشت «تسلیت می‌گم و آرزوی صبر می‌کنم برای هموطنانم. نشانه دیرین تاریخ مادی رازدار عشق شیرین فرهادی، کرمانشاه»

مهتاب کرامتی و پریناز ایزدیار نیز آدرس مراکز خون انتقال تهران را در صفحه‌های شخصی خود اطلاع رسانی کرده‌اند.

همچنین شهاب حسینی، پیمان معادی، ویشکا آسایش، محمدرضا گلزار، نیکی کریمی، حمید فرخ‌نژاد، امیر جعفری، مهدی پاکدل و امیر آقایی نیز با انتشار عکس «هموطن تسلیت» این واقعه فاجعه بار را تسلیت گفتند.

نظر شما