شناسهٔ خبر: 22496895 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل رسانه های خارجی وزارت ارشاد:

سیاست ایران توسعه روابط رسانه ای با سایر کشورها است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از پکن، محمد جعفر صافی روز سه شنبه در جریان بازدید هیات رسانه ای ایران از روزنامه 'گوانگ مین' دومین روزنامه پر تیراژ چین در پکن افزود: به منظور توسعه روابط رسانه ای با کشورهای دیگر به دنبال خواهر خواندگی با رسانه سایر کشورها هستیم و به رسانه شما هم پیشنهاد امضای چنین قراردادی داریم.
او گفت: با توجه به اینکه برخی از رسانه ها اخبار نادرست منعکس می کنند و از این طریق به دنبال فریب افکار عمومی هستند ما پیشنهاد می کنیم رسانه های دو کشور ایران و چین به صورت مشترک و در عین حال مستقل اقدام به خبر رسانی کنند.
صافی در بخش دیگری از سخنانش به ارایه آماری از وضعیت موجود نشریات در ایران پرداخت و گفت: در مجموعه هشت هزار و 23 نشریه مختلف در ایران مجوز انتشار دارند که از این تعداد 173 مورد آن روزنامه هستند.
وی افزود: بیش از 130 کشور جهان در ایران نمایندگی رسانه ای دارند که از این میان 5 رسانه از چین هم در ایران فعالیت دارند.
علی عسکری مدیر عامل خبرگزاری مهر نیز در این نشست گفت: ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه بیشترین ورود را به عرصه فضای مجازی دارد.
او با اشاره به برگزاری اخیر نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در تهران گفت: امسال بیش از 50 درصد از رسانه های شرکت کننده در این نمایشگاه از رسانه هایی بودند که در فضای مجازی فعالیت دارند.
او به نقش مردم در رسانه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نقش مردم در این نوع رسانه ها بیشتر از خود رسانه ها است و همه رسانه ها دارند به این سمت حرکت می کنند.
عسکری به ساختار رسانه ای کشورمان اشاره کرد و گفت: در کنار یک خبرگزاری رسمی چهار خبرگزاری دیگر هم در ایران فعالیت دارند و خبرگزاری های دیگری هم به صورت تخصصی فعالیت می کنند.
او با بیان اینکه شبکه های اجتماعی در ایران بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته است گفت: با این وجود به این فکر هستیم که از رسانه های بومی استفاده کنیم.
مدیر خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه سه خبرگزاری از ایران عضو سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه هستند گفت: رسانه ها و خبرنگاران در ایران از جایگاه خاصی برخوردارند.
امید هلالی زاده مدیر مسئول روزنامه فرهنگ جنوب نیز در این نشست گفت: تمدن چین سرامد بسیاری از تمدن های جهان است و با ایران نیز اشتراکات زیادی دارد.
وی با بیان اینکه در ایران هم شاهد رقابت رسانه های سنتی با شبکه های اجتماعی هستیم پیشنهاد کرد با همکاری دو کشور یک نشریه دو زبانه فارسی - چینی منتشر شود تا ظرفیت های متقابل را به یکدیگر منتقل کند.
وی گفت: در همین راستای گروه رسانه ای 'راوی مردم ' آماده اقدام در این زمینه است.
محمد علی عسلی مدیر مسئول روزنامه عصر مردم هم گفت: از 50 یال پیش و در دوران دانشجویی با انقلاب شما آشنا شدم و کتاب و فیلم هایی در این زمینه مطالعه و دیده ام.
او با اشاره به اینکه شغل اصلی بنده فرهنگی است و سال ها در کسوت معلمی فعالیت داشتم گفت: 30 سال هم سابقه کار روزنامه نگاری دارم.
او افزود: ابتدا با 5 نفر کار شروع کردم ولی اکنون 60 کارمند دارم و بعد از 10 سال چاپخانه تاسیس کردم.
عسلی افزود: یکی از تجربیات ما در عرصه روزنامه نگاری این است که سعی کردیم برای روستاها و شهرستان ها هم نشریه داشته باشیم و به این نتیجه رسیدیم ارتباط نردیک با مخاطب می تواند مخاطبان بیشتری جذب کند.
وی افزود: شهرت برخی از شاعران ایرانی از جمله سعدی و حافظ به چین هم رسیده است که بیانگر غنی فرهنگی ایران است.
عسلی اشاره به روج دستگاه های کوچک و حرفه ای چاپ رول در چین تمایل خود برای استفاده از این دستگاه ها در ایران را اعلام کرد و گفت: زمینه های سرمایه گذاری برای مواد قابل استفاده روزنامه مانند زینگ و کاغذ در ایران فراهم است و ما می توانیم در این رابطه با هم کار کنیم.
محمد هادی پروین مدیر مسئول خبرگزاری خبر آنلاین هم در این نشست با بیان اینکه نماینده یک رسانه خصوصی است، گفت: خبر آنلاین خبرگزاری تحلیلی محسوب می شود و بر اساس رتبه بندی جزو 5 رسانه اول و در میان رسانه های بخش خصوصی هم رتبه اول را دارد.
او گفت: چالش فضای مجازی همه رسانه ها را در ایران هم درگیر کرده است به همین دلیل خبرآنلاین از این ظرفیت قصد دارد به نحو مناسبی استفاده کند.
سروش صاجب فصول سردبیر بخش اقتصادی روزنامه جمهوری اسلامی هم در این آیین با اشاره به چالش های شبکه های اجتماعی گفت: نگران حراست و حفاظت از رسالت حرفه ای همکاران خودمان در روزنامه ها هستیم.
او گفت: به رغم تصویر غلطی که برخی رسانه ها از ایران منعکس می کنند، روزنامه ها در ایران تا حد زیادی از انتقاد از عملکرد حاکمیت آزاد هستند که نمونه آن را می توان هر روز دید.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، هیات رسانه ای ایران به سرپرستی محمد جعفر صافی مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز از روزنامه ' گوانگ مینگ دیلی' و سایت اینترنتی و انتشارات این مجموعه بازدید کردند.
در این بازدید هیات رسانه ای ایران از بخش های مختلف این روزنامه بازدید و با خبرنگاران، مدیران و مسئولان این روزنامه دیدار و گفت و گو کردند.
روزنامه ' گوانگ مینگ دیلی' با دو روزنامه و سایت زیر مجموعه از سال 1949 تاسیس شده و یک روزنامه حزبی است.
این روزنامه با شمارگان یک میلیون نسخه در روز حدود یک هزار و 200 نفر پرسنل دارد.
هیات رسانه ای متشکل از مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خبرگزاری ها و رسانه های ایران صبح دیروز /دوشنبه/ به منظور گسترش همکاری رسانه ای دو کشور وارد پکن شد.
سفر 6 روزه هیات رسانه ای کشورمان به سرپرستی محمد جعفر صافی مدیرکل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیروز آغاز شد و تا شنبه آینده ادامه دارد.
در این سفر، اعضای هیات رسانه ای کشورمان ضمن بازدید از برخی اماکن دیدنی و گردشگری پکن، از دفاتر و مراکز تعدادی روزنامه و رسانه ی این کشور نیز بازدید می کنند.
بازدید از روزنامه، انتشارات و سایت اینترنتی 'گوآنگ مینگ' و نشست با مسئولان مجموعه؛ آشنایی با روحیه جمهوری خلق چین در جریان برگزاری نوزدهمین کنگره سراسری حزب کمونیست چین و دیدار با مسئولان اداره کل غرب آسیا و آفریقای وزارت امور خارجه چین ازجمله این برنامه ها است.
دیدار با مسئولان دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین، دیدار از مجموعه بین المللی رادیو چین و ملاقات با مسئولان بخش فارسی رادیو بین المللی چین، دیدار از شرکت فیلم سازی چین و بازدید از مجموعه فیلمسازی الکترونیک از دیگر این برنامه ها است.
بازدید از تلویزیون شهر 'شی ان' و شبکه مخصوص جاده ابریشم، بازدید از منطقه صنعتی های تک و فناوری های جدید شهر 'شی ان' و دیدار با اساتید و دانشجویان مرکز پژوهش های منطقه آزمایشی آزاد تجاری یک کمربند یک جاده دانشگاه 'شی ان جیائوتونگ' از دیگر برنامه های هیات رسانه ای ایران به چین است.
بر اساس آمار اداره فیلم، تلویزیون، رادیو، مطبوعات و انتشارات چین در حال حاضر 228 هزار خبرنگار در چین فعالیت دارند که 84 هزار نفر از این افراد برای روزنامه ها و حدود 6 هزار نفر از این خبرنگاران نیز در نشریات ادواری فعالیت می کنند.
آمار رسمی اداره مطبوعات نشان می دهد که بیش از 2 هزار و 800 نفر از خبرنگاران چین برای خبرگزاری های این کشور کار می کنند که از مهمترین آنها می توان به خبرگزاری شین هوا رسانه رسمی دولت اشاره کرد.
در همین حال 134 هزار نفر از خبرنگاران این کشور در اختیار رادیو و تلویزیون و شرکت های فیلمسازی هستند و یک هزار و 100 نفر نیز در شبکه های خبری آنلاین و اینترنتی فعالیت دارند.
نزدیک به 39 درصد از خبرنگاران چین بین 30 تا 40 سال و حدود 33 درصد هم بین 40 تا 50 سال دارند و 51 درصد از خبرنگاران را مردان تشکیل می دهند.
آساق**1904**1144
* انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

برچسب‌ها:

نظر شما