شناسهٔ خبر: 22496230 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

اصلی ترین نشانه بیماری ناتوان کننده سندرم خستگی مزمن

محققان آمریکایی در مطالعه ای متوجه شده اند که سندرم خستگی مزمن یک اختلال روانی نیست، بلکه بر اثر بروز تغییراتی در مغز بیماران ایجاد می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، بیماری ناتوان کننده سندرم خستگی مزمن CFS باعث می شود فرد به حدی احساس خستگی کند که نتواند فعالیت های عادی و روزمره خود را انجام دهد. این بیماری علائم دیگری نیز دارد اما اصلی ترین نشانه آن احساس خستگی شدید به مدت بیش از 6 ماه است.

بسیاری از افراد بعد از یک تا دو سال بهبود پیدا می کنند و دیگر به این بیماری مبتلا نمی شوند، اما برخی از افراد ممکن است چندین سال با علائم خستگی مزمن مواجه باشند.

حدود 30 سال است که بحث و گفت و گو در مورد این که سندرم خستگی مزمن یک بیماری کامل است، شدت گرفته زیرا منتقدان این وضعیت را به عنوان یک بیماری کامل قبول ندارند و تصور می کردند که این وضعیت تماما به ذهن افراد برمی گردد.

اکنون محققان دانشگاه جورج تاون در آمریکا در جریان یک مطالعه به شواهدی دست یافتند که نشان می دهد سندرم خستگی مزمن موجب بروز تغییراتی در شیمی مغز بیماران می شود.آنها پس از این مطالعه ادعا می کنند که سندرم خستگی مزمن همانطور که پیش از این تصور می شد یک اختلال روانی نیست.

این محققان متوجه شده اند، سطوح در حال تغییر یک مولکول در مغز بیماران به نام miRNA که مسئول به فعالیت انداختن و از فعالیت انداختن تولید پروتیین است بطور متناوب باعث بروز این علائم خسته کننده می شود.

یافته های این مطالعه زمینه را برای شناخت و درمان بهتر این اختلال که افراد زیادی را در سراسر جهان گرفتار کرده است، فراهم می کند.یافته های این مطالعه اطلاعات قابل توجهی در خصوص شیمی مغز این اختلال ارائه می دهد که اکنون می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها:

نظر شما