شناسهٔ خبر: 22496013 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

رئیس توتال: قرارداد گاز پارس جنوبی را بازنگری می‌کنیم

در حالی که توتال با خرید سهام چند شرکت از آمریکا حضور خود را در این کشور افزایش داده است، این‌بار رئیس توتال با نگرانی بیشتری درباره قرارداد با ایران صحبت کرده و گفته است اگر آمریکا موضع سختی در برابر ایران بگیرد، درباره قرارداد گاز پارس جنوبی بازنگری می‌کنیم.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فارس: به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، براساس قراردادی که بین شرکت فرانسوی توتال با ایران انجام شده قرار است میلیارد‌ها دلار در توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران سرمایه‌گذاری شود، این نخستین سرمایه‌گذاری از این نوع از زمان لغو تحریم‌ها علیه ایران است.

اما پس از آن ترامپ تهدید کرده است در صورتی که کنگره از توافق و هم‌پیمانانش درباره قرارداد هسته‌ای به بن‌بست بخورند از این قرارداد خارج خواهد شد.

در این زمینه پاتریک پویانه رئیس توتال به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است؛ در صورتی که چارچوب قانونی وجود داشته باشد، ما می‌توانیم این قرارداد (توسعه قرارداد پارس جنوبی) را به صورت قانونی پیش ببریم. اما اگر نتوانیم به دلایل رژیم تحریمی این قرارداد را اجرا کنیم، مجبوریم در این قرارداد بازنگری کنیم.

ترامپ موضع سختی را ماه گذشته درباره ایران اتخاذ کرد، او تهران را به نقض اجرای تعهدات برجام متهم کرد و اعلام کرد دیگر تأیید نمی‌کند که لغو تحریم‌ها به نفع آمریکا بوده است. این توافق در حال حاضر کاملاً در برزخ قرار گرفته تا زمانی که کنگره تصمیم بگیرد چه موضعی باید داشته باشد، اما خطرات استراژی ترامپ زنجیره‌ای از اتفاقات را ایجاد کرده که ادامه‌دار شده است.

با وجود این، پویانه گفت: اگر رژیم تحریمی برای ایران وجود داشته باشد مجبوریم آن را به شدت بررسی کنیم. ما با آمریکا کار می‌کنیم، ما سرمایه‌هایی در آمریکا داریم که باعث افزایش بیشتر سرمایه‌های ما در آمریکا می‌شود.

توتال هفته گذشته حضور خود را در آمریکا با خرید سرمایه‌های گاز طبیعی مایع از شرکت ان‌جی افزایش داد، همچنین سهام شرکت‌های کمرون ال‌ان‌جی تاجکت در ایالت لویزیانا را خریداری کرد.

پویانه رئیس توتال همچنین گفت: ما روی پروژه کار می‌کنیم، ما مناقصه‌هایی را برگزار کردیم و باید قرارداد‌های مربوط به این مناقصه را تا ژانویه اجرا کنیم، من امیدوارم تا آن زمان کنگره پاسخی برای رئیس‌جمهور داشته باشد و رئیس‌جمهور بتواند تصمیم بگیرد که آیا موضع جدیدی اتخاذ می‌کند یا نه.

نظر شما