شناسهٔ خبر: 22495473 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

استاندار کرمانشاه: همچنان به آب شرب و مواد خوراکی نیاز داریم

تازه‌ترين آمار جان‌باختگان:۴۳۰ نفر؛ مصدومان ۷۴۶۰ نفر

گروه حوادث: بیش از ۳۵ ساعت از زلزله ۷.۳ ریشتری کرمانشاه می‌گذرد؛ زلزله‌ای که طی آن و براساس آخرین آمارها، ۴۳۰ تن از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند و طبق آخرین آمارها ۷۴۶۰ تن نیز مجروح شده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش ایسنا،  سازمان اورژانس کشور آخرین آمار کشته شدگان زلزله ۷.۳ ریشتری غرب کشور را تا ساعت ۱:۴۷ بامداد ۴۳۰ نفر اعلام کرده است و  تعداد مصدومان این حادثه نیز   ۷۴۶۰ تن اعلام شده است که هموطنان جهت پیگیری بیمارستان‌هایی که مصدومان زمین لرزه کرمانشاه آنجا بستری هستند، می‌توانند به سایت http://www.emsnews.ir مراجعه کنند.

حضور سگ‌های تجسس پلیس در مناطق زلزله زده
سگ‌های تجسس نیروی انتظامی نیز در مناطق زلزله زده کرمانشاه حضور دارند. سگ‌های تجسس پلیس مبارزه با مواد مخدر که قابلیت کشف انسان‌های زنده و همچنین اجساد را دارند در مناطق زلزله زده حضور داشته و ماموران پلیس با این سگ‌ها اقدام به جستجو در این مناطق کردند.این سگ‌ها در حادثه پلاسکو نیز حضور داشتند و اجساد تعداد زیادی از شهدا و جان باختگان این حادثه توسط آنها کشف شد.بنابر اعلام جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت ۷۲۰ نفر از مصدومان زلزله غرب کشور با حال مساعد مرخص شده و ۹۶۰ مصدوم در حال حاضر بستری هستند۴۳۱۳ تن نیز به صورت سرپایی درمان شده‌اند. به گفته وی این در حالیست که تعداد مصدومان نیز به ۷۴۶۰ تن افزایش یافته است.

استاندار کرمانشاه: همچنان به آب شرب و مواد خوراکی نیاز داریم
استاندار کرمانشاه با تأکید بر اینکه زلزله زدگان کرمانشاه همچنان به آب شرب بسته‌بندی شده و مواد خوراکی نیاز دارند، گفت: عملیات آواربرداری از روز گذشته آغاز شد و مسیرها و خیابان‌هایی که تخریب شده بود، آوارهای آنها برداشته و بازگشایی شد. از امروز نیز آواربرداری واحدهای تخریب شده انجام می‌شود. بعدازظهر نیز جلسه ستاد بحران تشکیل خواهد شد.

تندگویان: کاروان کمک‌های مردمی امروز به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌شود
محمد مهدی تندگویان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه این کمک‌ها توسط اعضای سمن‌های جوانان استان تهران جمع آوری شده‌اند گفت: ۱۰۰ دستگاه خودرو آف‌رود این کمک‌ها را که به شکل نقدی و غیر نقدی بودند، به این مناطق منتقل خواهند کرد.وی در ادامه با بیان اینکه مردم و سازمان‌های مردم نهاد با مراجعه به خانه جوانان استان تهران این کمک‌ها را جمع‌آوری کرده‌اند افزود: مردم استان تهران می‌توانند در صورت تمایل برای ارسال کمک‌های غیر نقدی به خانه جوانان استان تهران واقع درخیابان کریم‌خان زند، خیابان ایران‌شهر، کوچه قصرالدشتی پلاک ۷ مراجعه کنند و یا کمک‌های نقدی خود را به شماره کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۶۷۲۱۲۲۳۳۰ به نام احمد عطارزاده نیاسری بانک پاسارگاد واریز کنند.

ابراز همدردی وزارت خارجه آمریکا با زلزله‌زدگان غرب کشور
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، درباره زلزله در نزدیکی مرز ایران-عراق بیانیه‌ای صادر کرد . در بیانیه «هیتر نائورت» آمده است : ایالات متحده مراتب همدردی صمیمانه خود را با تمام کسانی که در ایران و عراق تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته اند، ابراز می دارد. ما به یاد خانواده های قربانیان، و مصدومین و همچنین جوامعی که از خسارت به خانه‌ها و اموالشان در رنج می باشند، هستیم.

پایان عملیات آواربرداری سبک در مناطق زلزله زده کرمانشاه/تکمیل فرآیند اسکان زلزله‌زدگان تا بعدازظهر
شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان و نجات هلال احمر نیز درباره آخرین وضعیت اسکان و تغذیه اضطراری آسیب دیدگان زلزله غرب کشور اظهارکرد: ابتدا سعی کردیم با ایجاد سرپناه نیاز مردم را برطرف کنیم و بالغ بر ۱۰هزار تخته چادر و ۲۰ هزار پتو و ۱۸۵ هزار کنسروجات توزیع شد؛ اما به دلیل وسعت منطقه حادثه دیده و گسترده بودن جمعیت در منطقه و جمعیت تحت تاثیر که شامل ۵۲۶ روستا و ۸ شهر بود، نیاز بیشتری داشتیم. وی افزود: بر این اساس برای ۷۰ هزار نفر تسهیلات اسکان و تغذیه اضطراری فراهم شد و سعی می‌کنیم ۳۰ هزار تخته چادر دیگر هم فراهم کنیم و تلاشمان این است که امروز بعدازظهر فرایند اسکان کامل شود. فتحی ادامه داد: آواربرداری سبک برای دسترسی به مصدومان تقریبا تمام شده است و آواربرداری سنگین در حال انجام است.

همبستگی آرژانتین با خانواده‌های قربانیان زلزله غرب کشور
وزارت امور خارجه آرژانتین در اطلاعیه‌ای از طرف دولت این کشور با زلزله‌زدگان و آسیب دیدگان زلزله غرب کشور ابراز همدردی کرد.این در حالیست که دولت بولیوی نیز با دولت و ملت ایران ابراز همدردی کرد.

محمد نوری معاون عملیلات سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه تا کنون ۷۳۷۰ مصدوم در زلزله غرب کشور داشته‌ایم، گفت: ۱۶۸ مصدوم به تهران ، ۶۳ نفر به استان البرز و ۶۲ نفر به همدان منتقل شده ‌اند البته سعی کردیم مصدومان را در شهرهای خود مداوا کنیم  و بر این اساس۹۵۸ نفر در کرمانشاه و سرپل ذهاب خدمات درمانی دریافت می‌کنند. وی تأکید کرد: اکنون بحث انتقال مصدومان به پایان رسیده و اولویت وزارت بهداشت کنترل بیماری‌های عفونی و کنترل بهداشت روان و عوارض ناشی از حادثه است. همچنین از امروز بحث درمان‌های تخصصی و سطح چهارم که به بازتوانی مربوط است، می‌شود.

ممانعت از تردد وسایل نقلیه غیرمسئول به مبادی ورودی کرمانشاه
سرهنگ نادر رحمانی رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام کرد که تردد وسایل نقلیه غیرمسئول به مبادی ورودی کرمانشاه ممنوع است.
وی افزود: از دیروز ممنوعیت تردد وسایل سنگین از محور اسلام آباد به سمت سر پل ذهاب و قصر شیرین اعمال شده و امروز هم تا پایان وضعیت بحرانی و امدادرسانی به زلزله‌زدگان در استان این ممنوعیت تردد وسایل نقلیه سنگین ادامه دارد. البته این ممنوعیت شامل حاملان مواد سوختی، غذایی و امدادرسانی نمی‌شود.
به گزارش ایسنا، برغم تلاش و بسیج همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها، هنوز گروهی از هموطنان زلزله‌زده با مشکلاتی همچون کمبود چادر، قطعی آب و برق و ... مواجه هستند و برودت هوا، شرایط را برای این هموطنان سخت‌تر کرده است.در این زلزله دستکم ۱۲ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده و ۴۵ هزار واحد نیز نیازمند تعمیرات است و به گفته استاندار کرمانشاه، زلزله هفت شهر و ۱۹۳۰ روستای استان را در بر گرفت که برآورد خسارت وارد شده در روزهای آینده اعلام خواهد شد.
همچنین با توجه به از بین رفتن تعدادی از بیمارستان‌های مناطقی مانند سرپل ذهاب و قصر شیرین که بیشترین آسیب را دیده‌اند، علاوه بر برپایی بیمارستان های صحرایی،  بخشی از مصدومان به شهرهای همجوار و همچنین تهران اعزم شده‌اند. حال طبق اعلام سرپرست اورژانس کشور، عملیات امداد و نجات به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود.
مرتضی سلیمی-رئیس سازمان امداد ونجات هلال احمر – نیز ساعتی قبل اعلام کرد که بعید است کسی زیر آوار مانده باشد؛ چرا که ارزیابی‌ ۵۰۰ روستا انجام شده است. همچنین امیدواریم با توجه به تلاش‌های شبانه روزی، پوشش کامل امدادی و خدمت رسانی تا بعد از ظهر سه‌شنبه برقرار شود.به گفته وی تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۳۹ تخته پتو و تعداد زیادی اقلام حیاتی مانند کنسرو،‌ چراغ والر و ... درمیان حادثه دیدگان توزیع شده است. اما تقاضا و نیازها بیشتر از اقلامی توزیعی است به نحوی که وزرای کشور و بهداشت در شورای هماهنگی مدیریت بحران که ساعاتی قبل در کرمانشاه برگزار شد، بر لزوم تامین امکانات و نیازهای ضروری زلزله‌زدگان در اسرع وقت تاکید کردند.
پیرحسین کولیوند رییس اورژانس کشور نیز  با اشاره به راه‌اندازی بیمارستان‌های صحرایی از طرف نهادهای مختلف در مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: تقریباً عملیات امداد و جست‌وجو تمام شده و کار تکمیل بیمارستان‌های صحرایی امروز سه شنبه انجام می‌شود. در حال حاضر نیز دارو، تجهیزات و دپوی خون به اندازه کافی وجود دارد.وی ادامه داد: امروز سه شنبه کار سرکشی به روستاها و اقدامات لازم برای مصدومان سرپایی انجام می‌شود. همچنین تیم‌های بهداشت محیط و سلامت روان نیز مستقر می‌شوند.

تامین نیازهای دارویی مناطق زلزله‌زده/ نیازی به دریافت کمک از کشورهای خارجی وجود ندارد
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور آخرین وضعیت و شرایط درمانی و همچنین نیاز به خون در مناطق زلزله‌زده را تشریح کرد.
دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایسنا به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه درباره نیازهای مناطق زلزله‌زده به دارو و میزان نیازهای دارویی این مناطق، گفت: خوشبختانه نیاز دارویی نداریم و به یاری خداوند هر آنچه که لازم بود تامین و فراهم است. ضمن اینکه سیاست ما نیز انتقال مصدومان به استان‌های مجاور و در صورت لزوم تهران است. بنابراین چندان نیاز دارویی در این مناطق احساس نخواهد شد و خوشبختانه مشکل دارویی در مناطق زلزله‌زده نداریم.

اعزام ۴۰ اکیپ بهداشت محیطی به مناطق زلزله‌زده/ بسیج خیرین سلامت
معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد با توجه به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های کرمانشاه ترجیح می‌دهیم بیماران را به مناطق دیگر اعزام کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما