شناسهٔ خبر: 22495090 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

اظهارات پوتین در دیدار با اردوغان درباره همکاری با ایران

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفت که همکاری روسیه با ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح سوریه برای حل مسائل این کشور ثمربخش است.

صاحب‌خبر -
به گزارش شفاف، پوتین در پایان دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که دوشنبه شب در شهر بندری سوچی روسیه برگزار شد، افزود: با رضایت خاطرنشان می کنم همکاری های ما با ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن روند صلح آستانه همچنان ثمربخش است.
 
خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: رئیس جمهوری روسیه خواستار تلاش بیشتر برای تثبیت اوضاع سوریه به ویژه با اجرای طرح حل و فصل سیاسی این کشور شد.
به گزارش رسانه ها، مساله سوریه در دستور کار مذاکرات امروز پوتین و اردوغان در سوچی روسیه قرار داشت.
 
یوری اوشاکوف دستیار امور بین المللی رئیس جمهوری روسیه روز دوشنبه گفته بود که پوتین و اردوغان در مذاکرات سوچی توجه خود را بر اوضاع سوریه و به ویژه برنامه برگزاری کنگره ملی گفت وگوهای این کشور که قرار است در این شهر(سوچی) برگزار شود، متمرکز می کنند.
 
مذاکرات صلح آستانه از دی ماه سال جاری آغاز شده و تاکنون هفت دور مذاکرات در این چارچوب به سرپرستی هیات های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در آستانه پایتخت قزاقستان انجام گرفته است.
 
دور هفتم این مذاکرات هشتم و نهم آبان ماه برگزار شد و در بیانیه مشترکی که در آن صادر شد، جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه بعنوان کشورهای ضامن بر رعایت آتش بس در مناطق کاهش تنش در سوریه و حمایت از حاکمیت ، استقلال و تمامیت ارضی این کشور تاکید کردند.
 
همچنین بر مبارزه با تروریسم و جلوگیری از افراطی گری و فعالیت عناصر داعش و جبهه النصره و دیگر سازمان های تروریستی تاکید و یادآورشد: بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید یک روند سیاسی بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل برطرف شود و طرفین بحران می بایست، شرایط مناسب برای مذاکرات ژنو تحت نظارت سازمان ملل را آماده کنند.

نظر شما