شناسهٔ خبر: 22494013 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

گول ادعای فروشندگان درباره کد های اپل را نخورید

صاحب‌خبر -

فناوران- عرضه آیفون ۱۰ که به عنوان گوشی انقلابی اپل شناخته می شود، نه تنها در دنیا، بلکه در ایران نیز خبرساز بود. آیفون ۱۰ گران ترین گوشی اپل به شمار می رود و به دلیل عرضه محدود آن از سوی اپل، در ابتدا با قیمت بالاتری در مقایسه با قیمت واقعی آن به دست مشتریان رسید و به شکلی بازار سیاهی برای آن در بازارهای مختلف دنیا تشکیل شد. 
ایران نیز از این موضوع مستثنی نبود و در بازار کشورمان این گوشی با قیمتی تقریبا ۵/۴ برابر قیمت اصلی عرضه شد که البته مشتری هم داشت و کسانی که در روزهای اول عرضه این گوشی را به بازار ایران عرضه کردند، سود زیادی از آن به جیب زدند.
عرضه آیفون با اجرای طرح رجیستری هم زمان شد و این موضوع نیز باعث شده تا عده ای از سودجویان بازار با وعده رجیستر شدن گوشی مبلغی اضافی از خریداران دریافت کنند، اگرچه در این زمینه اطلاع رسانی بسیاری شده و اعلام شده است که رجیستری برای مردم هیچ هزینه ای ندارد و سعی کنند گوشی مورد نظرشان را با گارانتی خریداری کرده و کدهای دستوری را برای اطمینان از غیرقاچاق بودن گوشی وارد کنند.
با این حال بازار گوشی های آیفون X همچنان در بازار داغ است؛ تعداد زیادی از این گوشی ها در بازار موجود است اما بسیاری از فروشندگان از عرضه آن به مشتریان به دلیل مشکلاتی که ممکن است پس از رجیستری برای این گوشی ها پیش بیاید، امتناع می کنند و تنها یک شرکت فعلا به شکل رسمی این گوشی ها را وارد کرده و بخش اصلی آن را به دیجی کالا فروخته تا مردم به خرید آنلاین ترغیب شوند.
با همه اینها این روزها شاهد کلاهبرداری های تازه ای در بازار موبایل کشورمان هستیم.
اپل محموله آیفون هایی را که برای کشورهای مختلف می فرستد با کدی از هم متمایز می کند، مثلا محموله ای که برای کشور آمریکا ارسال می شود، کد LL دارد در حالی که محوله ای که برای کشور چین و اروگوئه در نظر گرفته شده با کد LZ ارسال می شود یا محموله ایتالیا با کد T، تایوان TA، تایلند TH، استرالیا و نیوزلند x، اسپانیا Y و سنگاپور ZA است.
همه می دانیم که اپل محصولی را مخصوص ایران صادر نمی کند و آنچه به دست ایرانیان می رسد، معمولا ازطریق مسافران یا شرکت هایی وارد می شود که مجوز واردات گوشی های آيفون را از وزارت صنعت و معدن دریافت کرده اند؛ بر این اساس گوشی هایی که وارد کشور می شوند ممکن است محموله هایی باشد که مخصوص کشورهای مختلف در نظر گرفته شده اند. 
بنابراین برخی از سودجویان بازار از این موضوع استفاده کرده و به مشتریان اعلام می کنند که گوشی که کد آمریکا یعنی پارت نامبر LL دارد، ساخت کشور آمریکاست و با قیمت بیشتری در اختیار مشتری می گذارند و گوشی که پارت نامبر مثلا کشور چین یا هنگ کنگ دارد با قیمت کمتری در اختیار مشتری قرار می گیرد؛ این در حالی است که هیچ فرقی بین این گوشی ها وجود ندارد و اکثر آنها در کارخانه فاکسکان در چین تولید شده و فقط بر اساس تعدادی که قرار است به کدام کشور صادر شود، کدی روی آن قرار می گیرد.
بنابراین به مشتریان توصیه می کنیم هنگام خرید گوشی های آيفون هوشیار باشند و گول فروشندگان سودجو را نخورند.

نظر شما