شناسهٔ خبر: 22493746 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

متیس: آمریکا به حضور نظامی خود در سوریه ادامه می‌دهد

وزیر دفاع آمریکا در ادامه رویکردهای مداخله‌جویانه واشنگتن اعلام کرد این کشور تا هر زمان که لازم باشد به حضور نظامی در سوریه ادامه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  رویترز؛ «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا، اظهار کرد: تا زمانی که تروریست‌های داعش قصد مبارزه داشته باشند، نیرو‌های نظامی آمریکا نیز در سوریه باقی می‌مانند.

سخنان متیس درباره حضور طولانی مدت نظامی آمریکا در سوریه در زمانی مطرح می‌شود که داعش بخش‌های زیادی از مناطق تحت تسلط خود را در این کشور از دست داده و ارتش سوریه به موفقیت‌های چشمگیری در پاکسازی مناطق اشغال شده دست یافته است.

متیس که در پنتاگون پاسخگوی پرسش خبرنگاران بود، درباره آینده عملیات نظامی آمریکا در سوریه مدعی شد: ادامه حضور نظامیان آمریکایی در سوریه موجب می‌شود نسخه دومی از داعش در این کشور پدید نیاید. او در این باره گفت: دشمن اعلام نکرده که کارش در این مناطق تمام شده است، پس ما نیز تا هر زمان آن‌ها قصد مبارزه کردن داشته باشند، به جنگیدن ادامه می‌دهیم.

وزیر دفاع آمریکا همچنین بر اهمیت ادامه دادن تلاش‌ها برای برقراری صلح و کمک به ایجاد شرایطی که در آن راه حل‌های دیپلماتیک برای سوریه اتخاذ شود، تاکید کرد.

متیس گفت: هفت سال از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد. تا زمانی که مذاکرات صلح ژنو به نتیجه نرسد به ماموریت خود در سوریه ادامه می‌دهیم. عملیات آمریکا فقط شامل گزینه‌های نظامی نمی‌شود؛ بلکه موضوع رسیدگی به پناهجویان سوری را نیز در بر می‌گیرد.

«دونالد ترامپ» و «ولادیمیر پوتین»، روسای جمهور آمریکا و روسیه، برای برقراری ثبات در سوریه طرحی را به اجرا گذاشتند که به موجب آن از ۷ ژوئیه منطقه‌ای در جنوب غربی این کشور، هم مرز با رژیم صهیونیستی و اردن، منطقه امن نام گرفت و در آن آتش بس برقرار شد.

متیس معتقد است منطقه امن جنوب غربی سوریه در محقق کردن هدف برقراری ثبات و امنیت، موفق عمل کرد و برای تعیین مناطق بیشتری از سوریه که در آن آتش بس اعلام می‌شود در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد. به گفته متیس، این کار موجب بازگشت پناهجویان به سوریه می‌شود.

او در ادامه سخنانش گفت: باید این مناطق را گسترش داد. در ابتدا سعی کنیم یک منطقه را ایمن کنیم، سپس به سراغ منطقه‌ای دیگر برویم و به این روند ادامه خواهیم داد. به این ترتیب کمک می‌کنیم مردم به خانه هایشان بازگردند.

وزیر دفاع آمریکا از ارائه جزئیاتی درباره اینکه منطقه بعدی که در آن «آتش بس» اعلام می‌شود، خودداری کرد.

روسیه به عنوان یکی از نیرو‌های تاثیرگذار در حمایت از دولت «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه، و مبارزه با تروریست‌های این کشور، از تمام نیرو‌های خارجی درخواست کرده است سوریه را ترک کنند.

ترکیه روز گذشته اعلام کرد آمریکا ۱۳ پایگاه نظامی و روسیه ۵ پایگاه نظامی در سوریه دارند. نیرو‌های کُرد که تحت حمایت آمریکا هستند نیز اعلام کرده اند واشنگتن ۷ پایگاه نظامی در مناطق کُردنشین شمال سوریه بنا نهاده است.

کارشناسان معتقدند یکی از اهداف ادامه حضور نظامی آمریکا در سوریه، محدود کردن «نفوذ ایران» در این کشور و عراق است.

 

انتهای پیام/

تاکید متیس بر حضور نظامی آمریکا در سوریه علی‌رغم موفقیت‌های پی‌در‌پی ارتش این کشور

نظر شما