شناسهٔ خبر: 22488617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

موگرینی: موشک‌های ایران ارتباطی به برجام ندارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آزمایش موشکی نقض برجام نیست و نگرانی زیادی در این زمینه نداریم.

صاحب‌خبر -
 به گزارش شفاف، «محمدجواد ظریف» روز شنبه در نشست خبری مشترک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما اطمینان داریم منافع سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا در اجرای برجام است. ما با اتحادیه اروپا برای برداشتن موانع و اجرای کامل برجام همکاری خواهیم کرد.

وی به همکاری‌های پیش بینی شده در برجام اشاره کرد و اظهار داشت: همکاری در زمینه همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی در دیدار امروز کمیسیونر انرژی و دکتر علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی مطرح خواهد شد، همچنین در زمینه‌های اقتصادی و مالی و کمک اتحادیه اروپا به عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان تجارت جهانی بحث خواهد شد.

وزیر امور خارجه از دیگر محورهای گفت و گو با موگرینی را آماده سازی و انجام اقدامات لازم اداری در ایران برای باز شدن دفتر اتحادیه اروپا در ایران عنوان کرد و اظهار داشت: ما همچنان در موضوعات منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، مسائل انساندوستانه، موضوع آوراگان و پناهندگان بحث و تبادل نظر می‌کنیم.

* مواد مخدر، تروریسم و حقوق بشر موضوعات گفتگوهای آینده ایران و اتحادیه اروپا

ظریف خاطرنشان کرد: مواد مخدر، تروریسم و حقوق بشر از جمله موضوعاتی هستند که در آینده گفت وگوهای اساسی در باره آنها با اتحادیه اروپا خواهیم داشت.

وی در ادامه از صدور چهار بیانیه مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا خبر داد و اظهار داشت: یک بیانیه مشترک در خصوص محورهای همکاری ما و اتحادیه اروپا خواهد بود و بیانیه دیگر درباره همکاری‌های هسته‌ای غیرنظامی ایران و اتحادیه اروپاست.

وی همکاری در حوزه‌های انرژی و همچنین همکاری‌های علمی و پژوهشی محور را دو بیانیه دیگر ایران و اتحادیه اروپا عنوان کرد و اظهار داشت: امروز شروع جدیدی در ارتباطات بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا است و امیدواریم نتیجه همکاری‌های برای مردم ایران و مردم اتحادیه اروپا، منافع مشترک و پیشرفت باشد و به صلح و امنیت بین المللی کمک کند.

وزیر امور خارجه یادآور شد: یقین داریم که این همکاری‌ها می‌تواند برای توسعه کشور و کمک به آرامش در منطقه بحرانی ما مفید واقع شود.

ظریف همچنین اظهار داشت: امروز جلسه کم سابقه‌ای در ارتباط با اتحادیه اروپا داشتیم، سرکار خانم موگرینی به همراه هفت کمیسیونر اتحادیه اروپا که در حکم وزرای اتحادیه اروپایی هستند شامل کمیسیونرهای انرژی، تحقیقات و فناوری، محیط زیست و کشاورزی، مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه، حمل و نقل و هوانوردی، صنعت و سرمایه گذاری و همچنین آموزش، فرهنگ و ورزش به همراه همکارانشان میهمان جمهوری اسلامی ایران بودند.

ظریف ادامه داد: از صبح امروز کمیسیونرها با وزرای مربوطه و همتایان ایرانی جلسه داشتند و امروز و فردا هم این جلسات ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: وزرای دولت با همتایان خود در حوزه‌های مختلف بحث خواهند کرد و زمینه برای همکاری‌های مشترک فراهم خواهد شد.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: این سفر در چارچوب همکاری‌هایی است که بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا پس از توافق برجام صورت گرفته است و مهم‌ترین حوزه، حوزه‌ی همکاری اطمینان از اجرای برجام است.

* جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم مبارزه با تررویسم و افراط گرایی و تکفیر در منطقه است

وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤال پیرامون اهداف ایران از حضور در سوریه اظهار داشت: بارها اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم مبارزه با تررویسم و افراط گرایی و تکفیر در منطقه است و ما اعلام کرده‌ایم که برای مبارزه با این خطرات در کنار همه همسایگان هستیم. در کنار مردم عراق بودیم، در کنار مردم افغانستان و سوریه هستیم و اگر هر یک از دیگر همسایگان ما با چنین خطری مواجه باشند ما در کنار آن‌ها خواهیم بود.

* معتقدیم مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و گروه‌های تکفیری ضرورت جهانی و وظیفه بین المللی است

وزیر امور خارجه افزود: معتقدیم مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و گروه‌های تکفیری ضرورت جهانی و وظیفه بین المللی است و معتقدیم کسانی که در این حوزه حضور دارند خطا می‌کنند.

وی با بیان اینکه تروریسم این معضل بین المللی نشان داده است که حد و مرز نمی‌شناسد اظهار داشت: این معضل یک روز در سیدنی و سن برناردینو، یک روز در پاریس و یک روز در بروکسل، لاهور، بغداد و دمشق خود را نشان می‌دهد و باید بصورت جهانی با این معضل مبارزه کرد.

ظریف تصریح کرد: ایران در این مبارزه حضور دارد و توقف درگیری‌ها در منطقه و سوریه به معنای توقف مبارزه با گروه‌های تروریستی بویژه داعش و جبهه النصره نیست و این موضوع هم در اعلامیه حمایت از مردم سوریه و هم قطعنامه شورای امنیت وجود دارد.

* موشک‌های جمهوری اسلامی ایران صرفاً برای دفاع است

وی همچنین در خصوص آزمایشات موشکی اظهار داشت: بارها اعلام کرده‌ایم موشک‌های جمهوری اسلامی ایران صرفاً برای دفاع است و ارتباطی با برجام ندارد و اعتقاد دارم ارتباطی با قطعنامه شورای امنیت هم ندارد.

ظریف اضافه کرد موشک‌های ما برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند و هیچگاه از آن برای عملیات آفندی استفاده نمی‌کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این‌ها برای دفاع از جمهوری اسلامی ایران با توجه به تاریخ بسیار شرم آور عدم حمایت از جمهوری اسلامی در زمانی است که رژیم بعث صدام انواع سلاح‌های مخرب علیه مردم استفاده می‌کرد.

وی افزود: مردم ما حق دارند که از دفاع خود برخوردار باشند. هزینه تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران جزء کوچکی از هزینه تسلیحاتی کشورهای همسایه است که هم از مردم کمتری دفاع می‌کنند و هم از سرزمین کوچکتری و اگر کسانی درباره خطر تسلیحات جدی هستند به کاهش هزینه‌های تسلیحاتی مخصوصاً تسلیحاتی که برای کشتار مردم بی گناه منطقه به کار می‌رود کمک کنند.

ظریف در پاسخ به سؤال دیگر در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع موانع همکاری‌های بانکی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در قالب برجام در این خصوص پیگیری‌های مکرری داشتیم و رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته در واشنگتن با وزیر خزانه داری ایالت متحده آمریکا دیدار کرد و هیات کارشناسی ما با هیات کارشناسی اوپک یا دفتر نظارت بر تحریم‌ها مذاکرات جدی داشته است، برای اینکه اطمینان حاصل کنیم ایالات متحده امریکا تعهدات خود را در قالب برجام کاملاً انجام می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه برجام این موقعیت را فراهم کند که جمهوری سلامی ایران به سیستم مالی بین المللی دسترسی داشته باشد هدف برجام است و همه کشورها باید خود را متعهد بدانند و اقدامات لازم ر ا انجام دهند تا موانع برداشته شود.

ظریف با بیان اینکه به ایالات متحده تذکر دادیم و فشار خواهیم آورد اظهار داشت: اتحادیه اروپا هم همین کار را می‌کند؛ برای اینکه اطمینان حاصل کنیم دولت ایالت متحده زمینه برای همکاری بانک‌های غیرآمریکایی با جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند.

* برجام بحث بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران است

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: برجام بحث بانک‌های آمریکایی را شامل نمی‌شود بلکه بحث عدم مزاحمت آمریکا برای همکاری سایر بانک‌ها با ایران است.

ظریف افزود: ما همواره تاکید کردیم که بیشترین ضرر را از تحریم‌های اولیه ایران، شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی می‌کنند. ایالات متحده متعهد شده است که مانع همکاری‌های بانک‌های غیر آمریکایی و اروپایی در روابط با جمهوری اسلامی ایران نشوند و ما و اتحادیه اروپا این برنامه را دنبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری با تاکید بر اینکه مردم ایران باید نتیجه توافق هسته‌ای را هر چه سریعتر احساس کنند، اظهار داشت: اگر این احساس برای مردم ایران ایجاد نشود این سؤال را خواهند کرد که این توافق برای جمهوری اسلامی ایران چقدر مفید بوده است.

ظریف گفت: ما اعتقاد داریم توافق هسته‌ای زمینه را برای همکاری‌های بین المللی فراهم و خطر را از منطقه دور کرده است و آینده بسیار بهتری را برای مردم ایران، منطقه و صلح و امنیت بین المللی فراهم می‌کند.

به گفته وزیر امور خارجه، ضرورت دارد که طرف مقابل بویژه ایالات متحده آمریکا تعهدات خود را نه فقط بر روی کاغد بلکه در عمل اجرا کند و موانع عملی موجود در برابر همکاری‌های بانکی ایران را بردارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص گفت وگوهایی حقوق بشری با اتحادیه اروپا اظهار داشت: ما در زمینه حقوق بشر آماده گفت و گو هستیم؛

خانم موگرینی و دوستان ما در پارلمان اروپا هم می‌دانند که این گفت و گوها یک طرفه نخواهد بود و ما حتماً در این گفت و گوها مطالب بسیار مهم حقوق بشری داریم که اطمینان داریم که اتحادیه اروپا آماده شنیدن آنهاست.

* آزمایش موشکی ایران نقض برجام نیست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آزمایش موشکی نقض برجام نیست و نگرانی زیادی در این زمینه نداریم.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه افزود: اعتقاد داریم آزمایش موشکی به برجام ارتباط ندارد.

وی تصریح کرد: اطمینان دارم برجام راه‌های مختلف و گام‌هایی جهت ایجاد همکاری‌های امنیتی در منطقه ایجاد می‌کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یادآور شد: ایران و اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل کرده‌اند و برجام تبدیل به منافع بیشتر برای تمامی مردم منطقه شده است.

موگرینی ادامه داد: توسعه و تحولات مختلف در این حوزه اتفاق افتاده است، ما به دنبال منافع مشترک برای ثبات منطقه و تبدیل این رویکرد سازنده به امنیت و ثبات در منطقه هستیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود تصریح کرد: بانک‌های اروپایی بسیار علاقه مند به ایجاد ارتباط با ایران هستند تا مشارکت جدید اقتصادی در حال شکل گیری است، تسریع شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: همکاری بین ایران و این اتحادیه می‌تواند به توسعه دو طرف کمک کند. ما امروز درمورد بخش‌های علمی، آموزشی، حمل و نقل، مهاجرت، محیط زیست گفت و گو کردیم.

موگرینی گفت‌وگوهای سیاسی درمورد مسائل منطقه را از دیگر محورهای دیدار امروز خود با ظریف بیان کرد و ادامه داد: تمرکز ما بر طیف وسیعی از موضوعات است که زمینه لازم را برای روابط دو طرف ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: دیپلماسی می‌تواند موفق باشد و پیام امروز من به ملت ایران این است که دیپلماسی باارزش بود و خوشحالم که مردم ایران این تغییرات را در زندگی خود مشاهده می‌کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که این سفر دیدار دوم من از ایران است، گفت: در دیدار نخست که ماه جولای و چند روز پس از اجرای برجام انجام شد، تنها بودم و کمیسیونرها در آن سفر حضور نداشتند اما امروز هفت کمیسیونر از حوزه‌های مختلف من را همراهی می‌کنند.

وی اضافه کرد: امروز بسیار امیدوارم مردم ایران بتوانند این تغییرات (توسعه همکاری‌های اقتصادی و... ایران و اتحادیه اروپا) را در زندگی خود مشاهده کنند.

* امیدوارم روابط متفاوتی با ایران ایجاد شود

وی تاکید کرد: من امروز در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت نمی‌کنم بلکه از سوی 500 میلیون اروپایی سخن می‌گویم، امیدوارم روابط متفاوتی با ایران ایجاد شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: در مورد اجرای برجام کار ما به اتمام نرسیده و ادامه دارد و امیدوارم هرچه زودتر خواسته‌های دو طرف تحقق یابد. من مسئول نظارت مداوم و ایجاد گفت‌وگو در این حوزه هستم و نهایت تلاش خود را انجام خواهم کرد.

موگرینی خاطرنشان کرد: ما تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته‌ای را رفع کرده‌ایم، امروز در این سفر یک دور مذاکره و گفت‌وگوهای بسیار سازنده‌ای را انجام دادیم که تا فردا ادامه می‌یابد.

وی با بیان این که ایران و اروپا دارای روابط تاریخی و دیرینه هستند، اظهار داشت: در این روابط، ایران و اروپا با برخی موانع و دشواری‌ها مواجه بودند و چالش‌هایی وجود داشت اما اراده دو ملت برای همکاری بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: ما به‌دنبال از بین بردن اختلافات و دشواری‌ها هستیم و باید در حوزه‌هایی که به نفع دو ملت است، همکاری کنیم. از رسانه‌ها می‌خواهم که نتیجه این گفت‌وگوهای جامع و سازنده را منعکس کنند. ما گفت‌وگوهایی انجام دادیم که به نمونه‌هایی از آن اشاره می‌کنم.

موگرینی از محورهای گفت و گو با وزیر امور خارجه ایران را بخش اقتصادی بیان کرد و اظهارداشت: ما از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در زمینه گردشگری و تجاری ما به‌دنبال همکاری بیشتر با ایران هستیم. همچنین در حوزه انرژی امروز گفت‌وگو کردیم تا تمهیدات و همکاری بسیار خوبی با ایران داشته باشیم.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا درباره روابط و همکاری میان دانشگاه‌ها و حوزه آموزش گفت: در این زمینه برای مهاجرت نیز می‌توانیم یکدیگر را یاری کنیم.

موگرینی، محیط زیست را محور دیگر گفت‌وگوهای دو طرف عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه هم ایران و هم اتحادیه اروپا شرایط دشواری را تجربه می‌کنند که می‌توانیم همکاری خوبی داشته باشیم و در حوزه کمبود آب، آلودگی هوا و مدیریت زباله با ایران همکاری کنیم.

موگرینی همچنین به محور دیگر گفت‌وگوها در زمینه فنی اشاره کرد و گفت: اتحادیه اروپا می‌تواند در حوزه هواپیما به ایران کمک‌های فنی ارائه کند تا بتوانیم ارتباطات بیشتر بین دولت و ملت ایجاد کنیم.

* برجام تنها به نفع ملت ایران نخواهد بود بلکه تبدیل به منافع بیشتری برای تمامی مردم منطقه شده است

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برجام تنها به نفع ملت ایران نخواهد بود بلکه تبدیل به منافع بیشتری برای تمامی مردم منطقه شده است.

موگرینی گفت: یکی از اولویت‌های ما، پایان جنگ در سوریه است و درخصوص مذاکرات جاری ژنو، ایران و اروپا می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. ما همچنین در مورد کمک‌های بشردوستانه گفت‌وگو کردیم و امیدواریم که دسترسی به این کمک‌ها تسریع شود.

وی اضافه کرد: در مورد یمن هم توقف مخاصمات آغاز شده و امیدواریم از طریق مذاکرات 18 آوریل در کویت ادامه داشته باشد.

موگرینی به جشن نوروز در ایران نیز اشاره کرد و گفت: این ایام زمان تغییر و تحولات است و شما آماده امور جدید می‌شوید و در واقع نوروز سمبلی برای سفر من به تهران بود. من از دوره جدید روابط دو کشور را دنبال می‌کنم که بسیار مهم است و بر آن تاکید می‌کنم چرا که این روابط جدید بین ایران و اتحادیه اروپا اتفاقی تاریخی است. ما خواستار ملاقات‌ها و همکاری‌های خوب بین ایران و اتحادیه اروپا هستیم.

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که با گذشت سه ماه پس از اجرای برجام مشکلاتی در مراودات بانکی وجود دارد، گفت: هیات‌های تجاری بسیاری به ایران سفر کرده‌اند و این علاقه بسیار اروپایی‌ها و بخش خصوصی اروپا برای سرمایه‌گذاری در ایران را نشان می‌دهد و نیازمند روابط بانکی بسیار مستحکم است.

موگرینی تاکید کرد: بانک‌های اروپایی علاقه‌مند به ایجاد ارتباط با ایران هستند که مشارکت جدید اقتصادی تسریع شود.

وی اظهار داشت: ما تمامی اطلاعات لازم را در مورد روابط مالی و بانکی در 50 صفحه با عنوان رهنمود در دوره پس از تحریم مسائل هسته‌ای ارائه کردیم اما اتحادیه اروپا نمی‌تواند کشورهای دیگر را مجبور به انجام کاری کند؛ آن‌ها خود باید اقدام کنند.

وی تصریح کرد: اما اطمینان می‌دهیم که‌ بخش اقتصادی و بانکی اروپا برای آغاز همکاری‌های بانکی علاقه دارند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های هسته‌ای اظهار داشت: اتحادیه اروپا تمامی تحریم‌های مرتبط با فعالیت هسته‌ای را در روز اجرای برجام رفع کرده و کاملاً آشکار است که سایر تحریم‌های حقوق بشری پابرجا هستند.

موگرینی اضافه کرد: برخی از تحریم‌ها وجود دارند که ما آن‌ها را برنداشته‌ایم و این تحریم‌ها مرتبط با برنامه هسته‌ای نبوده‌اند بلکه حقوق بشری بوده‌اند. تمامی تحریم‌های مالی و اقتصادی مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران از 16 ژانویه توسط اتحادیه اروپا لغو شده‌اند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری در خصوص گفت و گوهای حقوق بشری با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برخی مشکلات در این زمینه وجود داشته است و این نوعی از استانداردهای دوگانه است اما رویکردهای حقوق بشری ما مبتنی بر بالاترین استانداردهای جهانی است و ما دارای بهترین استانداردها هستیم.

موگرینی با بیان اینکه این استانداردها همواره مبتنی بر گفت و گو بوده است اظهار داشت: بسیاری از شرکای ما در جهان اعتقاد دارند که فرآیندها و رویه‌های مختلفی برای اروپایی‌ها وجود دارد و ما در سده‌های گذشته همواره از آن دفاع کردیم و اصول مشخصی داریم که مبتنی بر گفت و گو است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص رفع موانع همکاری‌های بانکی ایران اظهار داشت: نباید بگوییم برخی چالش‌ها وجود دارند؛ سه ماه پس از امضای برجام قابل مقایسه با 12 سال گذشته نیست؛ بنابراین نه چالش‌ها بلکه مشکلاتی وجود دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما