شناسهٔ خبر: 22485700 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

چهل سال پیش…

تمامی مطالب از روزنامه اطلاعات روزدوشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۳۵۶ (برابر با ۲ ذیحجه ۱۳۹۷، ۱۴ نوامبر ۱۹۷۷) نقل شده است

صاحب‌خبر -
فردوسی‌شناسان در هرمزگان
در چهارچوب دهمین جشن فرهنگ و هنر نخستین هفته شاهنامه با شرکت ۳۲ تن از دانشمندان و استادان دانشگاه‌های تهران، تبریز، مشهد و اصفهان به‌مدت ۴ روز از ۲۳ تا ۲۶ آبانماه در استان هرمزگان برگزار می‌شود.
در این اجتماع علمی که به‌کوشش بنیاد شاهنامه فردوسی ترتیب می‌یابد ۲۲‌سخنران پیرامون مسائل شاهنامه سخنرانی خواهند کرد سخنرانان عبارتند از: دکتر غلامعلی رعدی آذرخشی، احمد اقتداری، سید‌ابوالقاسم انجوی شیرازی، دکتر مهرداد بهار، دکتر محمد دبیرسیاقی، دکتر علی اکبر جعفری، یحیی ذکاء، دکتر عباس زریاب‌خویی، دکتر ضیاء‌الدین سجادی، دکتر بهمن سرکاراتی، دکتر محمد سیاسی، دکتر شاهپور شهبازی، خانم بدرالزمان قریب، استاد محیط طباطبائی، مهدی قریب، دکتر جلال متینی، محمد مختاری، دکتر ماهیار نوابی، دکتر نورانی وصال، احسان یارشاطر، حبیب یغمائی و پروفسور ابراهیم الگون.

پلیس آمریکا
در انتظار زد و خورد مخالفان و موافقان ایران
واشنگتن ـ یونایتدپرس ـ‌ یک مقام سفارت ایران در واشنگتن گفت وی انتظار دارد که ۱۵۰ هزار تن به طرفداری از شاهنشاه هنگام ورود معظم‌له به واشنگتن دست به تظاهرات بزنند.
مقامات دولتی و پلیس آمریکا گفتند تاکنون ۲۰ هزار تن برای این تظاهرات آماده شده‌اند از طرف دیگر گروهی از مخالفان ایران نیز قصد تظاهرات دارند. مقامات پلیس اظهار نگرانی می‌کنند که ممکن است بین طرفین زد و خورد روی دهد.
ایرانی‌های آسوری، کرد و ارمنی نیز اعلام کردند که در تظاهرات به‌طرفداری از شاهنشاه شرکت می‌کنند.

اولین خط مترو تهران ۲۵ ماه دیگر آماده می‌شود
ساختمان متروی ایران واقعاً شروع شده است: این را دیروز خبرنگارانی که برای بازدید از عملیات ساختمانی نخستین متروی تهران دعوت شده بودند به چشم دیدند و باور کردند بعد از بیست و چند سال مطالعه سرانجام طلسم متروی تهران شکسته شده است.
کارشناسان متروی تهران که دیروز خبرنگاران وسائل ارتباط جمعی را همراهی می‌کردند، چنانچه از ماشین‌آلات و نیروی انسانی و مصالح ساختمانی مورد احتیاج به نحو احسن استفاده می‌شود، قسمت اول خط یک راه‌آهن زیرزمینی بر اساس قراردادی که بین پیمانکار و شرکت مترو بسته شده است ۲۵ ماه دیگر آماده بهره‌برداری خواهد بود.

سن معتادان برای گرفتن کوپن افزایش می‌یابد
نحوه دادن کوپن تریاک به معتادان تغییر کرد و به حداقل سن مجاز برای دریافت کوپن تریاک افزوده شد با این افزایش که تا چند سال ادامه خواهد یافت و هر سال نسبت به سال پیش یکسال به حداقل معتادان مجاز به دریافت کوپن افزوده خواهد شد، در خردادماه سال آینده فقط به کسانی کوپن تریاک داده می‌شود که حداقل ۶۲ سال سن داشته باشند.
کارشناسان ژاپنی

برای حل مشکل ترافیک به تهران می‌آیند
گروهی از مهندسین ترافیک ژاپن هفته آینده برای بررسی مشکلات ترافیک تهران و ارائه راه‌حل‌هائی بهبود ترافیک به ایران می‌آیند.
این کارشناسان بیشتر نواحی مرکزی تهران را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند داد تا به ارائه راه‌حل‌هائی مشکل ترافیک مرکز پایتخت را از میان بردارند. ده سال پیش نیز گروهی از مهندسین ترافیک ژاپنی به تهران آمدند و پس از بررسی مشکلات آن زمان، که بحران ترافیک به صورت کنونی وجود نداشت، اعلام کردند که خیابان‌های مرکزی پایتخت باید دو طبقه شود.
طرح آن زمان ژاپنی‌ها که بهبود ترافیک تهران قدیم ماند و این دومین باری است که آگاهان ترافیک ژاپن به‌مدد مسئولان ترافیک تهران می‌آیند.

code

نظر شما