شناسهٔ خبر: 22480078 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دعوت از علما به مشارکت در کارگروه بزرگداشت تاریخی کوروش

کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش در استان فارس روز شنبه 13 آبان ماه جاری تشکیل و با صدور حکمی از سوی استاندار این استان، هادی پژوهش جهرمی به عنوان

صاحب‌خبر - کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش در استان فارس روز شنبه 13 آبان ماه جاری تشکیل و با صدور حکمی از سوی استاندار این استان، هادی پژوهش جهرمی به عنوان مسئول این کارگروه منصوب شد.
به گزارش ایرنا، استاندار فارس در سخنانی در این نشست بر بهره گیری از دیدگاه های علما و روحانیون و استادان دانشگاه در کارگروه بزرگداشت تاریخی کوروش تاکید کرد و گفت: این مبحث در سطح ملی نیز مطرح و در حال پیگیری است.
اسماعیل تبادار با اشاره به دیدگاه های برخی علما در زمینه انتساب شخصیت ذوالقرنین در قرآن کریم به کوروش افزود: در اسناد تاریخی مباحثی درباره ستمکار بودن کوروش موحد و یگانه پرست وجود ندارد.
وی در ادامه اظهار کرد: نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در تماس تلفنی از عملکرد دستگاه های مختلف استان در ارتباط با مدیریت وقایع هفتم آبان ماه و کار بزرگی که صورت گرفت، قدردانی کرد.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که برخی افراد اپوزیسیون و اعضای گروهک تروریستی منافقین به دنبال بهانه و سوء استفاده از موضوع کوروش هستند.
استاندار فارس گفت: از سوی دیگر، نمی توان هرسال موضوع کوروش در چارچوب مقوله امنیت تعریف شود بلکه باید راهکارهای عملی و اجرایی مناسبی از سوی متخصصان در این زمینه تبیین و ارائه شود و این وضعیت به یک فرصت تبدیل شود.
وی افزود: از صاحب نظران حوزه و دانشگاه نیز انتظارمی رود کمک کنند تا برای کوروش نیز روزی همچون روز حافظ و یادروز سعدی در تقویم رسمی کشور داشته باشیم.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به وقایع هفتم آبانماه پارسال در جوار آرامگاه کوروش گفت: این روز، روز خوبی نبود و رفتارهای ناصواب و شعارهای هنجارشکنانه در این مکان سر داده شد.
هادی پژوهش جهرمی افزود: بر این باور هستیم که باید بزرگداشت کوروش را باید به حوزه اجتماعی ببریم و با توجه به این رویکرد، پیشنهادهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده و گزارشی به رئیس جمهوری تقدیم شده است.
معاون استاندار فارس با اشاره به تدابیر صورت گرفته در ارتباط با هفتم آبان ماه امسال در مجموعه پاسارگاد گفت: اگر امسال اطراف بنا نرده کشی شد، به این دلیل بود که قصد داشتیم تا این بنای تاریخی را حفظ و حراست کنیم.
مسئول کارگروه علمی و اجرایی بزرگداشت تاریخی کوروش افزود: با توجه به مدیریت مناسب برنامه های تحویل سال نو در تخت جمشید و پاسارگاد، امسال مشکلی با وجود حضور شمار زیادی از افراد وجود نداشت و در ارتباط با بزرگداشت کوروش نیز باید این موضوع را به جایگاه اجتماعی خود بازگرداند.
وی اظهار کرد: امیدواریم که سال آینده به شکل متفاوت با امسال مباحث مرتبط با بزرگداشت کوروش پیگیری و عملیاتی شود.
میراث جهانی پاسارگاد دربرگیرنده ساختمان هایی چون آرامگاه کوروش، مسجد پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
برخی افراد معتقدند هفتم آبان همزمان با سالروز فتح بابِل توسط کوروش پادشاه هخامنشی و روز بزرگداشت وی است ولی مخالفان این افراد می گویند هفتم آبان ساختگی و روز جعلی طراحی شده از آن سوی مرزها است.
از این منظر نیز هفتم آبان 96 روزی متفاوت در تاریخ این مجموعه بود؛ روزی آرام و بدون هیاهو که احساسات بر منطق ایرانیان غلبه نکرد و رفتارهای غیرمنتظره و شعارهای ساختارشکنانه با سوء استفاده از احساسات ملی و میهنی روی نداد.
با توجه به طرح فراخوان هایی در شبکه های اجتماعی و کانال های ماهواره ای مبنی بر حضور پرشمار در آرامگاه کوروش و تبدیل روز هفتم آبان به روزی برای اعتراض و نافرمانی مدنی در روز کوروش، هوشیاری مردم در زمینه نریختن آب به آسیاب دشمن و خودداری از حضور پرشمار در آرامگاه کوروش به نوبه خود شکستی دیگر برای مخالفان همبستگی و وحدت در جامعه ایران بود.
9873/ 2027

نظر شما