شناسهٔ خبر: 22479719 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیپلمات پیشین پاکستان:تحقق اهداف تجاری تهران و اسلام آباد با تقویت بخش خصوصی محقق می شود

اسلام اباد - ایرنا - دیپلمات پیشین پاکستان و مدیر مرکز بین المللی مطالعات راهبردی پاکستان (CISS)، تقویت بخش خصوصی را راهکار تحقق اهداف تجاری تهران و اسلام آباد عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آمار رسمی موجود در خصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاکستان، حاکی است در سال 1394، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور تنها 861 میلیون دلار بود که این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز کرد.
اعداد و ارقام مربوط به سال 1395 حاکی است، حجم تجارت دوسویه بین ایران و پاکستان در این سال، به بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو کشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود.
اگرچه مقامات هر دو کشور عزم خود را برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور تا 5 میلیارد دلار جزم کرده اند، اما تحقق این مهم با مشکلاتی نیز مواجه است.
'سرور علی نقوی ' تحلیلگر پاکستانی در گفت و گو با ایرنا بر لزوم افزایش روابط تجاری بین دو کشور تاکید کرد و گفت که هر دو کشور باید ارتباط و همکاری بیشتری برای توسعه تجارت بین بازرگانان و فعالان اقتصادی داشته باشند.
وی خاطر نشان کرد: میزان تجارت ایران و پاکستان در حال حاضر بسیار پایین است، ولی با همکاری بیشتر می توان این میزان را فراتر از هدف مشخص شده محقق کرد.
مدیر مرکز بین المللی مطالعات راهبردی پاکستان با تاکید بر لزوم معرفی بازارهای صادرایت دو کشور برای فعالان اقتصادی کشور دیگر، گفت: پاکستان محصولاتی دارد که مورد نیاز ایران است و به طور حتم بسیاری از کالاهای تولیدی در ایران نیز می تواند در پاکستان عرضه شود.
علی نقوی با بیان به این که پاکستان می تواند گاز را از ایران وارد کند و بسیاری از کالاهای خود نظیر برنج و پنبه و دیگر کالاهای خود را به ایران عرضه کند، تصریح کرد:بنابراین من فکر می کنم که دامنه وسیعی از تجارت دوجانبه بین ایران و پاکستان وجود دارد که باید برای بهبود تجارت مورد استفاده قرار گیرد.
این دیپلمات بازنشسته و تحلیلگر سیاسی پاکستان تصریح کرد: اگر فشاری نیز بر اسلام آباد برای اجرا نکردن طرح خط موسوم به ' خط لوله صلح' وجود دارد، دولت پاکستان باید برای تحقق منافع ملی خود، این فشارها را نپذیرد.
سرور نقوی در پایان این گفت و گو با بیان اینکه اجرای خط لوله صلح به نفع دو کشور است، گفت: اجرای این طرح، بخش زیادی از نیاز انرژی پاکستان را تامین کرده و در زمینه های دیگر نظیر تامین زیرساخت های خط لوله گاز، زیرساخت های جاده ای و حتی خطوط راه آهن نیز به ما کمک می کند، لذا این طرح در مجموع به نفع دو کشور خواهد بود.
این دیپلمات پیشین پاکستان گفت:بخش خصوصی عامل مهمی در توسعه همکاری های تجاری دو کشور است که باید بیش از پیش به آن توجه شود.
آساق**6125**سیدبهادر حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما