شناسهٔ خبر: 22474982 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

۳۸۷ کشته و بیش از ۶۶۰۰ مصدوم در زلزله غرب ایران

جامعه > حوادث - تعداد کشته‌شدگان زلزله غرب ایران به ۳۸۷ نفر رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ بر اساس آخرین اطلاعات از آسیب دیدگان حادثه کرمانشاه تاکنون ۳۸۷ نفر در زلزله ۷.۳ ریشتری دیشب کشته و بیش از ۶۶۰۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

سازمان پزشکی قانونی، امار تفکیکی قربانیان حادثه تا ساعت ۱۵ امروز را به شرح زیر اعلام کرد؛

تعداد افراد متوفی ۳۸۷ نفر و به تفکیک شهرهای زیر است؛

سرپل ذهاب: ۲۸۰
کرمانشاه: ۲۵
اسلام آباد غرب: ۲۲
کرند: ۱۴
قصر شیرین: ۲۸
جوانرود: ۳
ثلاث: ۱۵

تعداد جان باختگان شهر کرمانشاه، تنها یک نفر است و سایر جان باختگانی که به عنوان معاینه شده در کرمانشاه اعلام می شوند از شهر ازگله و سرپل ذهاب به کرمانشاه منتقل شده اند.

همچنین وزیر بهداشت در رابطه با اقدامات درمانی انجام شده گفت: ۱۵۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس و آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است

حسن هاشمی افزود: 400 نفر در بیمارستان های استان کرمانشاه بستری هستند، 20 بالگرد و 3 هواپیما مسئولیت حمل مجروجین را برعهده دارند.

بر همین اساس، آرتین کمالی مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه گفت: تیم های پزشکی قانونی در شهرستان های استان کرمانشاه مستقر و در حال معاینه اجساد زلزله هستند.

با این حال، فعالیت تیم های اورژانس در مناطق زلزله زده در غرب کشور به خصوص در استان کرمانشاه و شهرهای قصرشیرین و سرپل ذهاب ادامه دارد و احتمال افزایش مصدومان وجود دارد.

کلاهبرداری به بهانه کمک به زلزله زدگان

از سویی فرماندار قصر شیرین از کلاهبرداری برخی افراد به بهانه کمک برای زلزله خبر داده‌ است، او در این رابطه گفت: برخی افراد سودجو حساب های شخصی را جهت کمک مردم اعلام می کنند بنابراین تأکید می شود مردم پولی به این حساب ها واریز نکنند.

رپیس سازمان هلال احمر هم از مردم خواسته‌ است به کرمانشاه سفر نکنند، او گفت:‌ برای تسریع در امدادرسانی؛ از سفر به کرمانشاه پرهیز کنید.

معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از ارسال کمک های شهرداری تهران به مناطق زلزله زده غرب کشور خبر داد.

سمیع الله حسینی مکارم ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت به بازماندگان زلزله شب گذشته در استان‌های کرمانشاه و ایلام گفت: با توجه به لزوم کمک رسانی به مردم آسیب دیده، ۲۵ دستگاه تریلر و کامیون حاوی هزاران تخته پتو، مواد غذایی، غذای آماده و آب معدنی توسط شهرداری تهران به مناطق زلزله زده ارسال شد.

125 مصدوم زلزله در راه تهران/ درخواست از شهرداری برای اسکان همراهان مصدومان

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت از شهرداری تهران و دستگاههای حمایتی درخواست کرد در زمینه تامین اسکان همراهان مجروحان منتقل شده به تهران همکاری کنند.

علیرضا عسگری با اشاره به مدیریت موفق دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه اقدامات درمانی حادثه شب گذشته زلزله غرب کشور اظهار کرد: با توجه به تخریبی که در برخی بیمارستان‌های منطقه صورت گرفته، بیماران نیازمند به اقدامات درمانی بیشتر به شهرستان‌های همجوار به خوبی منتقل شده‌اند. ۱۲۵ بیمار نیز وارد تهران می‌شوند و هماهنگی‌های لازم با تهران و البرز برای پذیرش آنها انجام شده است.

وی ادامه داد: کادر اعزام پزشکان و پرستاران داوطلب به این مناطق به ۲۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند. ۲۰۰ نیروی پزشک و پرستار نیز به کادر درمانی کرمانشاه اضافه می‌شوند. وزیر بهداشت نیز در حال حاضر به همراه معاونان و مشاوران خود در منطقه حضور دارد.

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت با اشاره به نگرانی در حوزه بهداشت و همچنین سلامت آب اشامیدنی در این مناطق اظهار کرد: این موضوع که شاخص‌های بهداشتی در مناطق زلزله زده به چه سمتی می‌رود در گروی تامین نیازهای اولیه و آب آشامیدنی است. در ستاد مدیریت بحران که در کرمانشاه برگزار شده است این موضوع قابل رصد است اما الان نمی‌توان به صورت قاطع درخصوص مشکلات بهداشتی اظهار نظر کرد.

عسگری تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های مسئول در حال فعالیت و امدادرسانی هستند. ما از شهرداری تهران و همچنین دستگاه‌های حمایتی انتظار داریم که به اسکان همراهان بیماری که از کرمانشاه به تهران اعزام می‌شوند کمک کنند چراکه آنها باید در شرایط روحی و روانی خوبی قرار بگیرند.

مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت از مردم خواست که از حضور در فرودگاه و بیمارستان‌ها برای کمک به زلزله‌زدگان خودداری کنند و مطمئن باشند که ستاد بحران درمان، مدیریت انتقال و درمان مصدومان را به بهترین نحو انجام می‌دهد.

پیام‌های مسئولان نظام

بر همین اساس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت به ملّت ایران تأکید کردند که همه دستگاههای لشکری و کشوری با همه همت و امکانات به یاری آسیب‌دیدگان بشتابند.
همچنین، رییس جمهوری در پی زلزله شب گذشته در مناطق غربی کشور و بویژه استان کرمانشاه، طی دستوری به معاون اول به وی ماموریت داد تمام امکانات کشور را برای نجات هموطنان گرفتار زیر آوارها و همچنین رسیدگی کامل به مصدومین حادثه بسیج کند.

رییس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی جان باختن جمعی از هموطنان در حادثه زمین لرزه شب گذشته در غرب کشور را تسلیت گفت و از تمامی مسئولان و دست اندرکاران امداد و نجات خواست تا با فوریت و با تمام توان به یاری آسیب دیدگان، در زیرآوار ماندگان و مصدومان بشتابند.

همچنین، به دستور رییس جمهور ، وزیران کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس جمعیت هلال احمر  به همراهی تیمی از نهاد ریاست جمهوری، عازم مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه شدند.

نیاز به دخایر خونی در کرمانشاه

همزمان، مدیرکل انتقال خون استان همدان از آمادگی کامل این نهاد برای ارسال ذخایر خونی استان جهت تامین نیاز آسیب دیدگان زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه خبر داد.
افشین محمدی اظهار کرد: با وجود تماس این سازمان با انتقال خون کرمانشاه، تاکنون گزارشی مبنی بر اعلام نیاز به ذخایر خونی نداشتند.
وی اضافه کرد: با این وجود انتقال خون همدان از آمادگی کامل برای ارسال محموله ذخایر خونی به این استان برخوردار است.
وی احتمال داد: با وجود افزایش اهدای خون در ماه محرم و اربعین در کشور و مطلوب بودن ذخایر خونی در تمامی استان ها، نیازی به ارسال خون به کرمانشاه نباشد.
مدیرکل انتقال خون همدان بیان کرد: با این وجود، اعلام نیاز از سوی کرمانشاه به معنی کمبود ذخایر خونی نیست بلکه محموله های ارسالی دپو و ذخیره می شود تا در زمان های بحرانی مورد استفاده قرار گیرد.

عملیات ادامه دارد
شب گذشته در فاصله ساعت 21 تا 22 مناطق مرزی غرب کشور دو بار لرزید که زلزله دوم به بزرگای 7.3 ریشتر بود؛ در اثر این زمین لرزه مسیر ارتباطی سرپل ذهاب مسدود و خسارات زیادی به این مناطق بویژه روستاهای قصرشیرین، ازگله، تازه آباد، ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب وارد شد که در این میان تعدادی از هموطنان کشته شده اند. همچنین در همین زمان زلزله ای در منطقه کردستان عراق هم روی داد و حتی این زلزله بیشتر مناطق کشور ایران و کشورهای همجوار را هم لرزاند.

همزمان با ادامه عملیات امداد و نجات، رسیدگی به وضعیت درمانی مصدومان زلزله نیز ادامه دارد و در همین رابطه، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیمارستان سرپل ذهاب عملا تخریب شده و در زمان حاضر کمبود شدید دارو، سرم، تخت و تجهیزات در استان وجود داشته و مناطق زلزله زده به امداد رسانی ستادی، نیاز شدید دارند.

علاوه بر این، معاون عملیات سازمان امداد نجات جمعیت هلال احمر از ادامه داشتن عملیات جستجو و نجات بصورت گسترده در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: سازه کیکی منطقه، عملیات آواربرداری را دشوار کرده است.

۴۲۴۲

برچسب‌ها:

نظر شما