شناسهٔ خبر: 22455675 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

اظهر نظر وزیر بهداشت در مورد ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم

حدود ربع قرن است که آموزش پزشکی از آموزش عالی جدا شده و جدا از اینکه در آن زمان این اتفاق درست بوده یا غلط تا الان به همان شکل پیش رفته است

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: درباره ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم حرف‌های نسنجیده‌ای مطرح میشود و هیچ عقل سلیمی ادغام دوباره آموزش پزشکی در وزارت علوم را نمی پذیرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در جمع معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: حدود ربع قرن است که آموزش پزشکی از آموزش عالی جدا شده و جدا از اینکه در آن زمان این اتفاق درست بوده یا غلط تا الان به همان شکل پیش رفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در اسناد بالا دستی این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است و به حدی برای آن هزینه شده است که دیگر هیچ عقل سلیمی ادغام دوباره آموزش علوم پزشکی در وزارت علوم را نمی پذیرد.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه معاونت‌های مهم‌تری از نظر مالی در وزارت بهداشت(Ministry of Health) و در دانشگاه‌ها وجود دارند گفت: با این وجود مهم‌ترین بخش برای ما آموزش است.

وی ادامه داد: خیلی از جوامع بخصوص بسیاری از کشورهای مسلمان، علم را دارند و ایمان نیز دارند، اما سعی و تلاششان مثل دیگران نیست و دلیل عقب ماندگی آنها نیز همین موضوعات است.

دکتر هاشمی با بیان اینکه کشور ما نمی‌تواند پیشرفت کند و از فقر نجات پیدا کند و به آزادی و استقلال برسد مگر اینکه مردم پر تلاش و آگاه داشته باشد.

وی با بیان اینکه توقعات ما زیاد و تلاشمان بسیار اندک است و به همین دلیل است که راه به جایی نمی بریم، گفت: تفاوت عمده ما با وزارت علوم در این است که در وزارت بهداشت کسانی را تربیت می‌کنیم که استثنایی هستند و در زندگی مردم ورود پیدا می کنند و ما در وزارت بهداشت پرستار، ماما و پزشک تربیت می‌کنیم که در زندگی خصوصی مردم ورود دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی دانشگاه‌های نسل اول فقط برای مدرک دادن بودند و بعد از آن دانشگاه‌های نسل دوم به وجود آمدند که به پژوهش و تولید مقاله توجه می‌کنند که در حال حاضر دانشگاه‌های ما در این حوزه فعالیت دارند، اما دانشگاه‌های نسل سوم که معاونت آموزشی باید به این سمت سوق پیدا کند، دانشگاه‌هایی هستند که در آستانه قرن 21 به وجود آمدند، اما امروزه در دنیا دانشگاه‌های نسل چهارم ایجاد شده‌اند که رفاه مردم در اولویت آنها قرار دارد.

وزیر بهداشت ادامه داد: دانشگاه اگر در حوزه ثروت آفرینی و فناوری(Technology) به کمک به مردم نیاید، به دردی نمی‌خورد.

دکتر هاشمی با بیان اینکه معاونین آموزشی باید فعالیت‌های خود را اولویت بندی کنند، گفت: یک فرد نمی‌تواند هم مطب داشته باشد و در کنگره‌های بین المللی شرکت کند و هم مقاله ارائه بدهد و همه از او راضی باشند و در عین حال معاون آموزشی خوبی نیز باشد.

وی خاطر نشان کرد: یک وزیر و یک رئیس دانشگاه و حتی رئیس جمهور نهایتا می‌تواند در دوران کاری خود بر روی دو تا سه اولویت برای مدت تصدی خویش، برنامه‌ریزی کند.

دکتر هاشمی ادامه داد: باید به توسعه توجه کرد و آن را به نگاه لوله تفنگی برخی همکاران محدود نکرد و ما کمبودهای زیادی از نظر تعداد متخصص داریم و نسبت به کشورهای منطقه، کشور ما تفاوت زیادی در این زمینه‌ها دارد و به دلیل همسان نبودن عرضه و تقاضا هزینه بسیار بالایی در کشور ایجاد شده است.

وزیر بهداشت در ادامه با انتقاد از طولانی بودن برخی دوره‌های آموزشی مانند دوره فلوشیپ و فوق تخصص گفت: باید در این دوره‌ها بازنگری انجام شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تربیت فوق تخصص در کشور بسیار گران تمام می‌شود و این در حالی است که در روستاها هم اکنون پزشکان متخصص را قبول ندارند و حتی در نوارهای مرزی استان‌ها، مردم پزشک فوق تخصص می‌خواهند. به همین دلیل باید دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی را ادغام کنیم.

وی با تاکید بر لزوم درآمدزایی دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: در این مسیر نباید به هر کاری متوصل شویم، اما باید از توان خود در این راستا بهره‌برداری کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه معاونین آموزشی نباید دانشجویان را به معاونت دانشجویی بسپارند، گفت: فعالیت معاونت دانشجویی در حوزه رفاه،‌ خوابگاه، غذا و برگزاری المپیادها و کار اصلی در حوزه دانشجویی بر عهده معاونین آموزشی است.

لزوم تخصیص 20 هزار تخت بیمارستانی به آموزش و پژوهش

وزیر بهداشت گفت: اگر 20 هزار تخت بیمارستانی برای آموزش و پژوهش تخصیص پیدا کند، کارهای بسیار درخشانی در حوزه آموزش علوم پزشکی می‌توان انجام داد.

دکتر هاشمی همچنین در حاشیه همایش معاونین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی(Medical science) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آموزش باعث پیشرفت بشر و همه جوامع می‌شود و هیچ انسانی نمی تواند از آموزش غافل باشد. در حوزه پزشکی تلاش‌های زیادی از گذشته‌های دور در زمینه آموزش انجام شده است بطوری که امروزه هیچ نیازی به اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم.

وی با بیان اینکه اجلاس معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی که امروز برگزار شد، تلاش مضاعفی برای اینکه در مرزهای دانش حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های ماموریت محور شده‌اند و این موجب وفاق بیشتر در حوزه آموزش علوم پزشکی است.

وی گفت: امیدواریم محصولات ما که همان آموزش نیروی انسانی متخصص است رفاه مردم را بیشتر کند و موجب عزت‌مندی ایران شود.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: با وجود اینکه سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظام آموزش عالی چهار درصد است، اما این دانشگاه ها بیش از 30 درصد علم کشور را تولید می‌کنند و در این زمینه باید قدردان زحمات تلاشگران این حوزه باشیم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌های خوبی در حوزه آموزش علوم پزشکی در کشور داریم تاکید کرد: اگر به آموزش توجه شود، موجب سعادت ملت است.

دکتر هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بحث‌های مطرح شده در رابطه با ادغام آموزش علوم پزشکی در وزارت علوم گفت: بحث زیادی وجود ندارد و بعضی افراد بیکارند و این حرف‌ها را می‌زنند. این بحث‌ها انحرافی هستند چرا که سیاست‌های کلی آموزش عالی و نظام سلامت تعریف شده‌اند و افرادی که این بحث‌ها را مطرح می‌کنند مشکلاتی در حوزه فعالیت خود دارند که می‌خواهند ذهن‌ها را از آن مشکلات منحرف کنند.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها نیز نباید با پرداختن به بحث‌های حاشیه‌ای اصل موضوع که خدمت رسانی به مردم است را گم کنند.

وزیر بهداشت در خصوص تفکیک بیمارستان‌های آموزشی از درمان گفت: متاسفانه به دلیل اینکه در سال‌های اخیر و حدود 30 سال گذشته به زیرساخت‌ها توجه نشده است و علی رغم افزایش جمعیت،  افزایش طول عمر و پیشرفت علم بیمارستان‌ها توسعه پیدا نکرده‌اند، بنابراین مراکز آموزشی به درمانی تبدیل شده‌اند و زحمت زیادی برای دانشگاهیان وجود دارد تا این وضعیت را اصلاح کنند.

وی تاکید کرد: ضرورت دارد دولت، مجلس و بخش خصوصی در این حوزه کمک کنند و مراکز زیادی را به این حوزه اختصاص دهیم.

دکتر هاشمی اظهار کرد: اگر 20 هزار تخت بیمارستانی برای آموزش و فعالیت‌های پژوهشی تخصیص داده شود، کارهای بسیار درخشان‌تری در حوزه آموزش علوم پزشکی می‌توان انجام داد و این کار نیاز به توجه، زمان و سیاستگذاری در دولت و مجلس دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر در خصوص بودجه حرف بزنیم عده ای اعتراض می‌کنند که ما همواره دنبال پول هستیم، گفت: واقعیت این است که اگر علم و آگاهی برای ما مهم است باید این موضوع را در عمل نیز نشان دهیم و همپای کشورهای پیشرفته عمل کنیم و ببینیم دنیا چه بخشی از بودجه عمومی و درآمد ناخالص را به حوزه آموزش و پژوهش اختصاص می‌دهد و ما حداقل یک صدم آن را در این حوزه اختصاص دهیم.

وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد در صورتی که سرمایه گذاری در حوزه آموزش در اولویت‌های مجلس و دولت باشد، رشد استعدادها و ماندگاری آن‌ها بیشتر خواهد شد.

نظر شما