شناسهٔ خبر: 22455204 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مسئول دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه مازندران:

60 درصد مسمومیت در مازندران ناشی از دارواست

ساری- مسئول دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه مازندران، 60 درصد از مسمومیت‌ها در استان مازندران را ناشی مسمومیت دارویی اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر مینا امینی پیش ازظهر یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران شعار امسال هفته پیشگیری از مسمومیت را «با افزایش آگاهی مانع مسمومیت دارویی شویم»  اعلام کرد و افزود: هرساله از اول تا هفتم آبان ماه به نام هفته پیشگیری از مسمومیت نامگذاری می‌شود که هدف آن آموزش نحوه پیشگیری، درمان و کاهش مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت است.

وی به پنج هزار و ۷۵۷ مورد مسمویت در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود ۶۰ درصد از مسمومیت‌ها در استان مازندران، مسمومیت دارویی است.

مسئول دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه مازندران با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز، بیش از ۷۰ درصد مسمومیت‌ها دارویی بوده است، افزود: الکل ۵.۴ درصد، متادون ۵ درصد، اپیوم ۵ درصد، قرص برنج ۳.۶ درصد، غذایی ۳.۶ درصد، سموم کشاورزی سه درصد، مرگ موش دو درصد، شوینده‌ها ۱.۳۰، حشره‌کش‌ها۱.۳درصد و گیاهان سمی با ۰.۰۳ درصد به ترتیب بالاترین میزان مسمومیت‌ها در استان را شامل می‌شوند.

امینی به مسمومیت با قرص برنج نیز اشاره کرد و گفت: قرص برنج جزو کشنده‌ترین مسمومیت‌ها محسوب می شود که با اطلاع‌رسانی و سیاست‌گذاری‌های مناسب وزارت بهداشت بازرسی‌های متعدد از عطاری‌ها و سایر اماکن به‌منظور عدم توزیع آن انجام شده است .

وی افزود: نوع دیگری از قرص برنج موجود در کشور که جهت مصارف خانگی کاربرد دارد، حاوی سیر، کلرور سدیم ، تالک و نشاسته است.

مسئول دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه مازندران با بیان اینکه کودکان و سالمندان بیشتر در معرض عوارض مسمومیت قرار دارند، تاکید کرد: بر اساس آمار در سال گذشته  ۳۵ درصد از مردان و ۶۵ درصد از زنان دچار مسمومیت شدند که بیشترین شیوع در سن بالای ۱۲ سال است.

امینی با تاکید بر عدم مصرف دارو بدون نسخه پزشک، بیان کرد: بیماران باید اطلاعات داروهای مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهند زیرا مصرف همزمان برخی داروها احتمال مسمومیت را افزایش می‌دهند.

وی بر عدم مصرف بیش از حد داروها تاکید کرد و افزود: مصرف بیش از حد برخی از داروها مانند داروهای قلبی (احتمال خونریزی، آسیب به قلب و عروق و ...) عوارض جبران‌ناپذیری دارند، بنابراین بیماران باید به این مسئله توجه جدی داشته باشند.

مسئول دفتر تحقیق و توسعه معاونت غذا و دارو دانشگاه مازندران گفت: شهروندان برای دریافت اطلاعات دارویی و سموم با شماره ۱۹۰ و ۱۴۹۰ داخلی ۳ تماس بگیرند؛ این مرکز به‌صورت رایگان از ساعات ۷:۳۰ الی ۱۰ شب آماده پاسخگویی به سوالات هموطنان است.

نظر شما