شناسهٔ خبر: 22447183 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

روایت سولو از اقدام غیراخلاقی رییس فیفا

«می‌تو» (#Metoo)؛ زمان زیادی نمی‌گذرد که هوپ سولو، دروازه‌بان افسانه‌ای تیم ملی فوتبال زنان آمریکا، در صفحه توییترش از این هشتگ استفاده کرد؛ درست همین هفته پیش و زمانی که تب افشای هنرپیشه‌های زن هالیوود مبنی بر آزارواذیت جنسی گل کرده بود. در آن برهه کمتر‌کسی فکر می‌کرد که هوپ سولو از راه برسد و در این جریان شرکت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ او که درگیر محرومیت شش‌ماهه‌ خود از دنیای فوتبال بود، به همراه یکی، دو چهره سرشناس دیگر از دنیای فوتبال زنان، به جمع استفاده‌کنندگان از این هشتگ پیوست تا نشان دهد این دروازه‌بان ٣٦‌ساله آمریکایی هم در زندگی‌اش مورد آزارواذیت جنسی قرار گرفته است. هوپ البته هفته پیش اشاره‌ای به این موضوع نکرد؛ ولی روز گذشته که گفت‌وگویش با رسانه پرتغالی‌زبان «اکپرسو» منتشر شد، بسیاری متوجه شدند حداقل یکی از مواردی که سولو مورد آزار جنسی قرار گرفته چیست. «سپ بلاتر پایم را لمس کرد!»؛ این مهم‌ترین بخش از صحبت‌های سولو، دروازه‌بان پرافتخار تیم ملی فوتبال آمریکا، است. او که تا همین‌جا با ٢٠٢ بازی ملی سرشناس‌ترین دروازه‌بان زن دنیا محسوب می‌شود، کارنامه پرباری هم دارد؛ دو قهرمانی در بازی‌های المپیک و قهرمانی در جام جهانی زنان در سال ٢٠١٥. سولو البته در دو دوره متوالی جام‌های جهانی یعنی سال‌های ٢٠١١ و ٢٠١٥ هم دستکش طلایی را برده تا نشان دهد بی‌دلیل نیست که به او بهترین دروازه‌بان زن دنیا می‌گویند.
مراسم گالا ٢٠١٣
بااین‌حال، اشاره سولو به داستان آزار جنسی‌اش از سوی بلاتر، مربوط به سال ٢٠١٣ می‌شود؛ جایی که این بازیکن دعوت شده بود تا جایزه بهترین بازیکن زن دنیا را اهدا کند. سولو می‌گوید: «قبل از اینکه به همراه بلاتر روی سن بروم، او با دست پایم را لمس کرد. زمانی که روی سن رفتم تا برنامه را اجرا کنم، عصبی و مضطرب بودم؛ ولی بلاتر جوری رفتار می‌کرد که انگار این اتفاقات کاملا طبیعی است!». سولو در پاسخ به این سؤال که چرا بعد از چهار سال تازه ماجرای بلاتر را برملا می‌کند، می‌گوید: «شیوه برخورد من در این مواقع کاملا مشخص است؛ من می‌روم و رودررو حرفم را با طرف می‌زنم. چیزی که در این داستان من را بیشتر اذیت می‌کند، این است که بعد از رفتن روی سن، دیگر بلاتر را ندیدم؛ وگرنه حتما به سمتش می‌رفتم و در صورتش می‌گفتم که هرگز حق نداری به من دست بزنی».
فقط مردها نیستند که بقیه را آزار می‌دهند
سولو در این گفت‌وگو به موارد دیگری از آزارواذیت جنسی هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «آزارواذیت جنسی موردی شایع است؛ فقط در هالیوود نیست، بلکه هر جایی و از سوی هرکسی می‌تواند رخ بدهد. بیشتر عادت کرده‌ایم از مردان سفیدپوست با‌نفوذ صحبت کنیم؛ چون تصورمان این است که اگر نام این افراد را ببریم، تأثیر بیشتری دارد؛ ولی می‌خواهم بگویم آزار جنسی از سوی هرکسی و هرجایی می‌تواند رخ دهد». سولو که سال‌هاست برای تیم ملی آمریکا بازی می‌کند، می‌گوید به چشم خودش صحنه‌های زیادی دیده که آزارواذیت جنسی در آن موج می‌زند: «در ورزش این اتفاقات زیاد می‌افتد. من خودم بارها دیده‌ام. دیده‌ام که بازیکنان زن با مربی تیم قرار می‌گذارند و بعضا هم شده که با هم ازدواج ‌کنند. البته فقط مربی نیست؛ چون کمک‌مربی، پزشک تیم و مدیر رسانه‌ای تیم نیز هستند. هرگز یک مربی نباید به خودش اجازه دهد چنین کارهایی کند به‌ویژه وقتی بازیکنانش جوان هستند». سولو به نمونه دیگری هم اشاره می‌کند که نشان می‌دهد همیشه آزارواذیت جنسی از سوی مردان صورت نمی‌گیرد: «جالب است بدانید من از سوی تعدادی از بازیکنان تیم که هنوز هم حاضر هستند مورد آزار قرار گرفته‌ام؛ ولی همان‌موقع حرفم را صریح و رک در صورتشان گفتم؛ به آنها گفتم هرگز اجازه ندارید به من دست بزنید! هرگز!».
سال‌های سیاه بلاتر
هوپ سولو که خودش دوران کودکی بسیار سختی داشته، حالا چند ماه دیگر را باید دور از میادین باشد. در المپیک ریو زمانی که آمریکا مقابل سوئد شکست خورد، سولو، زنان فوتبال سوئد را یک مشت عوضی خطاب کرد و همین مورد برایش محرومیت شش‌ماهه‌ای در پی داشت. بااین‌حال، در سال‌های گذشته همواره به‌عنوان یکی از برترین فوتبالیست‌های زن دنیا مطرح بوده و در مراسم مختلفی که در تمجید از آنها و دیگر بازیکنان برگزار شده، حضور داشته است. این داستان تازه هم در یکی از آن مراسم‌ها رخ داده و سپ بلاتر، رئیس پیشین فیفا را نشانه رفته است. بلاتر که به اتهام فساد مالی مجبور شد از سمت ریاست فیفا استعفا دهد، از همه فعالیت‌ها در این زمینه محروم شده و هر روز پرونده جدیدی علیه‌ او شکل می‌گیرد. البته این اولین‌بار نیست که بلاتر پایش در پرونده‌های این‌چنینی باز می‌شود؛ چون پیش‌تر هم شایعات زیادی درباره او رواج داشت مبنی بر اینکه با دادن پیشنهادهای کلان مالی، سعی در اغواکردن زنان سرشناسی داشته که در مراسم‌های فیفا حاضر شده‌اند. البته بعد از انتشار این خبر، بلاتر ٨١ساله مجبور به نشان‌دادن واکنش شده است؛ او از طریق سخنگویش به گفتن یک کلمه اکتفا کرده است: «مسخره است». بلاتر معتقد است حرف‌های دروازه‌بان سرشناس تیم ملی آمریکا بی‌اساس است و آنها را مسخره خوانده؛ همین.

منبع:شرق

نظر شما