شناسهٔ خبر: 22394296 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

در زمانه سانسور مردم جهان چگونه با اسلام آشنا می‌شوند

پیاده‌روی اربعین نشانه زمینه‌سازی ظهور

پیاده‌روی اربعین یکی از زمینه‌سازان ظهور و حکومت جهانی است و طبیعتا در حکومت حضرت حجت علیه‌السلام دیگر دولت ملت‌ها وجود نخواهند داشت؛ بلکه همه مردم دنیا در یک وطن واحد جهانی خواهند بود و مرزهای جغرافیایی برداشته و احساس یگانگی در مردم ایجاد خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، براساس روایات، یکی از علائم پنج‌گانه مومن زیارت اربعین شمرده شده است. شاید در سال‌های قبل روایت درستی از این موضوع وجود نداشت. اما با راهپیمایی میلیونی مردم در این سال‌ها برای این روایت هم تفسیر و تعبیر بهتری پیدا شد. اساسا زیارت به معنای لقای امام علیه‌السلام است و در اربعین این اتفاق می‌افتد. اربعین یک چهل روز و به عبارتی یک‌چله است که طی این چله، مومنان برای حضرت عزاداری داشته‌اند، حال لیاقت حضور و زیارت امام علیه‌السلام را در اربعین پیدا کرده و به آن نائل شده‌اند. اساسا اربعین و عدد چهل در فرهنگ اسلامی ما سابقه طولانی دارد و برای تکامل در یک امر و رسیدن به هدف و بلوغی خاص باید یک چهل روز یا چهل ماه یا چهل سال را پشت سر بگذارد. مثلا در مورد حضرت رسول صلی ا... علیه و آله ایشان در چهل سالگی به رسالت مبعوث شده‌اند. گویی در تمام این چهل سال ظرف وجودی ایشان برای دریافت آن پیام مهم الهی آماده می‌شود.

از سویی دیگر زیارت اربعین که به صورت میلیونی برگزار می‌شود، در سال‌های اخیر یکی از مقدمات و نشان‌دهنده زمینه‌سازی برای ظهور منجی عالم بشریت حضرت حجت علیه‌السلام است. زیرا اصل ظهور به‌عنوان یک روند خلاف تاریخ و برعکس جریان تاریخ رخ نمی‌دهد و اینکه زمینه آن در میان مردم دنیا به صورت طبیعی فراهم شده باشد و آنان قابلیت پذیرش منجی را به صورت طبیعی پیدا کرده باشند. یکی از این زمینه‌ها آشنایی با اسلام و معارف اسلامی است. در این راستا زیارت اربعین می‌تواند یکی از آن موارد باشد. اگرچه رسانه‌های غربی توان تحمل این حرکت را ندارند و نسبت به این رویداد بزرگ جهانی سانسور کرده و بازتابی از آن را به مردم خود نشان نمی‌دهند؛ اما این واقعه مخفی نمی‌ماند و مردم سراسر دنیا کنجکاو خواهند شد که بدانند مردم برای چه در چنین روزی چنین حرکت عظیمی دارند و مسیرهای طولانی را پیاده به سمت زیارت طی می‌کنند و در نتیجه با نهضت و قیام عاشورا و اسلام و ظلم‌ستیزی که مدنظر اسلام است، آشنا می‌شوند؛ چون روح تمام بشر مخالف ظلم و دوستدار عدالت است، در نتیجه این حرکت عظیم نگاه را به اسلام واقعی جلب می‌کند.

زمان ظهور حضرت حجت مردم نا‌آشنا با آن نیستند زیرا قبل از ظهور مردم جهان با اسلام و پیام آن آشنا شده‌اند؛ کما‌اینکه یکی از موارد آن هم انقلاب اسلامی ایران بوده است. در سال‌های اخیر توجهات به اسلام واقعی زیاد شده است و استعمار‌گران هم احساس خطر کرده و با ساخت اسلام‌های بدلی خشن مانند طالبان و داعش و وهابیت سعی کردند چهره اسلام و مسلمین را ترسناک و ضد انسانی نشان دهند و با این کار اسلام‌هراسی را در میان مردم دنیا راه بیندازند. حال حرکت عظیم اربعین می‌تواند فرهنگ اسلامی را از سویی ترویج کرده و از سوی دیگر سبب فرهنگ منجی‌گرایی و مهدویت شود و این نوید را دهد که ان‌شاءا... ظهور از هر گذشته‌ای نزدیک‌تر است و تحول عظیم انسانی هم با همین تحول فرهنگی آغاز خواهد شد که تحت تاثیر حرکت‌هایی مانند اربعین است. پیاده‌روی اربعین فرهنگ جدیدی را به مردم دنیا معرفی خواهد کرد. پیامد آن تحولات سیاسی و اجتماعی است که به صورت عادی و طبیعی رخ می‌دهد. در این راستا همه دنیا آمادگی پذیرش آن حکومت بزرگ الهی را پیدا خواهد کرد.

پیاده‌روی اربعین یکی از زمینه‌سازان ظهور و حکومت جهانی است و طبیعتا در حکومت حضرت حجت علیه‌السلام دیگر دولت ملت‌ها وجود نخواهند داشت؛ بلکه همه مردم دنیا در یک وطن واحد جهانی خواهند بود و مرزهای جغرافیایی برداشته و احساس یگانگی در مردم ایجاد خواهد شد. در این پیاده‌روی هم مردم از قومیت‌ها و مذاهب مختلف اسلامی حضور دارند و این امر فقط اختصاص به شیعیان ندارد. شیعه و سنی و حتی مسیحیان در این حرکت حضور دارند و از ملل مختلف هم کشورهای دیگر حضور پیدا می‌کنند. حتی امسال کشور فیلیپین در مسیر پیاده‌روی موکب داشته است. همه اینها نشان‌دهنده آن است که برداشته شدن مرزهای جغرافیایی و تقابل ناسیونالیستی از بین می‌رود و همه برای آن حکومت واحد جهانی حضرت حجت‌ علیه‌السلام آماده می‌شوند.

 

* نویسنده : محمد‌مهدی نادری دکتری مدیریت

نظر شما