شناسهٔ خبر: 22366081 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دبکا بررسی کرد

پشت پرده پاکسازی گسترده در حکومت عربستان/مخالفت با سیاست‌های ولیعهد شدیدتر می‌شود

خبرگزاری میزان- پایگاه خبری «دبکا» طی گزارشی به بازداشت ده‌ها تن از شاهزادگان و مقامات عربستان سعودی اشاره کرده و این امر را بیان کننده وجود مخالفت‌های گسترده با سیاست‌های بلند پروازانه محمد بن سلمان توصیف می‎کند.

صاحب‌خبر -

پاکسازی در دربار سعودی نشانگر مخالفت گسترده با سیاست‌های محمد بن سلمانبه گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، پایگاه خبری «دبکا» طی گزارشی به بازداشت ده‌ها تن از شاهزادگان و مقامات عربستان سعودی اشاره کرده و این امر را بیان کننده وجود مخالفت‌های گسترده با سیاست‌های بلند پروازانه محمد بن سلمان توصیف می‎کند.

دبکا می‌نویسد: با کنار گذاشتن قدرتمندترین شاهزادگان سعودی، محمد بن سلمان در راستای یقای خود و برنامه‌های سیاسی بلندپروازانه‌اش حرکت می‌کند. 

این پایگاه صهیونیستی افزود: تنها در یک روز مجموعه‌ای از حوادث تغییر دهنده بازی رخ دادند؛ سعد حریری از سمت خود به عنوان نخست وزیر لبنان کناره‌گیری کرد، محمد بن سلمان طی یک پاکسازی گسترده ده‌ها تن از شاهزادگان سعودی را به اتهام فساد مالی بازداشت کرد، «متعب بن عبدالله» فرزند پادشاه سابق عربستان و رئیس گارد ملی این کشور از سمتش برکنار شد و «ولید بن طلال» شاهزاده با نفوذ و ثروتمند عربستان نیز زندانی شد.

در ادامه این گزارش آمده است: پیش از این محمد بن سلمان اعلام کرده بود که 70 درصد از جوانان زیر 30 سال سن در عربستان حامی وی هستند اما درست در همان زمان کارشناسان دبکا هشدار دادند که این سیاست‌های وی با مقاومت مقامات و شاهزادگان آل سعود مواجه خواهد شد.

پایگاه دبکا افزود: شاید برای شنونده غربی این سخن عجیب به نظر برسد اما بحث درباره جانشینی ملک سلمان شاید مهمترین دلیل اختلافات در خاندان سلطنتی عربستان باشد.

بر اساس این گزارش هنگامی که ملک سلمان بخواهد از پادشاهی کناره‌گیری کند_ موضوعی که شاید در ماه‌های آینده رخ دهد_ پادشاهی را به محمد بن سلمان واگذار خواهد کرد اما پیش از آن جانشین خود را به تأمین ثبات و دوام پادشاهی در این کشور برخواهد گماشت، این دلیل اصلی اختلاف با صدها شاهزاده است که در بخش‌های مختلف قدرت قرار دارند؛ آنها این امر را تلاش برای تضمین قدرت نامحدود برای محمد بن سلمان تلقی می‌کنند.

دبکا در پایان گزارش خود می‌نویسد: دو تن از برجسته‌ترین این مخالفان متعب بن عبدالله و ولید بن طلال هستند که در حال حاضر هر دو در بازداشت به سر می‌برند اما این تضاد با سیاست‌های محمد بن سلمان به جای فروپاشی تشدید خواهد شد، هنوز سیاست‌های ولیعهد عربستان بر روی کاغذ قرار دارد و جنگ یمن بدون هیچ راه حلی به بن‌بست رسیده است، زندگی و سیاست‌های محمد بن سلمان هیچگاه تا این حد در خطر نبوده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما